Esélyhátrányban a vasút?

Mintegy 2100 milliárd forint értékű beruházás maradt el a magyar vasúthálózaton a rendszerváltozás óta – hangsúlyozta Berényi János, a Magyar Vasúti Egyesülés vezetője. A szakember gazdasági és környezetvédelmi szempontból is fontosnak nevezte a vasúti és közúti szállítás közti versenyegyenlőtlenség megszüntetését.

2009. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A költségvetés több ezer milliárd forintot költött autópályákra az utóbbi húsz évben, míg az infrastruktúra használatáért európai összehasonlításban az egyik legalacsonyabb díjat számítják fel a közúti fuvarozóknak. Ezzel szemben a vasúti infrastruktúra karbantartására, felújítására, fejlesztésére a szükségesnél jóval kevesebbet fordított a mindenkori kormány. Az Állami Számvevőszék legutóbbi jelentése szerint mintegy 2100 milliárd forint értékű beruházás maradt el a magyar vasúthálózaton a rendszerváltás óta, miközben a pályahasználati díjak magasabbak, mint a környező országokban – mondta el Berényi János, a Hungrail elnök-vezérigazgatója.
A kormány a Közlekedési operatív programból 2007–13 között vasútipálya-építésre fordítható forrásokat a választási kampányban ígért ezermilliárd forintról alig több mint a felére, 520 milliárdra csökkentette. Berényi sürgette, hogy az ezekben megjelölt fejlesztések mielőbb valósuljanak meg. Reményik Kálmán, a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. elnök-vezérigazgatója lapunk kérdésére azt mondta, hogy a Közlekedési operatív programban foglalt összeg – elfogadása időpontjától, azaz 2007 decembere óta – 520 milliárd forint, amelynek lehívása az ütemterv szerint, időarányosan halad, ezért nincs szükség a gyorsításra.
A vasútipálya-használat versenyképességének javítása érdekében szükséges a közúton a használatarányos díj bevezetése. A Hungrail azt javasolta a közlekedési kormányzatnak, hogy gyorsítsa fel az e-útdíjrendszer bevezetését, ami nemcsak a két egymással versengő szállítási alágazat versenyfeltételeit egyenlíthetné ki, de a költségvetést jelentős – évi nyolcvanmilliárd – bevételhez juttathatná, s megakadályozhatná, hogy a magyar adófizetők pénzén felépített autópályákat a külföldi tranzitkamionok dúlják szét. A vasúti egyesülés azt javasolja, hogy a kombinált árufuvarozásban legalább húszszázalékos díjkedvezményt adjanak a vasúti pálya használatának díjából. Jelenleg ugyanis az alacsony autópálya-, és magas vasúti pályahasználati díjak, valamint a kamionok hét végi stopjának fellazítása miatt az átmenő forgalomban haladó kamionok a magyar utakat használják a közúti fuvarozásra, míg a vasúti tranzit északon és délen elkerüli Magyarországot.
Berényi János felhívta a figyelmet arra, hogy a vízi közlekedés után a vasúti a legkevésbé környezetterhelő szállítási mód. Éppen ezért a közúti közlekedésben részt vevőkkel kell megfizettetni azokat a költségeket, amiket a vasút megtakarít. Ezek olyan környezetterhelő hatások, mint például a közúti közlekedésben jelentkező károsanyag-kibocsátás, a balesetek vagy a zsúfoltság.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.