Esélytelen a HÉV–MÁV házasság

A komoly összegekkel fejlesztendő HÉV, valamint az elővárosi árbevétel elvesztése ese-tén működésképtelenné váló MÁV-Start házasságától várják az illetékesek Budapest elővárosi közlekedésének megújítását. A kísérlet sikertelenségre van ítélve.

2009. 02. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két, egyenként súlyosan veszteséges állami cégnek kellene létrehozni egy működőképes elővárosi kötöttpályás közlekedési rendszert. A fejlesztéshez szükséges pénzt mindenki mástól várja, első körben a költségvetéstől – mondta el lapunk kérdésére Csanádi Csaba közlekedési és környezetvédelmi szakértő. A BKV évente 50 milliárdos, a MÁV minimum 170 milliárdos állami támogatásra szorul.
Az elővárosi érdekeltségű vasutak egy szervezetbe sorolása régi igény, azonban Csanádi Csaba a jelenlegi gazdasági helyzetben kételkedik a program sikerét illetően. Decemberben vetődött fel először hivatalos formában, hogy a BKV önként – mélyen alátervezett vagyonértéken – mondjon le a HÉV üzletágáról a MÁV-Start javára, ez esetben 18,5 milliárd forint állami támogatásra számíthat. Más hírek szerint a MÁV a teherszállításért kapott 102,5 milliárd forint egy részét, 30 milliárdot fizetne a BKV-nak a helyi érdekű viszonylatokért. Már terjed a pletyka, hogy a pénzért a közlekedési cég kétes minőségű kínai gyártmányú buszokat venne.
Pillanatnyilag azonban nem áll rendelkezésre sem 18,5 milliárd, sem 30 milliárd forint az ügyletre, a hírek szerint a kormány saját hatáskörbe vonta a Cargo-bevétel fölötti rendelkezést. Emellett további gondok is adódnak. Részben a HÉV részéről, hiszen a járműveket a hetvenes években vásárolták, műszaki értelemben amortizálódtak. A MÁV-Startnak pedig az jelentheti a problémát, hogy megfosztják a kiszámítható bevételt termelő üzletágától. Az elővárosi vasutak kiszervezése magával viheti a MÁV-Start bevételének 35-40 százalékát is.
A BKV mindenesetre megtette a kezdő lépést, megalakította az elővárosi közlekedési zártkörű részvénytársaságot – mondta Csanádi Csaba. Az idén kerül sor a részvények jegyzésére, majd további értékesítésére. A cég vezetése arra számít, hogy tulajdont szereznek a társaságban a MÁV, a MÁV-Start, a főváros, valamint az érintett agglomerációs települések és befektetők. A program kimenetele azonban kétséges – hangsúlyozta a szakember. A költségvetési kiadások viszszafogásának idején nem valószínű, hogy az érintettek elég részvényt vásárolnak. Márpedig az induláshoz számos műszaki jellegű fejlesztésre volna szükség: így például a közös fenntartási rendszer kiépítésére, új járműtelepek létrehozására, energetikai beruházásokra.
Valószínű, hogy a felmerülő nehézségek miatt a kormányzat elhalasztja a programot, pedig Csanádi Csaba szerint érdemes lenne néhány kisebb fejlesztést végrehajtani. A MÁV három, kevéssé használt elővárosi – a dorogi, a veresegyházi és a lajosmizsei – vonalán viszonylag szerény költséggel, részben továbbfejleszthetnék az ütemes helyiérdekű vonatközlekedést, s e viszonylatokat lehetne legkönnyebben a közös elővárosi vasutak szervezetébe bevonni. Mostanában nem érdemes nagy fejlesztésekbe kezdeni, vélekedett a szakértő, a folyó fejlesztések befejezése a cél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.