Huszonötmilliárdos hitelt keres a vasút

A MÁV saját beruházásai folytatásához 25 milliárd forint előteremtésén dolgozik, ami többek között hitelből lehetséges – nyilatkozta tegnap a cég vezérigazgatója. Két nappal korábban a vasúttársaság felháborodott közleményben utasította vissza értesülésünket, amely szerint a MÁV Cargo vételáraként befolyt 102,5 milliárd forint felett nem rendelkezhet szabadon a cég.

2009. 02. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Saját beruházásai folytatásához 25 milliárd forint készpénz előteremtésén dolgozik a MÁV, ami hitelből vagy más pénzügyi konstrukciókból lehetséges – közölte a távirati irodával a MÁV Zrt. vezérigazgatója. Heinczinger István konkrét beruházások említése nélkül úgy vélekedett, hogy ha elmaradnának ezek a fejlesztések, akkor nem lennének megvalósíthatók azok a megtakarítások és a minőségi változások, amiket 2009-re terveztek. A bankokkal közösen elemzik, melyek lennének a legkedvezőbb pénzpiaci műveletek a forrásigény előteremtésére. A vezérigazgató utalt arra, hogy 2008-ban terveztek egy jelentős összegű kötvénykibocsátást, de a nyertes pályázó visszavonta a lejegyzést.
A MÁV Cargo privatizációjának bejelentésekor, 2007 decemberében a vezérigazgató azt nyilatkozta, hogy a társaság a privatizációs bevételből mintegy 30 milliárd forintot tőkepótlásra használ fel, a többit a működésre felvett kedvezőtlen feltételű hitel kiváltására, illetve szolgáltatást javító beruházásokra kívánja fordítani. Lapunk kérdésére a MÁV-kommunikáció azt válaszolta, hogy a tervezett beruházásaiknak csak egyik forrása volt a Cargo-bevétel. Ezen túl számítottak a 100 millió eurós kötvénykibocsátásra, ám számításaikat keresztül húzta – a Dexia Kommunalkredit ellehetetlenülése miatt – a gazdasági válság. Az így kieső forrás pótlásán dolgozik most a MÁV. Emellett ismételten leszögezték: a MÁV Cargo eladása december 2-án pénzügyileg is lezárult, a vételár megérkezett a MÁV számlájára. A befolyt pénz zömét az infrastruktúra minőségi javítására, az állomások szolgáltatásainak javítására, a pályavasút fejlesztésére, valamint hiteltörlesztésre és veszteségcsökkentésre fordítja a MÁV.
Ugyanakkor szakértők szerint az továbbra sem érthető, hogy miért kell 25 milliárdos piaci kölcsönhöz folyamodnia a cégnek, ha a számláján van a 102,5 milliárd forint.

Műholdas késésinfo.
Interneten és mobiltelefonon is követhető lesz majd a vonatok érkezése és késése az idén elkészülő Vonatinfo rendszer segítségével. A mozdonyok helyzetének műholdas meghatározására és a központi forgalomirányítás adataira alapozó rendszerrel ugyanis az utasok otthon, a munkahelyükön, esetleg egy autóbuszon ülve is megnézhetik, hogy vonatuk időben érkezik, illetve indul-e. A Vonatinfo életre hívásán a MÁV évek óta dolgozik. Az összesen két és fél milliárd forintos beruházás szeptemberre lesz kulcsrakész.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.