Légitársaság földközelben

Kormányszintű orosz–magyar egyezkedés zajlik a veszteséget veszteségre halmozó magyar nemzeti légitársaság megmentéséről. A magyar kormány több milliárd forinttal is kész kistafírozni a céget, amelytől egyszer már megszabadult. Kérdés, hogy az orosz állam mennyit hajlandó átvállalni a Malév több tíz milliárdos adósságából.

2009. 02. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valóban nyújtott tulajdonosi kölcsönt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek, méghozzá 2,2 millió euró értékben – erősítette meg Száraz Gábor, az MNV Zrt. szóvivője. Sajtóinformációk szerint emellett további 2,2 milliárd forintos előleget fizetett a Pénzügyminisztérium a Malév földi kiszolgáló leánycégéért, a Malév Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt.-ért. Utóbbi értesülést hivatalosan nem erősítették meg. Ha helytállók az mfor.hu értesülései, a magyar légitársaság összesen 2,8 milliárd forint állami apanázshoz jutott, az EU versenysemlegességet szolgáló előírásai miatt burkolt formában.
A magyar állami pénzinjekció része lehet az orosz állammal zajló egyezkedéseknek is. A légitársaság jövőjét érintő kérdésekről tegnap kezdett tárgyalásokba a magyar– orosz gazdasági együttműködési kormány közi bizottság, az eredményről ma számol be Veres János pénzügyminiszter és Viktor Zubkov miniszterelnök-helyettes.
Az MNV magyarázata szerint a 2,2 millió eurós – mintegy 630 millió forintos – tulajdonosi kölcsönt az indokolja, hogy a Malév privatizációjakor létrehozott és állami tulajdonban lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-hez kerültek a légitársaság egyes vagyonelemei, közöttük a Malév márkanév, egy Boeing 767-200-as repülőgép, valamint a Százhalombatta és a Ferihegyi repülőtér között húzódó kerozinszállító vezetéknek a repülőtér határán kívül eső szakasza. A légitársaság a privatizációs szerződés szerint bérleti díjat fizet a vagyonelemekért a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek, amelyik a légitársaság MFB-vel szemben fennálló hitelét törleszti. Csakhogy a Malév már 2,2 millió eurós hátralékot halmozott fel a vagyonkezelővel szemben. Mivel a Malév-vagyonkezelő állami tulajdonban van, ha nem törleszti az MFB-hitelt, késedelmi kamatot kell fizetnie. A többletteher elkerülése érdekében juttatott 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt a Malév-vagyonkezelőnek az MNV. Ezt akkor fizeti vissza az MNV-nek a Malév-vagyonkezelő, ha a légitársaság kiegyenlíti számláját. Ugyancsak a felhalmozott tartozás fejében a Budapest Airport Zrt.-hez került a Malév Lufthansa Technik Kft.-ben meglévő, 15 százalékos tulajdonrésze.
A légitársaság tőkerendezéséről a január 27-re összehívott közgyűlésen döntenek. A Malév legutóbbi rendkívüli közgyűlésén visszahívták az igazgatóságából Borisz Abramovicsot, az igazgatóság elnökét és Alexander Abramovics igazgatósági tagot, a tulajdonos AirBridge Zrt. javaslatára, egyben a tulajdonosok felkérték a légitársaság igazgatóságát, hogy vizsgálja meg a tőkerendezés lehetséges módjait. A Malév kisebbségi, 49 százalékos tulajdonrésze az Airbridge tulajdona, amely azonban gyakorlatilag a hitelező orosz állami Vnyesekonombank tulajdonába került. Sajtóértesülések szerint a légitársaság üzemeltetését a szintén állami tulajdonú orosz Aeroflot veszi majd át. A többségi tulajdonnak – az uniós előírások szerint – ezután is magyar kézben kell maradnia.
Egyes szakértők azonban szkeptikusak az Aeroflot szerepvállalásával kapcsolatban. A HVG értesülései szerint az orosz fél nem kívánja magára vállalni a Malév tízmilliárdos nagyságrendű adótartozását. Emellett a magyar légitársaság jelentős, ugyancsak tízmilliárdos nagyságrendű adósságot halmozott fel a Budapest Airportnál is. A cég lejárt tartozásainak összege meghaladja a négymilliárd forintot. A szakértők emlékeztetnek arra is, hogy a Malév az elmúlt években kiürült: gépeit, márkanevét bérli, karbantartó cégét, az AeroPlexet 2007 szeptemberében az oroszországi Domodedovóba telepítette, s ráadásul jelzáloggal terhelték meg. Kérdés, hogy ezek után szüksége van-e az Aeroflotnak a magyar légicégre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.