Valóban nyújtott tulajdonosi kölcsönt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek, méghozzá 2,2 millió euró értékben – erősítette meg Száraz Gábor, az MNV Zrt. szóvivője. Sajtóinformációk szerint emellett további 2,2 milliárd forintos előleget fizetett a Pénzügyminisztérium a Malév földi kiszolgáló leánycégéért, a Malév Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt.-ért. Utóbbi értesülést hivatalosan nem erősítették meg. Ha helytállók az mfor.hu értesülései, a magyar légitársaság összesen 2,8 milliárd forint állami apanázshoz jutott, az EU versenysemlegességet szolgáló előírásai miatt burkolt formában.
A magyar állami pénzinjekció része lehet az orosz állammal zajló egyezkedéseknek is. A légitársaság jövőjét érintő kérdésekről tegnap kezdett tárgyalásokba a magyar– orosz gazdasági együttműködési kormány közi bizottság, az eredményről ma számol be Veres János pénzügyminiszter és Viktor Zubkov miniszterelnök-helyettes.
Az MNV magyarázata szerint a 2,2 millió eurós – mintegy 630 millió forintos – tulajdonosi kölcsönt az indokolja, hogy a Malév privatizációjakor létrehozott és állami tulajdonban lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-hez kerültek a légitársaság egyes vagyonelemei, közöttük a Malév márkanév, egy Boeing 767-200-as repülőgép, valamint a Százhalombatta és a Ferihegyi repülőtér között húzódó kerozinszállító vezetéknek a repülőtér határán kívül eső szakasza. A légitársaság a privatizációs szerződés szerint bérleti díjat fizet a vagyonelemekért a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek, amelyik a légitársaság MFB-vel szemben fennálló hitelét törleszti. Csakhogy a Malév már 2,2 millió eurós hátralékot halmozott fel a vagyonkezelővel szemben. Mivel a Malév-vagyonkezelő állami tulajdonban van, ha nem törleszti az MFB-hitelt, késedelmi kamatot kell fizetnie. A többletteher elkerülése érdekében juttatott 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt a Malév-vagyonkezelőnek az MNV. Ezt akkor fizeti vissza az MNV-nek a Malév-vagyonkezelő, ha a légitársaság kiegyenlíti számláját. Ugyancsak a felhalmozott tartozás fejében a Budapest Airport Zrt.-hez került a Malév Lufthansa Technik Kft.-ben meglévő, 15 százalékos tulajdonrésze.
A légitársaság tőkerendezéséről a január 27-re összehívott közgyűlésen döntenek. A Malév legutóbbi rendkívüli közgyűlésén visszahívták az igazgatóságából Borisz Abramovicsot, az igazgatóság elnökét és Alexander Abramovics igazgatósági tagot, a tulajdonos AirBridge Zrt. javaslatára, egyben a tulajdonosok felkérték a légitársaság igazgatóságát, hogy vizsgálja meg a tőkerendezés lehetséges módjait. A Malév kisebbségi, 49 százalékos tulajdonrésze az Airbridge tulajdona, amely azonban gyakorlatilag a hitelező orosz állami Vnyesekonombank tulajdonába került. Sajtóértesülések szerint a légitársaság üzemeltetését a szintén állami tulajdonú orosz Aeroflot veszi majd át. A többségi tulajdonnak – az uniós előírások szerint – ezután is magyar kézben kell maradnia.
Egyes szakértők azonban szkeptikusak az Aeroflot szerepvállalásával kapcsolatban. A HVG értesülései szerint az orosz fél nem kívánja magára vállalni a Malév tízmilliárdos nagyságrendű adótartozását. Emellett a magyar légitársaság jelentős, ugyancsak tízmilliárdos nagyságrendű adósságot halmozott fel a Budapest Airportnál is. A cég lejárt tartozásainak összege meghaladja a négymilliárd forintot. A szakértők emlékeztetnek arra is, hogy a Malév az elmúlt években kiürült: gépeit, márkanevét bérli, karbantartó cégét, az AeroPlexet 2007 szeptemberében az oroszországi Domodedovóba telepítette, s ráadásul jelzáloggal terhelték meg. Kérdés, hogy ezek után szüksége van-e az Aeroflotnak a magyar légicégre.
Ausztriai buszbaleset: magához tért a kómából a két túlélő