Megtépázták a Malév hírnevét

Egy fillért sem tett a Malévba szűk két év alatt az AirBridge Zrt., mi több, vitt mindent, ami mozdítható – állítja Kiss Kálmán, a Hunalpa alelnöke. A pilóta szerint ennél is nagyobb kár érte a márkanevet: a minőségi szolgáltatásáról híres légitársaságról ma már mindenkinek a kifizetetlen számlák jutnak az eszébe.

2009. 02. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hová lett a Malév Boeing-flottájának számos fontos darabja, milliós értékű alkatrésze? Kinek az érdekében vitték ki az országból az Aeroplex (ACE) Kft.-t, a Malév repülőgép-karbantartó és -javító bázisát? Miért nem vette vissza az AirBridge Zrt.-től a márkanevet a kormány, ha még a bérleti díjat sem fizette ki érte a cég? Számos ehhez hasonló kérdést tett fel Kiss Kálmán, a Malév pilótáit tömörítő érdekvédelmi szervezet, a Hunalpa alelnöke az elmúlt fél évben a cég vezetésének. Legutóbb már csak a menedzsment magyar tagjaihoz fordulhattak, hiszen Leonov Péter távozott a cég éléről, s nem maradt utána más, mint – az orosz Kommerszant lap szerint – rettenetesen sok, 200 millió eurónyi kifizetetlen számla.
A Malév vezetői sem tudják, hogy mi következik az Abramovics testvérek távozása után. Kiss szerint most az orosz és a magyar kormány folytat háttéregyezkedést arról, hogy ki állja a cég irdatlan adósságállományát. Mint ismert, a közelmúltban az orosz VEB bank vezetője kifejtette, az új tulajdonos csak olyan mértékben hajlandó kifizetni a légitársaság adósságait, amennyire a magyar kormány beszáll a finanszírozásba.
Kiss Kálmán elmondta, hogy a VEB – mint az AirBridge Zrt. legnagyobb finanszírozója –, mindvégig a felügyelőbizottságból figyelte a cég ügyeit, a gazdálkodását. Bár a budapesti magyar–orosz vegyes bizottság ülése után Veres János kritizálta a korábbi cégvezetést, valójában mind a fő hitelezőnek, mind a magyar kormánynak közbe kellett volna lépnie a vagyonkimentés megakadályozása érdekében. Kiss szerint például az Aeroplex Kft.-t csak azért kellett Oroszországba telepíteni, hogy Abramovicsék AirUnion légitársaságának műszaki karbantartó szolgáltatója lehessen. Erre a cégnek sürgős szüksége volt, mert kis híján lejárt repülőgépei európai műszaki minősítése, és ezt csak egy olyan karbantartó bázis biztosíthatta, mint az Aeroplex. Ráadásul az ACE már nem is a Malévé: a Budapest Airport az adósságok fejében jelzálogot jegyeztetett be a karbantartó leányvállalatra.
A Malév adósságai továbbra is rendezésre várnak. A munkabérrel szintén elmaradásba került a cég, és a hiányzó rész kifizetése egyre csúszik. Bár egy lapértesülés szerint tegnap kellett volna kiutalni a hiányzó fizetést, a Malév bejelentette, hogy erre csak február 19-én kerül sor. A légitársaság nemcsak dolgozói bérével tartozik, de számos szolgáltatójának is adósa. Az Airport Security Kft. lejárt számlatartozás miatt azzal fenyegette a céget, hogy felszámolási eljárást indít ellene. Február 10-én megjelent számunkban azt írtuk, hogy meg is indult az eljárás – ez téves információnak bizonyult.
Míg Budapesten a teljes összeomlást igyekeznek elhárítani, a Kommerszant című orosz gazdasági lap tegnapi számában az az értesülés olvasható, hogy a magyar cég élére az új tulajdonosok a nagy nyugati légitársaságok menedzserei között keresnek vezetőt. A Malév szanálási terve ugyan még nem készült el, és az Aeroflot még éppen csak hozzálátott a Malév fejlesztési stratégiájának kidolgozásához, de a VEB és az Aeroflot jelenleg a nemzetközi piacon ismert öt menedzserrel tárgyal a vezérigazgatói tisztség betöltéséről. Ennek az az oka, hogy az ellenőrző többséggel bíró részvényesek nemzetisége és az Aeroflot aktív szerepe a társaság vezetésében gyanakvást kelthetne az Európai Unióban. Azok a légitársaságok ugyanis, amelyeket nem az unió államainak polgárai ellenőriznek, nem élvezhetik a nyitott égbolt egyezményből származó előnyöket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.