Hová lett a Malév Boeing-flottájának számos fontos darabja, milliós értékű alkatrésze? Kinek az érdekében vitték ki az országból az Aeroplex (ACE) Kft.-t, a Malév repülőgép-karbantartó és -javító bázisát? Miért nem vette vissza az AirBridge Zrt.-től a márkanevet a kormány, ha még a bérleti díjat sem fizette ki érte a cég? Számos ehhez hasonló kérdést tett fel Kiss Kálmán, a Malév pilótáit tömörítő érdekvédelmi szervezet, a Hunalpa alelnöke az elmúlt fél évben a cég vezetésének. Legutóbb már csak a menedzsment magyar tagjaihoz fordulhattak, hiszen Leonov Péter távozott a cég éléről, s nem maradt utána más, mint – az orosz Kommerszant lap szerint – rettenetesen sok, 200 millió eurónyi kifizetetlen számla.
A Malév vezetői sem tudják, hogy mi következik az Abramovics testvérek távozása után. Kiss szerint most az orosz és a magyar kormány folytat háttéregyezkedést arról, hogy ki állja a cég irdatlan adósságállományát. Mint ismert, a közelmúltban az orosz VEB bank vezetője kifejtette, az új tulajdonos csak olyan mértékben hajlandó kifizetni a légitársaság adósságait, amennyire a magyar kormány beszáll a finanszírozásba.
Kiss Kálmán elmondta, hogy a VEB – mint az AirBridge Zrt. legnagyobb finanszírozója –, mindvégig a felügyelőbizottságból figyelte a cég ügyeit, a gazdálkodását. Bár a budapesti magyar–orosz vegyes bizottság ülése után Veres János kritizálta a korábbi cégvezetést, valójában mind a fő hitelezőnek, mind a magyar kormánynak közbe kellett volna lépnie a vagyonkimentés megakadályozása érdekében. Kiss szerint például az Aeroplex Kft.-t csak azért kellett Oroszországba telepíteni, hogy Abramovicsék AirUnion légitársaságának műszaki karbantartó szolgáltatója lehessen. Erre a cégnek sürgős szüksége volt, mert kis híján lejárt repülőgépei európai műszaki minősítése, és ezt csak egy olyan karbantartó bázis biztosíthatta, mint az Aeroplex. Ráadásul az ACE már nem is a Malévé: a Budapest Airport az adósságok fejében jelzálogot jegyeztetett be a karbantartó leányvállalatra.
A Malév adósságai továbbra is rendezésre várnak. A munkabérrel szintén elmaradásba került a cég, és a hiányzó rész kifizetése egyre csúszik. Bár egy lapértesülés szerint tegnap kellett volna kiutalni a hiányzó fizetést, a Malév bejelentette, hogy erre csak február 19-én kerül sor. A légitársaság nemcsak dolgozói bérével tartozik, de számos szolgáltatójának is adósa. Az Airport Security Kft. lejárt számlatartozás miatt azzal fenyegette a céget, hogy felszámolási eljárást indít ellene. Február 10-én megjelent számunkban azt írtuk, hogy meg is indult az eljárás – ez téves információnak bizonyult.
Míg Budapesten a teljes összeomlást igyekeznek elhárítani, a Kommerszant című orosz gazdasági lap tegnapi számában az az értesülés olvasható, hogy a magyar cég élére az új tulajdonosok a nagy nyugati légitársaságok menedzserei között keresnek vezetőt. A Malév szanálási terve ugyan még nem készült el, és az Aeroflot még éppen csak hozzálátott a Malév fejlesztési stratégiájának kidolgozásához, de a VEB és az Aeroflot jelenleg a nemzetközi piacon ismert öt menedzserrel tárgyal a vezérigazgatói tisztség betöltéséről. Ennek az az oka, hogy az ellenőrző többséggel bíró részvényesek nemzetisége és az Aeroflot aktív szerepe a társaság vezetésében gyanakvást kelthetne az Európai Unióban. Azok a légitársaságok ugyanis, amelyeket nem az unió államainak polgárai ellenőriznek, nem élvezhetik a nyitott égbolt egyezményből származó előnyöket.
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében