Roncsokból új autót

Állami támogatás – akár több százezer forint – a bontókba adott öreg autókért. Nyugati példa alapján ezzel az egyszerű megoldással élénkítenék a keresletet, és mentenék meg a gyárakat a hazai autógyártók és -kereskedők. A zuhanó eladások és a leálló gyártósorok együttesen több tízezer állás megszűnését veszélyeztetik az iparágban.

2009. 02. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állami támogatás jár több európai országban az idős autók bontóba adóinak. Ezzel az intézkedéssel egyszerre több legyet ütnek egy csapásra: eltűnnek az utakról a környezetszennyező csotrogányok, megjelenik a vásárlóerő az autószalonokban, miközben az autógyártók és beszállítók tovább dolgozhatnak. Ráadásul az állami ráfordításokat meghaladják a többlettevékenységből származó adóbevételek. A fenti séma akár Magyarországon is működhetne – mondta lapunk kérdésére Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Az érdek-képviseleti vezető szerint tévedés azt hinni, hogy azokban az országokban, ahol ezt a modellt bevezették, az idős járművek használóit terelték be a szalonokba az állami juttatás segítségével. Az új autó leendő vásárlója például megteheti, hogy a használt piacon vesz öreg járművet, amit bontóba ad és úgy jut hozzá a támogatáshoz, de a roncs tulajdonosa úgy is hozzájuthat a pénzhez, ha kivonja a forgalomból, s aztán fiatalabb használt autót vásárol.
A hasonló német rendszerben 2500 eurót – mintegy 700 ezer forintot – ígértek egy-egy öreg autó leadásáért. Az MGE által mintának tekintett francia rendszerben az új autó árának 20 százalékát javasolják erre a célra felajánlani úgy, hogy az összeget fele-fele arányban az állam és az importőr vállalja magára. A szervezet a Pénzügyminisztériumhoz fordult javaslatával, azonban ott garanciát kértek arra vonatkozóan, hogy az intézkedés által elért költségvetési bevételek meghaladják a kiadásokat, ám ilyesmire az MGE nem hajlandó. A támogatás mértékét évente 6-8 milliárd forintra becsülte Győző Gábor.
Az elmúlt évtizedekben Nyugat-Európa egyes országaiban alkalmazott állami keresletélénkítés nem titkolt célja a hazai gépjárműipar támogatása volt. Franciaországban, Olaszországban kikötötték például, hogy csak hazai gyártású gépkocsira lehet igénybe venni az állami támogatást. Németországban ezekben a napokban vita alakult ki arról, hogy szűkítsék-e a kedvezményezett márkák körét a német autókra, de ezt most, úgy tűnik, nem engedheti meg magának az EU-tag Németország.
A magyarországi javaslat semmilyen márkamegkötést nem tartalmaz – hangsúlyozta Győző Gábor, aki nem tudta megmondani, hogy így milyen mértékben segítene a magyar gyártó-, összeszerelő-, és beszállítóiparon a vásárlásösztönző támogatás. Az azonban behatárolja az érintett márkák körét, hogy a támogatást csak magánszemélyek vehetik igénybe, és legfeljebb 1600 köbcentis motorral felszerelt autóra. A tipikus magyar háztartás kis vagy alsó középkategóriás járművet vásárol, ezért az állami támogatás jó eséllyel eljutna a piacvezető Suzuki gyártójához, illetve beszállítóihoz.
Ugyanez nem mondható el az Audiról, amely sportkupékat szerel össze Győrben, és ebből a járműfajtából keveset adnak el idehaza. Az Audi célpiaca a fejlett nyugati államok, ahol a recesszió hatására a prémiummárkák kereslete is visszaesett. A győri cég február végén egy hétre leállítja a termelést, ám tartani lehet attól, hogy ezzel nem érnek véget a megszorítások, s a magyarországi beszállítók sem érezhetik biztonságban magukat. A közelmúltban 200 embernek mondtak fel az Audi-beszállítóként ismert Sokoró Kft.-nél. A döntést az autóipari recesszióval indokolták.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.