Sorsdöntő közgyűlés a Malévnál

Ismét mélyen a zsebébe kell nyúlnia a magyar kormánynak, ha az adófizetők pénzéből életben akarja tartani a Malévot. Az orosz kisebbségi tulajdonos bank ugyanis csak a nemzeti légitársaság adósságának felét hajlandó finanszírozni a további működtetés fejében.

2009. 02. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma tartják a Malév többször elhalasztott közgyűlésének folytatását, amely arra hivatott, hogy az új kisebbségi tulajdonos, az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) átvegye a cég működtetésének felelősségét. Döntenek a felügyelőbizottsági tagok visszahívásáról és megválasztásáról, de a napirenden a légitársaság tőkehelyzetének rendezése is szerepel.
A magyar–orosz gazdasági vegyes bizottság januári ülése után még minden problémamentesnek látszott: bejelentették, hogy a nevezett bank, párban a szakmai partner Aeroflot légitársasággal, átveszi a Malév kisebbségi részét. A teljes tulajdon átvételéről azért nem lehetett szó, mert a magyar társaság legfőbb értéke európai uniós repülései joga, ezt azonban elveszítené, ha unión kívüli székhelyű társaság többségi tulajdonba kerülne a cégben. A Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettes és Veres János pénzügyminiszter által bejelentett résztulajdonos-váltás idején azonban nem volt szó arról, hogy az orosz fél nem kívánja kifizetni a magyar társaság teljes adósságát, 150 millió dollárt, mintegy 30 milliárd forintot.
Lapunk még decemberben közzétette, hogy megállapodás született az orosz és a magyar fél között, amely szerint a két kormány 30-30 millió euróból készült pénzügyi mentőövet dob a magyar légicégnek. Informátoraink szerint az orosz fél el is helyezte a pénzt egy elkülönített számlán. Bár a Malév megmentéséről szóló bejelentéskor erről egy szó sem esett, a tulajdonosjelölt VEB első embere a minap emlékeztette a magyar kormányt korábbi ígéretére. – Az orosz bank részvétele a Malév válságkezelő intézkedéseiben attól függ majd, hogy a magyar fél miként vesz részt a légitársaság anyagi helyzetének javításában – mondta Vlagyimir Dmitrijev, a VEB elnöke. Dmitrijev ugyanakkor jelezte, nem részvétlenek a Malév iránt, s remélik, hogy egy orosz légitársasággal együttműködve növelheti az utasszámokat, és javíthat egyéb mutatóin.
A magyar kormány kutyaszorítóba került: ha nem intézkedik gyorsan, például nem engedi el a Malév tízmilliárdos nagyságrendű adótartozását, az oroszok esetleg karba tett kézzel nézik végig, hogy a cég fizetésképtelenné válik. Ismert, hogy a légitársaság már fizetést sem tudott adni dolgozóinak, s a mai közgyűléstől várja, hogy tőkeerős tulajdonosa legyen, amely a legégetőbb tartozások kiegyenlítéséről intézkedik. Ezek közé tartozik többek közt az Airport Security Kft.-vel szemben fennálló tartozás rendezése, amely miatt a cég a közelmúltban már felszámolási eljárást indított a Malév ellen.
Pikáns szála az ügynek a többségi tulajdonos kérdése. Mint ismert, a Malév 99,97 százalékos tulajdonosa az Airbridge Zrt. Ennek 49 százalékát, azaz kisebbségi részét veszi át az Abramovics testvérpártól a VEB. A többségi tulajdon két magánszemély, Költő Magdolna és Kiss Kálmán birtokában van. Egyikük korábban az állami privatizációs szervezet munkatársa volt, s épp a Malév magánosításával foglalkozott, másikuk elbocsátott határőr tábornok. A Heti Válasz értesülései szerint egyikük sem képes arra, hogy többségi tulajdonosként rendezze a Malév tőkehelyzetét, azaz valójában strómanok. Korábban felmerült, hogy a többségi tulajdont magyar bankok veszik át, azonban mind az OTP, mind az MKB cáfolta, hogy részt venne az ügyletben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.