Ma tartják a Malév többször elhalasztott közgyűlésének folytatását, amely arra hivatott, hogy az új kisebbségi tulajdonos, az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) átvegye a cég működtetésének felelősségét. Döntenek a felügyelőbizottsági tagok visszahívásáról és megválasztásáról, de a napirenden a légitársaság tőkehelyzetének rendezése is szerepel.
A magyar–orosz gazdasági vegyes bizottság januári ülése után még minden problémamentesnek látszott: bejelentették, hogy a nevezett bank, párban a szakmai partner Aeroflot légitársasággal, átveszi a Malév kisebbségi részét. A teljes tulajdon átvételéről azért nem lehetett szó, mert a magyar társaság legfőbb értéke európai uniós repülései joga, ezt azonban elveszítené, ha unión kívüli székhelyű társaság többségi tulajdonba kerülne a cégben. A Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettes és Veres János pénzügyminiszter által bejelentett résztulajdonos-váltás idején azonban nem volt szó arról, hogy az orosz fél nem kívánja kifizetni a magyar társaság teljes adósságát, 150 millió dollárt, mintegy 30 milliárd forintot.
Lapunk még decemberben közzétette, hogy megállapodás született az orosz és a magyar fél között, amely szerint a két kormány 30-30 millió euróból készült pénzügyi mentőövet dob a magyar légicégnek. Informátoraink szerint az orosz fél el is helyezte a pénzt egy elkülönített számlán. Bár a Malév megmentéséről szóló bejelentéskor erről egy szó sem esett, a tulajdonosjelölt VEB első embere a minap emlékeztette a magyar kormányt korábbi ígéretére. – Az orosz bank részvétele a Malév válságkezelő intézkedéseiben attól függ majd, hogy a magyar fél miként vesz részt a légitársaság anyagi helyzetének javításában – mondta Vlagyimir Dmitrijev, a VEB elnöke. Dmitrijev ugyanakkor jelezte, nem részvétlenek a Malév iránt, s remélik, hogy egy orosz légitársasággal együttműködve növelheti az utasszámokat, és javíthat egyéb mutatóin.
A magyar kormány kutyaszorítóba került: ha nem intézkedik gyorsan, például nem engedi el a Malév tízmilliárdos nagyságrendű adótartozását, az oroszok esetleg karba tett kézzel nézik végig, hogy a cég fizetésképtelenné válik. Ismert, hogy a légitársaság már fizetést sem tudott adni dolgozóinak, s a mai közgyűléstől várja, hogy tőkeerős tulajdonosa legyen, amely a legégetőbb tartozások kiegyenlítéséről intézkedik. Ezek közé tartozik többek közt az Airport Security Kft.-vel szemben fennálló tartozás rendezése, amely miatt a cég a közelmúltban már felszámolási eljárást indított a Malév ellen.
Pikáns szála az ügynek a többségi tulajdonos kérdése. Mint ismert, a Malév 99,97 százalékos tulajdonosa az Airbridge Zrt. Ennek 49 százalékát, azaz kisebbségi részét veszi át az Abramovics testvérpártól a VEB. A többségi tulajdon két magánszemély, Költő Magdolna és Kiss Kálmán birtokában van. Egyikük korábban az állami privatizációs szervezet munkatársa volt, s épp a Malév magánosításával foglalkozott, másikuk elbocsátott határőr tábornok. A Heti Válasz értesülései szerint egyikük sem képes arra, hogy többségi tulajdonosként rendezze a Malév tőkehelyzetét, azaz valójában strómanok. Korábban felmerült, hogy a többségi tulajdont magyar bankok veszik át, azonban mind az OTP, mind az MKB cáfolta, hogy részt venne az ügyletben.
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében