Tízmillió euró, vagyis mintegy hárommilliárd forint – enynyit érhet az a Boeing 767-es repülőgép, amelyet a Malév az AirBridge-privatizáció idején a Magyar Fejlesztési Bank húszmilliárdos kölcsöne fedezetéül felajánlott az állami vagyonkezelőnek, amelyet akkor ÁPV Zrt.-nek hívtak. Lapunk értesülései szerint fennáll annak a lehetősége, hogy a légitársaság ezt elmulasztotta közölni az állami tulajdonossal, a húszesztendős repülőgépet már zálogjog terheli, holott a Malév Vagyonkezelő létrehozásakor a privatizációs szerződés szerint csak tehermentes vagyonelemeket lehetett volna a cégbe bevinni. A vagyonkezelő nem kívánta kommentálni a sajtóban korábban megjelent híreket. Más forrásból úgy tudjuk, a Boeinget a CIB Bank 3 milliárd forintos kölcsöne terheli, amelyet a Malév ma is kénytelen fizetni. Ha ezt a kötelezettségét a légitársaság elmulasztaná – amelyre a jelenlegi anyagi helyzetében van esély –, akkor a CIB ráteheti a kezét a Boeingre. Ekkor azonban borul az a konstrukció, amely alapján a Malév törleszti az MFB-hitelt, amit még állami tulajdonú korszakából cipel magával.
Mint ismert, az ÁPV Zrt. csak úgy tudta eladni a nemzeti légitársaságot 2007 elején az AirBridge Zrt.-nek, hogy a Malév vállalta, üzemi eredményéből folyamatosan törleszti az MFB-hitelt. Ennek biztosítékául szolgált az állami kézben tartott márkanév, a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli része, valamint az említett repülőgép. Ezeket a vagyonelemeket az ÁPV Zrt. az állami tulajdonban lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-be tette. Ha a CIB Bank elvinné a Boeing 767-est, akkor megszűnne az a jogcím, amely alapján a Malév törleszti a hitelét a fejlesztési banknak. Más kérdés, hogy a légitársaság nehéz anyagi helyzetében nem volt képes törleszteni a pénzt, ezért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt volt kénytelen nyújtani a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek. Erre azért volt szükség, mert a Malév már 2,2 millió eurós hátralékot halmozott fel a vagyonkezelővel szemben. Ha a Malév Vagyonkezelő nem törleszti az MFB-hitelt, késedelmi kamatot kell fizetnie. A többletteher elkerülése érdekében juttatott 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt a Malév Vagyonkezelőnek az MNV. Ezt akkor fizeti vissza a Malév Vagyonkezelő, ha a légitársaság kiegyenlíti a számláját. A légitársaságnak és az MNV Zrt.-nek azt kell tisztáznia, tudtak-e az illetékesek a CIB Bank jelzálogjogáról. Lapunk úgy értesült, hogy december óta, amikor a bank felvetette, hogy elvinné a repülőgépet, kétségbeesett kutatás kezdődött a vagyonkezelő archívumaiban. Ha ugyanis a Malév közölte az ÁPV Zrt.-vel, hogy a Boeinget megterhelték, akkor a vagyonkezelő illetékes munkatársa a felelős. Ha ellenben elmaradt a tájékoztatás, a Malév Gönczi János vezette menedzsmentjében kell keresni a felelőst. A Malév viszonylag egyszerűen tisztázhatná magát, ha bemutatná a hivatalos levél másolatát. Lapunk információi szerint eddig erre nem került sor.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?