Boeing a mellényzsebben?

Bankkölcsönnel terhelte meg a Malév korábbi, Gönczi János fémjelezte vezetése azt a Boeing 767-es repülőgépet, amelyet később, a légitársaság privatizációja során a Magyar Fejlesztési Bank hitele biztosítékául fedezetként felajánlottak. Ha bebizonyosodik, hogy az állami vagyonkezelő nem tudott az elzálogosításról, akár büntetőügy lehet a történet vége.

2009. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tízmillió euró, vagyis mintegy hárommilliárd forint – enynyit érhet az a Boeing 767-es repülőgép, amelyet a Malév az AirBridge-privatizáció idején a Magyar Fejlesztési Bank húszmilliárdos kölcsöne fedezetéül felajánlott az állami vagyonkezelőnek, amelyet akkor ÁPV Zrt.-nek hívtak. Lapunk értesülései szerint fennáll annak a lehetősége, hogy a légitársaság ezt elmulasztotta közölni az állami tulajdonossal, a húszesztendős repülőgépet már zálogjog terheli, holott a Malév Vagyonkezelő létrehozásakor a privatizációs szerződés szerint csak tehermentes vagyonelemeket lehetett volna a cégbe bevinni. A vagyonkezelő nem kívánta kommentálni a sajtóban korábban megjelent híreket. Más forrásból úgy tudjuk, a Boeinget a CIB Bank 3 milliárd forintos kölcsöne terheli, amelyet a Malév ma is kénytelen fizetni. Ha ezt a kötelezettségét a légitársaság elmulasztaná – amelyre a jelenlegi anyagi helyzetében van esély –, akkor a CIB ráteheti a kezét a Boeingre. Ekkor azonban borul az a konstrukció, amely alapján a Malév törleszti az MFB-hitelt, amit még állami tulajdonú korszakából cipel magával.
Mint ismert, az ÁPV Zrt. csak úgy tudta eladni a nemzeti légitársaságot 2007 elején az AirBridge Zrt.-nek, hogy a Malév vállalta, üzemi eredményéből folyamatosan törleszti az MFB-hitelt. Ennek biztosítékául szolgált az állami kézben tartott márkanév, a Százhalombatta és Ferihegy közötti kerozinvezeték repülőtéren kívüli része, valamint az említett repülőgép. Ezeket a vagyonelemeket az ÁPV Zrt. az állami tulajdonban lévő Malév Vagyonkezelő Kft.-be tette. Ha a CIB Bank elvinné a Boeing 767-est, akkor megszűnne az a jogcím, amely alapján a Malév törleszti a hitelét a fejlesztési banknak. Más kérdés, hogy a légitársaság nehéz anyagi helyzetében nem volt képes törleszteni a pénzt, ezért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt volt kénytelen nyújtani a Malév Vagyonkezelő Kft.-nek. Erre azért volt szükség, mert a Malév már 2,2 millió eurós hátralékot halmozott fel a vagyonkezelővel szemben. Ha a Malév Vagyonkezelő nem törleszti az MFB-hitelt, késedelmi kamatot kell fizetnie. A többletteher elkerülése érdekében juttatott 2,2 millió euró tulajdonosi kölcsönt a Malév Vagyonkezelőnek az MNV. Ezt akkor fizeti vissza a Malév Vagyonkezelő, ha a légitársaság kiegyenlíti a számláját. A légitársaságnak és az MNV Zrt.-nek azt kell tisztáznia, tudtak-e az illetékesek a CIB Bank jelzálogjogáról. Lapunk úgy értesült, hogy december óta, amikor a bank felvetette, hogy elvinné a repülőgépet, kétségbeesett kutatás kezdődött a vagyonkezelő archívumaiban. Ha ugyanis a Malév közölte az ÁPV Zrt.-vel, hogy a Boeinget megterhelték, akkor a vagyonkezelő illetékes munkatársa a felelős. Ha ellenben elmaradt a tájékoztatás, a Malév Gönczi János vezette menedzsmentjében kell keresni a felelőst. A Malév viszonylag egyszerűen tisztázhatná magát, ha bemutatná a hivatalos levél másolatát. Lapunk információi szerint eddig erre nem került sor.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.