Fék nélküli rohanás lefelé a lejtőn

Amíg a legtöbb szomszédos országban támogatják az új autók vásárlását, nálunk zuhan az eladások száma, és vele zuhan a kereskedők, a finanszírozók s a javítók bevétele is. A gyenge forint ugyanakkor kedvez az exportnak, az uniós kereskedők tőlünk veszik a kis kategóriás, olcsó autókat. Áprilistól 15 százalékos áremelkedés és további szűkülés várható a piacon. Az év végére a Magyarországon forgalomba helyezett autók száma valószínűleg nem éri el a százezret.

2009. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felborult minden papírforma a magyar újautó-piacon: januárban – és az előzetes adatok szerint februárban is – fele annyi autót adtak el, mint egy évvel korábban. A Suzuki értékesítése még ennél is nagyobb mértékben, 70 százalékkal esett vissza. Aligha volt példa rá a rendszerváltás óta, hogy az eladási listákat a VW Golf vezesse. Tihanyi Tamás, az esztergomi márka kommunikációs vezetője sajtónyilatkozatában a kispénzű vevők nehéz helyzetével indokolta a visszaesést. Korábbi vásárlóik kis önrésszel vettek fel frank- és jenhitelt, a forint mélyrepülése nyomán a tartozás nőtt, míg az autó értéke csökkent. Ha új kocsiba akarnának átülni, a régiért alig kapnának valamit. Ezzel párhuzamosan szigorodtak a hitelezés szabályai, és több bank kivonult a gépkocsi-finanszírozásból. A fentiekből az következne, hogy tovább szűkíti kapacitását a Suzuki esztergomi gyára. Bár a gyárban tavaly decemberben 1200 embert küldtek el, mostanában a cég nem tervez leállásokat. Az ok az Európában zajló vásárlásösztönző programokban keresendő: a németországi támogatások arra ösztönzik a vásárlókat, hogy új, de olcsó autókat vásároljanak, s a Suzuki megfelel ennek az igénynek. Ruska Viktória, a Magyar Suzuki sajtószóvivője szerint a napi 850 darabos gyártási szintet tartják.
Hazánkkal ellentétben több országban most váltak kelendővé az autók, s nem véletlenül. Németországban 2500, Ausztriában 1500, Romániában 1000 euró támogatást kap a központi költségvetésből az, aki öreg autóját tisztább és takarékosabb új modellre cseréli, és hamarosan Szlovákia is autóvásárlási támogatást vezet be. Az euróban számoló uniós vásárlóknak jól jön a forint mélyrepülése is, hiszen a magyar raktárakban lévő mintegy 60 ezer autó még alacsony átadási áron és árfolyamon, 240 forintos euró mellett érkezett.
A honi autóeladások főként a keleti országrészben csökkentek az év elején, a kereskedők elsősorban a meglévő készleteiket árusítják ki, és mindenhol visszaszorul a hitel – összegezte az MTI megyei tudósítóinak jelentéseit. Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke ennél sarkosabban fogalmazott lapunknak. Mint mondta, azokat a márkákat kivéve, amelyeknek saját finanszírozó cégük van, a piacról eltűntek a kölcsönnel támogatott vásárlások. Akik vásárolnak, szinte kizárólag készpénzért veszik a kocsit. Ezért a helyzetért részben a szigorodó hitelfeltételeket, részben a – média által is elősegített – pánikot tette felelőssé az érdek-képviseleti vezető. – Az a helyzet, hogy a magyar márkakereskedők készleteit külföldiek vásárolják fel, a gyártókon kívül senkinek nem jó – jelentette ki Balogh Árpád. Bár a készletben fekvő pénzük felszabadul, a kereskedők mégsem szívesen adják el külföldre az autókat, hiszen a lízing, a biztosítás, és később a karbantartás, javítás bevételei is a határon kívülre kerülnek. Az autókereskedelem hazánkban mintegy 30 000 embernek ad munkát. A piac drasztikus szűkülése – tavaly még 158 628 új autó kelt el hazánkban, idén már csak 90-100 ezres forgalmat várnak – a munkahelyek megtizedeléséhez vezethet. A Porsche Hungária várakozásai szerint akár a kereskedések 30-40 százalékát is veszélyezteti az autópiaci visszaesés.
A Gémosz megoldási javaslata nem más, mint hogy Magyarországon is támogassa a kormány az új, korszerű, kis károsanyag-kibocsátású autók vásárlását, és egyben a környezetszennyező roncsok kivonását a forgalomból. A kereskedők által kidolgozott terv szerint a 10 évnél idősebb autók bezúzatásáért cserébe a legfeljebb 1600 köbcentis motorral szerelt új autó nettó árának 20 százalékát kapná meg a vásárló. A támogatás felét az állam adja, a másikat az importőr. A Gémosz szerint a tízmilliárdos dotáció megtérül a 20-30 ezres többletforgalmon. Balogh Árpád tudomása szerint a Pénzügyminisztérium ez idáig nem tartotta támogatásra érdemesnek az ötletet. – Az eladatlan magyar raktárkészlet exportja csak átmeneti jelenség, addig, amíg el nem fogy a mintegy 60 ezer darabos, tavaly, 240 forintos euróért beszerzett mennyiség – mondta a Gémosz alelnöke. Ezután várhatóan 10-15 százalékos áremelkedés következik az új autók magyarországi piacán, mivel a kereskedőknek érvényesíteniük kell áraikban a forint árfolyam romlásának hatását.
Nemcsak az új, de a használt autók piacán is új helyzetet teremt a gyenge forint.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete elnöke szerint ugyan a külföldről behozott autók mennyisége csak 7-8 százaléka a hazai forgalomnak, de mivel az új autók vásárlásához többnyire használt autó eladása is kapcsolódik, a lassulás érzékenyen érinti az 1800-2000 használtautó-kereskedést is. Ezeknek 30 százalékát fenyegeti a megszűnés idén. A használt autókat is készpénzért veszik, a hitelkonstrukciók visszaszorulása mögött Fojt Attila szerint a kilátástalan gazdasági helyzet és a teljesen hiteltelenné vált kormányzati magatartás húzódik meg. Mivel nincs finanszírozás, a kispénzű vásárlók kiszorultak a piacról. A kereskedők a jövőben jobban megnézik majd, hogy mennyit adnak a megvételre felajánlott autókért, ez tovább lassítja a piacot. Fojt Attila szerint a vásárlók elfordulása az új autótól a használtak felé legfeljebb mérsékelheti a visszaesést.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.