Felborult minden papírforma a magyar újautó-piacon: januárban – és az előzetes adatok szerint februárban is – fele annyi autót adtak el, mint egy évvel korábban. A Suzuki értékesítése még ennél is nagyobb mértékben, 70 százalékkal esett vissza. Aligha volt példa rá a rendszerváltás óta, hogy az eladási listákat a VW Golf vezesse. Tihanyi Tamás, az esztergomi márka kommunikációs vezetője sajtónyilatkozatában a kispénzű vevők nehéz helyzetével indokolta a visszaesést. Korábbi vásárlóik kis önrésszel vettek fel frank- és jenhitelt, a forint mélyrepülése nyomán a tartozás nőtt, míg az autó értéke csökkent. Ha új kocsiba akarnának átülni, a régiért alig kapnának valamit. Ezzel párhuzamosan szigorodtak a hitelezés szabályai, és több bank kivonult a gépkocsi-finanszírozásból. A fentiekből az következne, hogy tovább szűkíti kapacitását a Suzuki esztergomi gyára. Bár a gyárban tavaly decemberben 1200 embert küldtek el, mostanában a cég nem tervez leállásokat. Az ok az Európában zajló vásárlásösztönző programokban keresendő: a németországi támogatások arra ösztönzik a vásárlókat, hogy új, de olcsó autókat vásároljanak, s a Suzuki megfelel ennek az igénynek. Ruska Viktória, a Magyar Suzuki sajtószóvivője szerint a napi 850 darabos gyártási szintet tartják.
Hazánkkal ellentétben több országban most váltak kelendővé az autók, s nem véletlenül. Németországban 2500, Ausztriában 1500, Romániában 1000 euró támogatást kap a központi költségvetésből az, aki öreg autóját tisztább és takarékosabb új modellre cseréli, és hamarosan Szlovákia is autóvásárlási támogatást vezet be. Az euróban számoló uniós vásárlóknak jól jön a forint mélyrepülése is, hiszen a magyar raktárakban lévő mintegy 60 ezer autó még alacsony átadási áron és árfolyamon, 240 forintos euró mellett érkezett.
A honi autóeladások főként a keleti országrészben csökkentek az év elején, a kereskedők elsősorban a meglévő készleteiket árusítják ki, és mindenhol visszaszorul a hitel – összegezte az MTI megyei tudósítóinak jelentéseit. Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szervezetének (Gémosz) alelnöke ennél sarkosabban fogalmazott lapunknak. Mint mondta, azokat a márkákat kivéve, amelyeknek saját finanszírozó cégük van, a piacról eltűntek a kölcsönnel támogatott vásárlások. Akik vásárolnak, szinte kizárólag készpénzért veszik a kocsit. Ezért a helyzetért részben a szigorodó hitelfeltételeket, részben a – média által is elősegített – pánikot tette felelőssé az érdek-képviseleti vezető. – Az a helyzet, hogy a magyar márkakereskedők készleteit külföldiek vásárolják fel, a gyártókon kívül senkinek nem jó – jelentette ki Balogh Árpád. Bár a készletben fekvő pénzük felszabadul, a kereskedők mégsem szívesen adják el külföldre az autókat, hiszen a lízing, a biztosítás, és később a karbantartás, javítás bevételei is a határon kívülre kerülnek. Az autókereskedelem hazánkban mintegy 30 000 embernek ad munkát. A piac drasztikus szűkülése – tavaly még 158 628 új autó kelt el hazánkban, idén már csak 90-100 ezres forgalmat várnak – a munkahelyek megtizedeléséhez vezethet. A Porsche Hungária várakozásai szerint akár a kereskedések 30-40 százalékát is veszélyezteti az autópiaci visszaesés.
A Gémosz megoldási javaslata nem más, mint hogy Magyarországon is támogassa a kormány az új, korszerű, kis károsanyag-kibocsátású autók vásárlását, és egyben a környezetszennyező roncsok kivonását a forgalomból. A kereskedők által kidolgozott terv szerint a 10 évnél idősebb autók bezúzatásáért cserébe a legfeljebb 1600 köbcentis motorral szerelt új autó nettó árának 20 százalékát kapná meg a vásárló. A támogatás felét az állam adja, a másikat az importőr. A Gémosz szerint a tízmilliárdos dotáció megtérül a 20-30 ezres többletforgalmon. Balogh Árpád tudomása szerint a Pénzügyminisztérium ez idáig nem tartotta támogatásra érdemesnek az ötletet. – Az eladatlan magyar raktárkészlet exportja csak átmeneti jelenség, addig, amíg el nem fogy a mintegy 60 ezer darabos, tavaly, 240 forintos euróért beszerzett mennyiség – mondta a Gémosz alelnöke. Ezután várhatóan 10-15 százalékos áremelkedés következik az új autók magyarországi piacán, mivel a kereskedőknek érvényesíteniük kell áraikban a forint árfolyam romlásának hatását.
Nemcsak az új, de a használt autók piacán is új helyzetet teremt a gyenge forint.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete elnöke szerint ugyan a külföldről behozott autók mennyisége csak 7-8 százaléka a hazai forgalomnak, de mivel az új autók vásárlásához többnyire használt autó eladása is kapcsolódik, a lassulás érzékenyen érinti az 1800-2000 használtautó-kereskedést is. Ezeknek 30 százalékát fenyegeti a megszűnés idén. A használt autókat is készpénzért veszik, a hitelkonstrukciók visszaszorulása mögött Fojt Attila szerint a kilátástalan gazdasági helyzet és a teljesen hiteltelenné vált kormányzati magatartás húzódik meg. Mivel nincs finanszírozás, a kispénzű vásárlók kiszorultak a piacról. A kereskedők a jövőben jobban megnézik majd, hogy mennyit adnak a megvételre felajánlott autókért, ez tovább lassítja a piacot. Fojt Attila szerint a vásárlók elfordulása az új autótól a használtak felé legfeljebb mérsékelheti a visszaesést.
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében