Percek alatt lefejtette az üzemanyagot a dízelmozdonyból. Általában napi 5-6 hektoliter elmegy, a hiányt pedig „papíron” gyerekjáték igazolni. Vagy: ismeretlen elkövető a kiskunfélegyházi MÁV-állomás fűtőházában álló vasúti járművekből 1220 liter gázolajat lopott el 700 ezer forint értékben. A fenti két hírt találomra másoltuk ide az elmúlt hónapok terméséből. A MÁV nem titkolja, hogy komoly problémáról van szó. A társaság közleménye szerint az „elmúlt négy év távlatában a fajlagos gázolaj-felhasználást 30 százalékkal sikerült csökkenteni, ami többmilliárdos nagyságrendű költségmegtakarítást eredményezett”. A gázolajlopások nagyságrendjére következtethetünk, ha e mellé az arányszám mellé odatesszük azt az adatot, amit Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója közölt. Eszerint 2007-ben tízmilliárd forintot költött a cég gázolajra.
Ennek az irtózatos mennyiségnek a harmadát lophatták ki a mozdonyokból. A MÁV szerint nem elsősorban a mozdonyvezetők, hanem ismeretlenek a tettesek, akik hozzáfértek az álló, várakozó, esetleg karbantartásra vitt járműhöz, és az egyes alkatrészek megbontásával tulajdonították el az olajat.
*
Nem lebecsülve a MÁV korábbi erőfeszítéseit a gázolaj elszivárgásának megakadályozására, valamiért mégis megérte 2,6 milliárd forintot kiadni azért, hogy a cég 810 dízel, valamint 520 villamos vontatójárművére és 165 vezérlőkocsijára kifejlesszék és felszereljék a mozdonyfedélzeti berendezéseket. Ezek az eszközök a személyautókban már elterjedt fedélzeti számítógép és a GPS szolgáltatásait házasítják össze. A fedélzeti számítógép a vontatás folyamatáról valós idejű adatokat, információkat gyűjt, és továbbít az irányítórendszer szerverközpontjába. Az új informatikai rendszer folyamatos és pontos adatokat szolgáltat a gázolajfogyásról is. A mozdonyfedélzeti berendezések alkalmazásától a MÁV 2010-től 1-1,6 milliárd forint éves megtakarítást vár, amelynek része az energiafelhasználás visszafogásából származó összeg is.
Márkus Imre, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója szerint a fedélzeti számítógép alkalmas arra, hogy megtudja: hová tűnik az üzemanyag azon a két méteren, amíg a töltőállomástól a mozdonyig elér. A töltőállomásokon ugyanis pontosan vezetik a kiadott mennyiségeket, vagyis az olaj ott még megvan. A mozdony fedélzeti komputere nemcsak azt rögzíti, mennyi gázolaj került a tankba, illetve mennyi volt benne, amikor a mozdonyvezető munkája végeztével kijelentkezett a rendszerből, hanem a pillanatnyi fogyasztást is feljegyzi.
A mozdonyflotta nyomon követésének nyilvántartása messze-ható változásokat hozhat a vasút általános működési rendjében is. A mozdonyok mozgását ezután pillanatról pillanatra dokumentálja a rendszer központi szervere. Vagyis nemcsak a vonatra várakozó utasok tudhatják meg a mobiltelefonjukon, hogy mennyit késik az érintett szerelvény, de utólag, akár évekkel később is ellenőrizheti a vasút teljesítményét a megrendelő, legyen az az állam, cég vagy magánszemély. Különösen érdekes fejlemény ez annak ismeretében, hogy Heinczinger István vezérigazgató sajtónyilatkozata szerint március közepén a MÁV-Start Zrt. aláírja a közszolgáltatási szerződést az állam képviselőjével. Ennek az a lényege, hogy a megrendelő a teljesítés alapján fizet, azaz a menetrendben szereplő vonatokat valóban el kell időben indítani, s azokon a kötelezően fenntartandó szolgáltatásokat, egészségügyi körülményeket biztosítani kell. Ellenkező esetben a megrendelő visszatarthatja az előre megállapodott összeg egy részét.
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?