GPS-szel küzd a MÁV az olajlopások ellen

Bár a MÁV elsősorban arra hivatkozva látta el fedélzeti komputerekkel a mozdonyokat, hogy ennek révén az utas maga is megtudhatja, késik-e a vonata, a GPS-alapú flottakövető rendszer fő feladata mégis az, hogy véget vessen az ipari méretű gázolajlopásnak. A MÁV saját bevallása szerint is milliárdos tételről van szó.

2009. 03. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Percek alatt lefejtette az üzemanyagot a dízelmozdonyból. Általában napi 5-6 hektoliter elmegy, a hiányt pedig „papíron” gyerekjáték igazolni. Vagy: ismeretlen elkövető a kiskunfélegyházi MÁV-állomás fűtőházában álló vasúti járművekből 1220 liter gázolajat lopott el 700 ezer forint értékben. A fenti két hírt találomra másoltuk ide az elmúlt hónapok terméséből. A MÁV nem titkolja, hogy komoly problémáról van szó. A társaság közleménye szerint az „elmúlt négy év távlatában a fajlagos gázolaj-felhasználást 30 százalékkal sikerült csökkenteni, ami többmilliárdos nagyságrendű költségmegtakarítást eredményezett”. A gázolajlopások nagyságrendjére következtethetünk, ha e mellé az arányszám mellé odatesszük azt az adatot, amit Heinczinger István, a MÁV Zrt. vezérigazgatója közölt. Eszerint 2007-ben tízmilliárd forintot költött a cég gázolajra.
Ennek az irtózatos mennyiségnek a harmadát lophatták ki a mozdonyokból. A MÁV szerint nem elsősorban a mozdonyvezetők, hanem ismeretlenek a tettesek, akik hozzáfértek az álló, várakozó, esetleg karbantartásra vitt járműhöz, és az egyes alkatrészek megbontásával tulajdonították el az olajat.
*
Nem lebecsülve a MÁV korábbi erőfeszítéseit a gázolaj elszivárgásának megakadályozására, valamiért mégis megérte 2,6 milliárd forintot kiadni azért, hogy a cég 810 dízel, valamint 520 villamos vontatójárművére és 165 vezérlőkocsijára kifejlesszék és felszereljék a mozdonyfedélzeti berendezéseket. Ezek az eszközök a személyautókban már elterjedt fedélzeti számítógép és a GPS szolgáltatásait házasítják össze. A fedélzeti számítógép a vontatás folyamatáról valós idejű adatokat, információkat gyűjt, és továbbít az irányítórendszer szerverközpontjába. Az új informatikai rendszer folyamatos és pontos adatokat szolgáltat a gázolajfogyásról is. A mozdonyfedélzeti berendezések alkalmazásától a MÁV 2010-től 1-1,6 milliárd forint éves megtakarítást vár, amelynek része az energiafelhasználás visszafogásából származó összeg is.
Márkus Imre, a MÁV-Trakció Zrt. vezérigazgatója szerint a fedélzeti számítógép alkalmas arra, hogy megtudja: hová tűnik az üzemanyag azon a két méteren, amíg a töltőállomástól a mozdonyig elér. A töltőállomásokon ugyanis pontosan vezetik a kiadott mennyiségeket, vagyis az olaj ott még megvan. A mozdony fedélzeti komputere nemcsak azt rögzíti, mennyi gázolaj került a tankba, illetve mennyi volt benne, amikor a mozdonyvezető munkája végeztével kijelentkezett a rendszerből, hanem a pillanatnyi fogyasztást is feljegyzi.
A mozdonyflotta nyomon követésének nyilvántartása messze-ható változásokat hozhat a vasút általános működési rendjében is. A mozdonyok mozgását ezután pillanatról pillanatra dokumentálja a rendszer központi szervere. Vagyis nemcsak a vonatra várakozó utasok tudhatják meg a mobiltelefonjukon, hogy mennyit késik az érintett szerelvény, de utólag, akár évekkel később is ellenőrizheti a vasút teljesítményét a megrendelő, legyen az az állam, cég vagy magánszemély. Különösen érdekes fejlemény ez annak ismeretében, hogy Heinczinger István vezérigazgató sajtónyilatkozata szerint március közepén a MÁV-Start Zrt. aláírja a közszolgáltatási szerződést az állam képviselőjével. Ennek az a lényege, hogy a megrendelő a teljesítés alapján fizet, azaz a menetrendben szereplő vonatokat valóban el kell időben indítani, s azokon a kötelezően fenntartandó szolgáltatásokat, egészségügyi körülményeket biztosítani kell. Ellenkező esetben a megrendelő visszatarthatja az előre megállapodott összeg egy részét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.