Különös gyakorlatot folytatott a tavalyi évben a Budapest Airport (BA) Zrt. vezetése. A lapunk birtokába került dokumentumok szerint a privatizált cég az év folyamán harminc alkalommal különböző nagyságú összegeket utalt át az Airport Hungary Tanácsadó (AHT) Kft.-nek. (Ez a cég birtokolja a BA részvényeinek többségét.) Január 18-án 37 214,2 eurót a CD200800001 számú számlán, majd még ugyanazon a napon
68 742,79 eurót. Van olyan számla, amelynek értéke több mint 300 ezer, de akad 1260 eurós is. Összességében mintegy 13 millió eurót, azaz 3,2 milliárd forintot utalt át a lapunk birtokába került kivonatok alapján a BA az AHT-nek.
Vajon miért fizet a privatizált, vagyis az államnak számos területen elszámolással tartozó társaság tanácsadás, projektmenedzsment címen jelentős összegeket egy olyan cégnek, amelynek menedzsmentjében részben ugyanazok a személyek találhatók? A BA nem válaszolt kérdésünkre.
*
A magyar államot képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. szóvivője, Száraz Gábor azt mondta: a szervezet a privatizációs szerződések előírásaitól, a vevők szerződéses kötelezettségvállalásaitól függően, ahhoz igazodó mértékben, a konkrét szerződésben, illetve az érintett felek által meghatározott módon jogosult a privatizált társaságok, e körben akár azok gazdálkodásának ellenőrzésére. A Budapest Airport Zrt. esetében az MNV Zrt. a közgyűlés hatáskörébe tartozó ügyekben jogosult és tud a társaság gazdálkodását érintő kérdésekben állást foglalni. – A cég egyes kifizetéseinek szabályszerűsége és megalapozottsága a társaság menedzsmentjének felelősségi körébe esik – fejtegette.
A kacifántos mondatok azt fedik, hogy az MNV Zrt. valójában nem foglalkozik azzal, kinek és miért utal a BA menedzsmentje milliárdokat. Pedig lehet, hogy a német főtulajdonost, a Hochtief Airport GmbH-t képviselő cégvezetés ezzel megkárosítja a többi tulajdonost, benne az MNV-t is. A BA privatizációját követően ugyanis a magyar államnak 25 százalékos részesedése maradt a repülőtér-üzemeltető cégben. A BA-t tulajdonló Airport Holding Kft.-ben a Hochtiefnek 49,66 százaléka van, a frankfurti KfW IPEX-Banké 4 százalék, a montreali Caisse Québec, illetve a szingapúri Maltin Investment Pte Ltd.-é 5-5 százalék, s 10 százalékot birtokol az Aero Investment S.A.R.L., amely piaci hírek szerint Goldman Sachs tulajdona.
A BA – annak ellenére, hogy a tevékenység korábban mindig nyereséges volt – 2006-ban és 2007-ben veszteséget mutatott ki. A cég a nyilvános adatok szerint mintegy ötmilliárd forintos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni tavalyelőtt. A BA a fejlesztési kölcsönök növekvő kamatterheivel indokolta az eredmények nagymértékű romlását. Az Állami Számvevőszék jelentése szerint a fejlesztések késésben voltak, a 2006–2007-re szóló ütemezéshez képest a Budapest Airport 36 millió eurós fejlesztési hiányt ismert el, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. viszont 46,6 milliós hiányt állapított meg. A fejlesztési ütemezés utasszámhoz volt kötve, amely nem teljesült. 2007-ben ugyanis 8,5 millió utast regisztrált a Budapest Airport, a szerződésben előírt 9,07 millió utassal szemben. Lehetséges azonban az is – hívta fel lapunk figyelmét egy szakértő –, hogy a BA mesterségesen idézte elő a veszteséget. Például úgy, hogy szakértői tiszteletdíjakra jelentős összegeket utalt az adózás előtti eredményből. A cég felügyelőbizottságában ülő tulajdonostársak mit sem tudhattak az így kifolyatott nyereségről. Az AHT-nek kifizetett összeg nagyságrendje – 3,2 milliárd forint – közelít az ötmilliárdos veszteséghez. Az eredmény eltüntetése jó érv lehet a munkavállalókkal folytatott alkudozásokban is, emellett a pénz alkalmas politika közeli partnerek kifizetésére is.
Osztrákok a magyar vasúti vontatási piacon? Meg kell küzdenie a vasúti vontatási piac megtartásáért a tavaly önállósult MÁV Trakció Zrt.-nek – mondta el Márkus Imre. A vezérigazgató különösen a MÁV Cargo Zrt. megrendeléseinek megtartását nevezte kihívásnak, hiszen az osztrák kézbe került leányvállalat máris jelezte: tíz korszerű mozdonnyal kíván megjelenni a magyar piacon. Márkus ugyanakkor közölte, nem ijedtek meg, tárgyalásokat kezdeményeztek minden szóba jöhető hazai és határon túli szolgáltatóval, és megegyezésre törekednek. A múlt év utolsó negyedében jelentős piaci lassulást tapasztaltak, de ennek fő oka nem piacvesztés, hanem a MÁV Cargo forgalmának jelentős, 25 százalékos visszaesése – állította a cégvezető. Mindez némileg ellentmondásban van a MÁV Cargo és a Rail Cargo Austria (RCA) idei üzleti terveivel. A két cég ugyanis tavalyi árbevétele elérésével számol az idén – mondta Friedrich Macher, a Rail Cargo Austria és a MÁV Cargo igazgatótanácsának tagja. Az RCA bevétele 2008-ban 2,5 milliárd euró, a MÁV Cargóé 85-90 milliárd forint volt. (J. Gy.)
Világosan kiderül a legújabb hangfelvételből: hazudott Magyar Péter a tüntetések költségeiről - de honnan jöhet a pénz?