Hová lett a Budapest Airport nyeresége?

A Budapest Airport tavaly csaknem 13 millió eurót, 3,2 milliárd forintot utalt át különféle jogcímeken az Airport Hungary Tanácsadó Kft.-nek – értesült lapunk. A tranzakciók alkalmasak arra, hogy a cég társtulajdonosait, köztük a 25 százalékot birtokló magyar állami MNV Zrt.-t megrövidítsék.

2009. 03. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös gyakorlatot folytatott a tavalyi évben a Budapest Airport (BA) Zrt. vezetése. A lapunk birtokába került dokumentumok szerint a privatizált cég az év folyamán harminc alkalommal különböző nagyságú összegeket utalt át az Airport Hungary Tanácsadó (AHT) Kft.-nek. (Ez a cég birtokolja a BA részvényeinek többségét.) Január 18-án 37 214,2 eurót a CD200800001 számú számlán, majd még ugyanazon a napon
68 742,79 eurót. Van olyan számla, amelynek értéke több mint 300 ezer, de akad 1260 eurós is. Összességében mintegy 13 millió eurót, azaz 3,2 milliárd forintot utalt át a lapunk birtokába került kivonatok alapján a BA az AHT-nek.
Vajon miért fizet a privatizált, vagyis az államnak számos területen elszámolással tartozó társaság tanácsadás, projektmenedzsment címen jelentős összegeket egy olyan cégnek, amelynek menedzsmentjében részben ugyanazok a személyek találhatók? A BA nem válaszolt kérdésünkre.
*
A magyar államot képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. szóvivője, Száraz Gábor azt mondta: a szervezet a privatizációs szerződések előírásaitól, a vevők szerződéses kötelezettségvállalásaitól függően, ahhoz igazodó mértékben, a konkrét szerződésben, illetve az érintett felek által meghatározott módon jogosult a privatizált társaságok, e körben akár azok gazdálkodásának ellenőrzésére. A Budapest Airport Zrt. esetében az MNV Zrt. a közgyűlés hatáskörébe tartozó ügyekben jogosult és tud a társaság gazdálkodását érintő kérdésekben állást foglalni. – A cég egyes kifizetéseinek szabályszerűsége és megalapozottsága a társaság menedzsmentjének felelősségi körébe esik – fejtegette.
A kacifántos mondatok azt fedik, hogy az MNV Zrt. valójában nem foglalkozik azzal, kinek és miért utal a BA menedzsmentje milliárdokat. Pedig lehet, hogy a német főtulajdonost, a Hochtief Airport GmbH-t képviselő cégvezetés ezzel megkárosítja a többi tulajdonost, benne az MNV-t is. A BA privatizációját követően ugyanis a magyar államnak 25 százalékos részesedése maradt a repülőtér-üzemeltető cégben. A BA-t tulajdonló Airport Holding Kft.-ben a Hochtiefnek 49,66 százaléka van, a frankfurti KfW IPEX-Banké 4 százalék, a montreali Caisse Québec, illetve a szingapúri Maltin Investment Pte Ltd.-é 5-5 százalék, s 10 százalékot birtokol az Aero Investment S.A.R.L., amely piaci hírek szerint Goldman Sachs tulajdona.
A BA – annak ellenére, hogy a tevékenység korábban mindig nyereséges volt – 2006-ban és 2007-ben veszteséget mutatott ki. A cég a nyilvános adatok szerint mintegy ötmilliárd forintos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni tavalyelőtt. A BA a fejlesztési kölcsönök növekvő kamatterheivel indokolta az eredmények nagymértékű romlását. Az Állami Számvevőszék jelentése szerint a fejlesztések késésben voltak, a 2006–2007-re szóló ütemezéshez képest a Budapest Airport 36 millió eurós fejlesztési hiányt ismert el, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. viszont 46,6 milliós hiányt állapított meg. A fejlesztési ütemezés utasszámhoz volt kötve, amely nem teljesült. 2007-ben ugyanis 8,5 millió utast regisztrált a Budapest Airport, a szerződésben előírt 9,07 millió utassal szemben. Lehetséges azonban az is – hívta fel lapunk figyelmét egy szakértő –, hogy a BA mesterségesen idézte elő a veszteséget. Például úgy, hogy szakértői tiszteletdíjakra jelentős összegeket utalt az adózás előtti eredményből. A cég felügyelőbizottságában ülő tulajdonostársak mit sem tudhattak az így kifolyatott nyereségről. Az AHT-nek kifizetett összeg nagyságrendje – 3,2 milliárd forint – közelít az ötmilliárdos veszteséghez. Az eredmény eltüntetése jó érv lehet a munkavállalókkal folytatott alkudozásokban is, emellett a pénz alkalmas politika közeli partnerek kifizetésére is.

Osztrákok a magyar vasúti vontatási piacon? Meg kell küzdenie a vasúti vontatási piac megtartásáért a tavaly önállósult MÁV Trakció Zrt.-nek – mondta el Márkus Imre. A vezérigazgató különösen a MÁV Cargo Zrt. megrendeléseinek megtartását nevezte kihívásnak, hiszen az osztrák kézbe került leányvállalat máris jelezte: tíz korszerű mozdonnyal kíván megjelenni a magyar piacon. Márkus ugyanakkor közölte, nem ijedtek meg, tárgyalásokat kezdeményeztek minden szóba jöhető hazai és határon túli szolgáltatóval, és megegyezésre törekednek. A múlt év utolsó negyedében jelentős piaci lassulást tapasztaltak, de ennek fő oka nem piacvesztés, hanem a MÁV Cargo forgalmának jelentős, 25 százalékos visszaesése – állította a cégvezető. Mindez némileg ellentmondásban van a MÁV Cargo és a Rail Cargo Austria (RCA) idei üzleti terveivel. A két cég ugyanis tavalyi árbevétele elérésével számol az idén – mondta Friedrich Macher, a Rail Cargo Austria és a MÁV Cargo igazgatótanácsának tagja. Az RCA bevétele 2008-ban 2,5 milliárd euró, a MÁV Cargóé 85-90 milliárd forint volt. (J. Gy.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.