Idehaza mégsem lesz roncsprémium

Kacsának bizonyultak azok a sajtóinformációk, amelyek szerint tárgyalások zajlottak a szakmai szervezetek és a kormány között egy autóvásárlást ösztönző javaslatcsomagról. A februári eladás alig haladja meg a tavaly februári felét, a büdzsébe csak az ebből tervezett adóbevétel fele folyik be.

2009. 03. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár még nem készült el a februári eladási számok összesítése a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületénél, Győző Gábor elnök szerint valószínűleg helytálló az európai autógyártók szövetségének becslése, amely szerint az új személygépkocsik értékesítése Magyarországon 46,4 százalékkal, 7146 darabra esett vissza. Győző Gábor emlékeztetett, hogy az adatok némi javulást mutatnak a januáriakhoz képest, akkor ugyanis 52,5 százalékos volt a visszaesés.
Az eladások ilyen mérvű zuhanása példátlan: az EU-ban 18,3, régiónkban 30,3 százalékos a visszaesés. Az eladások mélyrepülése nemcsak a kereskedőknek és a pénzügyi szolgáltatóknak jelentheti munkahelyek megszűnését, de komoly kiesést okoz a költségvetésben is. Erre az évre 82,1 milliárd forint bevételt tervezett a kormány a gépjárművek forgalmazásából – általános forgalmi, valamint regisztrációs adó formájában –, ám az év első két hónapjában ennek az öszszegnek időarányosan csupán az 51 százaléka folyt be – mondta el lapunk kérdésére Győző Gábor. Vagyis ha az év során minden így marad, a költségvetésben megközelítően 40 milliárdos hiány keletkezik.
Éppen ezért a kormányzatnak, s az autók exportőreinek, a márkakereskedőknek, a javítással, tartozékok és olajtermékek forgalmazásával foglalkozó cégeknek és nem mellesleg a leendő vevőknek közös érdeke lenne, hogy – mint Európa számos országában – állami támogatást kapjon az újgépjármű-vásárlás, ha az együtt jár a korszerűtlen, környezetszennyező roncsok bontásával. Győző Gábor szerint tízezer új autó eladásának ösztönzése hárommilliárdjába kerülne a költségvetésnek. Ha ebben az évben ötvenezer autóval kevesebb talál gazdára, mint amennyire a büdzsét alapozták, akkor 15 milliárd ki nem fizetett támogatás áll szemben 40 milliárd be nem folyt adóval.
Gablini Gábor, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Szövetségének elnöke nemrég derűlátóan nyilatkozott a roncsprémium hazai bevezetéséről. A Napi Gazdaságban megjelent cikkben az szerepel, hogy „szakmai szervezetek és a kormány tárgyal a konkrét lehetőségekről”, a Népszabadság pedig azt írta, „a magyar autós nagykoalíció a héten tárgyalt kormányzati képviselőkkel”. Gablini Gábor és Győző Gábor mindkét állítást cáfolta lapunknak Egybehangzóan azt mondták, hogy bár a szervezetek javaslatait elküldték a kormányzatnak, nem kaptak kedvező választ, s jelenleg nem is folynak tárgyalások. Gablini hozzátette: remélik, a forgalmi adatok meggyőzik a kormányt a roncsprémium bevezetésének szükségességéről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.