Végleg lekerülhet a napirendről a MÁV, a Volán, a BKV és a HÉV elővárosi járataiból szervezendő közlekedési vállalat létrehozása – értesült lapunk. Az eredeti elképzelés a BKV vezérigazgatójától, Kocsis Istvántól származik, aki a cég leányvállalatokra bontását, majd ezek holdinggá szervezését javasolta. A terv része volt az is, hogy a HÉV-et vonják be egy olyan vállalatba, amelyben helyet kaptak volna a MÁV-Start és a Volán elővárosi forgalomban érdekelt részei. Az elképzelések között szerepelt egy 30 milliárdos összeg, amit a BKV a HÉV-ért kapott volna azért, hogy ezekből autóbuszokat vásároljon.
A fent vázolt konstrukció nem valósulhat meg a közeljövőben – mondta el lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. Az európai példák azt mutatják, hogy ha elővárosi közlekedési szövetséget kíván létrehozni az állam és az érintett nagyváros, ahhoz nincs szükség a cégek egy szervezetbe rendezésére. Ellenkezőleg, a megrendelői oldalon kell létrehozni ezt a konstrukciót, és akkor már teljesen érdektelen, hogy a végrehajtást mely cégek végzik, és hogy ezekben ki a tulajdonos. Dorner Lajos emlékeztetett arra, hogy évek óta készen áll a közlekedési szövetségek létrehozásáról szóló törvénytervezet, azonban az egymást követő miniszterek közül egyik sem húzta ki azt a fiókot, amelyik a jogszabályt rejti. Dorner úgy vélte, hogy a fővárosi közlekedési vállalat holdinggá alakítása és az agglomerációs feladatok egy cégbe rendezése tulajdonképpen egy új, „elővárosi BKV”-t eredményezne, vagyis érdemben semmi nem változna.
A VEKE kezdettől fogva tiltakozott az ellen, hogy a HÉV-et kiszervezzék, és átadják a MÁV-nak vagy magánbefektető számára, ugyanakkor szükségesnek tartja a HÉV-ek korszerűsítését – a főváros elfogadott, a VEKE által is szorgalmazott tervei szerint a HÉV-eknek a metróhálózatba kell integrálódniuk – és általában a kötött pályás eszközök (villamosok, trolik, elővárosi vasút) fejlesztését. A politika szívesebben támogatja a közúti fejlesztéseket, mert azok gyors és látványos eredménnyel járnak – mutatott rá a VEKE alelnöke, de mint mondta, a közösségi közlekedést távlatilag a kötött pályás eszközök biztosítják biztonságosan és energiatakarékosan. Nem véletlen, hogy az EU is kizárólag ezeket a megoldásokat támogatja.
Menczer Tamás: Mi lesz így velünk?!