Nem lesz elővárosi közlekedési cég

2009. 03. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végleg lekerülhet a napirendről a MÁV, a Volán, a BKV és a HÉV elővárosi járataiból szervezendő közlekedési vállalat létrehozása – értesült lapunk. Az eredeti elképzelés a BKV vezérigazgatójától, Kocsis Istvántól származik, aki a cég leányvállalatokra bontását, majd ezek holdinggá szervezését javasolta. A terv része volt az is, hogy a HÉV-et vonják be egy olyan vállalatba, amelyben helyet kaptak volna a MÁV-Start és a Volán elővárosi forgalomban érdekelt részei. Az elképzelések között szerepelt egy 30 milliárdos összeg, amit a BKV a HÉV-ért kapott volna azért, hogy ezekből autóbuszokat vásároljon.
A fent vázolt konstrukció nem valósulhat meg a közeljövőben – mondta el lapunk kérdésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) alelnöke. Az európai példák azt mutatják, hogy ha elővárosi közlekedési szövetséget kíván létrehozni az állam és az érintett nagyváros, ahhoz nincs szükség a cégek egy szervezetbe rendezésére. Ellenkezőleg, a megrendelői oldalon kell létrehozni ezt a konstrukciót, és akkor már teljesen érdektelen, hogy a végrehajtást mely cégek végzik, és hogy ezekben ki a tulajdonos. Dorner Lajos emlékeztetett arra, hogy évek óta készen áll a közlekedési szövetségek létrehozásáról szóló törvénytervezet, azonban az egymást követő miniszterek közül egyik sem húzta ki azt a fiókot, amelyik a jogszabályt rejti. Dorner úgy vélte, hogy a fővárosi közlekedési vállalat holdinggá alakítása és az agglomerációs feladatok egy cégbe rendezése tulajdonképpen egy új, „elővárosi BKV”-t eredményezne, vagyis érdemben semmi nem változna.
A VEKE kezdettől fogva tiltakozott az ellen, hogy a HÉV-et kiszervezzék, és átadják a MÁV-nak vagy magánbefektető számára, ugyanakkor szükségesnek tartja a HÉV-ek korszerűsítését – a főváros elfogadott, a VEKE által is szorgalmazott tervei szerint a HÉV-eknek a metróhálózatba kell integrálódniuk – és általában a kötött pályás eszközök (villamosok, trolik, elővárosi vasút) fejlesztését. A politika szívesebben támogatja a közúti fejlesztéseket, mert azok gyors és látványos eredménnyel járnak – mutatott rá a VEKE alelnöke, de mint mondta, a közösségi közlekedést távlatilag a kötött pályás eszközök biztosítják biztonságosan és energiatakarékosan. Nem véletlen, hogy az EU is kizárólag ezeket a megoldásokat támogatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.