Sokan lehúzzák a rolót

Több mint kétharmadával zuhant februárban az olcsó családi kisautókat kínáló márkák forgalma, s a teljes piac az első két hónapban valósággal megfeleződött. Ha nem változik a helyzet, a márkakereskedők szervezete szerint a fél év végére minden harmadik autókereskedés lehúzza a rolót.

2009. 03. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Suzukiból 69, Skodából 65, Peugeot-ból 60 százalékkal kevesebb járművet értékesítettek februárban, mint tavaly ilyenkor. Hogy ez mekkora zuhanás, annak érzékeltetésére idézzünk egy összehasonlító adatot. A Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég szerint Európában februárban 18 százalékkal esett vissza az új autók forgalma. A teljes magyar piacon a januári 52 után februárban 45,97 százalékkal adtak el kevesebb gépkocsit, mint egy éve.
De vajon mihez kezdenek azok a Suzukit, Skodát, Peugeot-t forgalmazó márkakereskedések, amelyeknek forgalma kétharmaddal csökkent? A megrendítő erejű zuhanás komolyan veszélyezteti a kereskedők túlélését. A darabszám csökkenése azért okoz nehézséget, mert a szalonok infrastruktúráját egy bizonyos forgalomhoz állapították meg, a méretgazdaságosság szabályai szerint – mondta el lapunk kérdésére Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke. A forgalom mélyrepülése azzal jár, hogy a kereskedések nem hozzák, hanem viszik a pénzt. Idő kérdése, hogy a tulajdonosok mikor dobják be a törülközőt. Ráadásul áprilisban kifutnak a tavaly 240 forintos euróért vásárolt készletek – mondta a Gémosz alelnöke. Ám az idén vásárolt autókat legalább 10-15 százalékkal többért kell adni, s ehhez jön még a beharangozott 3 százalékos általános forgalmiadó-emelés. Mindez további lassulást hoz magával, ezért ha nem avatkozik be a kormány a forgalom élénkítése érdekében, a 36 ezer embernek munkát adó gépjármű-kereskedelemben minden harmadik szalon és minden harmadik munkavállaló állása megszűnhet az első fél év végére – jelentette ki Balogh Árpád.
A bezárási hullám nem egyformán érinti majd az egyes márkákat. Viszonylag jobban átvészelik a válságot a prémium járműveket forgalmazó kereskedések, illetve az úgynevezett „multibrand”, több márka autóit forgalmazó egységek. Ezzel szemben súlyos veszteségeket lesznek kénytelenek elviselni a kicsi, rossz tőkeellátottságú és eladósodott kereskedések. A korábbi gyakorlattal ellentétben most már nem csupán tulajdonost váltanak a becsődölt kereskedések – mondta Balogh Árpád –, hanem valójában és fizikailag is kénytelenek lesznek lehúzni a rolót.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.