Suzukiból 69, Skodából 65, Peugeot-ból 60 százalékkal kevesebb járművet értékesítettek februárban, mint tavaly ilyenkor. Hogy ez mekkora zuhanás, annak érzékeltetésére idézzünk egy összehasonlító adatot. A Jato Dynamics nemzetközi autóipari piackutató cég szerint Európában februárban 18 százalékkal esett vissza az új autók forgalma. A teljes magyar piacon a januári 52 után februárban 45,97 százalékkal adtak el kevesebb gépkocsit, mint egy éve.
De vajon mihez kezdenek azok a Suzukit, Skodát, Peugeot-t forgalmazó márkakereskedések, amelyeknek forgalma kétharmaddal csökkent? A megrendítő erejű zuhanás komolyan veszélyezteti a kereskedők túlélését. A darabszám csökkenése azért okoz nehézséget, mert a szalonok infrastruktúráját egy bizonyos forgalomhoz állapították meg, a méretgazdaságosság szabályai szerint – mondta el lapunk kérdésére Balogh Árpád, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) alelnöke. A forgalom mélyrepülése azzal jár, hogy a kereskedések nem hozzák, hanem viszik a pénzt. Idő kérdése, hogy a tulajdonosok mikor dobják be a törülközőt. Ráadásul áprilisban kifutnak a tavaly 240 forintos euróért vásárolt készletek – mondta a Gémosz alelnöke. Ám az idén vásárolt autókat legalább 10-15 százalékkal többért kell adni, s ehhez jön még a beharangozott 3 százalékos általános forgalmiadó-emelés. Mindez további lassulást hoz magával, ezért ha nem avatkozik be a kormány a forgalom élénkítése érdekében, a 36 ezer embernek munkát adó gépjármű-kereskedelemben minden harmadik szalon és minden harmadik munkavállaló állása megszűnhet az első fél év végére – jelentette ki Balogh Árpád.
A bezárási hullám nem egyformán érinti majd az egyes márkákat. Viszonylag jobban átvészelik a válságot a prémium járműveket forgalmazó kereskedések, illetve az úgynevezett „multibrand”, több márka autóit forgalmazó egységek. Ezzel szemben súlyos veszteségeket lesznek kénytelenek elviselni a kicsi, rossz tőkeellátottságú és eladósodott kereskedések. A korábbi gyakorlattal ellentétben most már nem csupán tulajdonost váltanak a becsődölt kereskedések – mondta Balogh Árpád –, hanem valójában és fizikailag is kénytelenek lesznek lehúzni a rolót.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál