Csaknem megfeleződött az első negyedévben a magyar újautó-értékesítés: a JATO Dynamics autóipari piackutató cég adatai szerint március végéig 22 380 új személyautó kapott rendszámot Magyarországon, 43,5 százalékkal, illetve 17 241 darabbal kevesebb, mint az elmúlt év azonos időszakában. Míg 2004-ben még 200 ezer új autó talált gazdára a hazai piacon, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) becslése szerint ebben az évben a 80 ezres adat is jónak számít majd. A márkakereskedések nagy bajban vannak, jelzi ezt az olyan piacvezető, korábban sikeres cégek megroggyanása, mint a Suzuki Ász vagy a Csiki-Bege Autoplaza. A PricewaterhouseCoopers (PwC) felmérése szerint a Magyarországon található mintegy 800 autókereskedés 10-20 százaléka ebben az évben bezárásra kényszerül.
Míg a magyar piac szenved, a környező országokban a kormányok élénkítik a gépjárművásárlást. Ausztriában április 1-jén bevezetették a roncsprémiumot, amelynek hatására a vevők valósággal megrohamozták az autókereskedéseket, illetve azokat a helyeket, ahol igényelni lehet az 1500 eurós támogatást. A lebonyolításában szintén részt vevő osztrák autóklub első becslése szerint a leadott autók átlagos életkora 13-15 év. A vevők elsősorban kompakt és kis autókat választanak, luxusautó eddig nem volt a kiszemelt modellek között.
Szlovákiában már a kormányzati támogatási program második köre zajlik. A szlovák kormány a régi autók lecserélésére további 22,1 millió eurót különített el. A régi autók lecserélésére az első körben szánt összeg – 33,2 millió euró – március 26-án fogyott el. A program március 9-én indult, s ennek keretében akár kétezer euróval is olcsóbban vásárolhatta meg új személygépkocsiját az a szlovák állampolgár, aki tíz évnél idősebb kocsiját leadta a roncstelepen. A második körben módosultak a feltételek. Az állam ezer euróval támogatja az új autó megvásárlását, ha az eladó is ad ezer eurós árcsökkentést. A vevő tehát ismét kétezer eurót takaríthat meg.
Romániában már cégekre is kiterjesztik a gépkocsipark felújítását célzó roncsautóprogramot. Az országban működő 130 ezer mikrovállalkozás közül szinte mindegyik nevén szerepel legalább egy gépkocsi. A magánszemélyek számára már évek óta működtetett kormányzati programban azokat a használt autókat lehet magszabott pénzösszeg fejében becserélni, amelyek minimum tíz évnél régebbiek. A román kormány az idén 60 ezer autó lecserélésére biztosít egyenként körülbelül ezer eurós támogatást. A támogatás összegét az idén már nem növelik, erre csak 2010-ben nyílik lehetőség.
Szerbiában a kragujeváci egykori Zastava autógyárat támogatva vezették be februárban az új autók vásárlására ösztönző programot. Az új autót vásárlók tíz évnél idősebb gépjárműveit 1000 euró értékben beszámítják a vételárba, ha a régi autó nem felel meg az Euro3 környezetvédelmi szabványnak. A kedvezményről szóló bizonylatot a belgrádi újrahasznosítási központ munkatársai állítják ki, amennyiben a használt gépkocsi még vezethető állapotú. A program keretében az első 5000 jelentkező gépjárművét cserélik be. Az akció szeptember 30-ig tart. A lap szerint a Zastava gyár eladási osztályán naponta mintegy 1800-an érdeklődnek a 4,5 százalékos kamattal és az 1000 eurós kedvezmény beszámításával 6000 eurós, mintegy 1,8 millió forintos alapáron árusított gépkocsik iránt.
A közép-európai piac húzóereje kétségkívül a német autóipar. Az Opel és a Volkswagen után már a Fordnál is pótműszakokat kell beiktatni, hogy eleget tudjanak tenni a roncsprémiumnak köszönhetően megugrott keresletnek. A Ford kölni üzemében nemcsak a rövidített munkaidő szűnt meg, hanem márciusban és áprilisban a hétvégeken hat pótműszakot is beiktatnak. Április 20-tól naponta száz autóval többet szerelnek össze, vagyis naponta 1850-et. A Volkswagennél (VW) is közölték, hogy pótműszakok váltják fel az eddigi rövidített munkaidőt, a wolfsburgi központi gyárban e hónapban három pótműszak lesz hétvégeken. A VW-hez tartozó Skoda is profitál a roncsprémiumból, s így az első negyedévben háromszor annyi megrendelést kapott, mint egy évvel korábban. Az év végéig változatlan feltételekkel folyósítják a roncsprémiumot Németországban – döntött a német kormány, ötmilliárd euróra emelve az ehhez szükséges pénzalapot. A döntés értelmében az állam 2009 végéig továbbra is 2500 eurós támogatást nyújt azoknak a vásárlóknak, akik legkevesebb kilencéves – vagy annál idősebb – autóikat új, a környezetvédelmi szempontoknak jobban megfelelő gépkocsira cserélik. Az említetteken kívül Franciaországban, Olaszországban, Hollandiában, Portugáliában, Spanyolországban és Görögországban támogatják a kormányok az újautó-vásárlást 700-3400 euróval.
Eközben idehaza csak a szószaporítás folyik: a kormány félszívvel támogatja az MGE, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) és a Magyar Lízingszövetség javaslatát a hazai, kétszer 300 ezer forintos autócsere-programról. Tukacs István kormánybiztos szerint az új autók után befolyó áfa és regisztrációs adó nem biztos, hogy fedezné a támogatás összegét. (Ez utóbbit a szakmai érdekképviseletek bizonyítottnak látják.) Ugyanakkor a kormánybiztos szerint nem kizárt, hogy az év folyamán személyijövedelemadó-kedvezményt ad az állam az autócsere-programban részt vevőknek. A kormány a fanyalgását egyebek közt azzal indokolta, hogy az itthon értékesített autók 90 százaléka importból származik, s csak 10 százaléka készül Magyarországon, így a támogatás nagy része külföldre menne. A kereskedők szerint ha nem történik semmi, az autópiac mélyrepülése akár a 30 ezres alkalmazotti kör 20-30 százalékának elbocsátásához vezethet.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál