Már meleg aszfaltra sem jut elég pénz a 86-os út Zala megyei szakaszán – tette közzé a helyi napilap. Ezért csak a legveszélyesebb pontokon javítják a burkolatban keletkezett hibákat. A nyilatkozó főmérnök abban reménykedik, hogy később még lehetőség nyílhat további javításokra, így eltüntethetik a tél elvonultával sokfelé megjelenő kátyúk egy részét.
Ilyen állapotban húsz évvel ezelőtt voltak a magyar közutak. A harmincezer kilométeres hálózat több mint fele kifejezetten rossz, s csak kevesebb mint a tizede kifogástalan – tette közzé az Országos Közúti Adatbank (OKA). A Magyar Közút (MK) Kht. azzal védekezik, hogy a fenntartásra, illetve felújításra fordítható források szűkösek. A szükséges 80 milliárd forint éves költségnek a felét sem kapja meg a szervezet az Útpénztártól.
A források szűkössége mellett az MK Kht. vezetésének szakmai gyengesége is hozzájárult a közúthálózat állapotának romlásához – mondta el lapunk kérdésére Kovács Jenő. A Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetségének (MTESZ) országos alelnöke szerint az MK Kht. menedzsmentje szakmailag nem kompetens, a 2005-ös szervezeti átalakítással gyengítette a szervezet működésének hatásfokát. Ennek az eredménye már tisztán látszik: három-négy év alatt lényegesen romlott a színvonal. Kovács Jenő példaként említette az útburkolat felületi bevonatának elhagyását. Amikor a közútfenntartó elmulasztja a bevonat elkészítését, látszólag nem történik semmi, s elmondhatja, hogy költséget takarított meg. A bitumenes, zúzalék köves bevonat feladata, hogy megakadályozza a nedvesség beszivárgását az úttest burkolata alá. A nedvesség, ha utat talál az út szerkezetébe, a téli hidegben szétrepeszti azt. A megrepedezett, széttöredezett útburkolatot újra kell aszfaltozni. Ez drága mulatság, ha azonban a közútkezelő elkészíttette volna a felületi bevonatot, amelynek költsége nyolcada az új burkolat elkészítésének, akkor megelőzhette volna a bajt.
No, de ki a gazdája ma mondjuk a 86-os útnak? A kétszáz kilométerre, Győrben székelő regionális központ. Nem működik jól a régiós átszervezés, az MK Kht. új szervezeti struktúrája zsákutcának bizonyult. Valamiért nem jut el a fontos információ a végekről a központba, s ott nem mérik fel jól a szükséges feladatokat. Az eredmény, mondta Kovács Jenő, hogy a közúthálózat állapota az emberéletre és a járművekre is veszélyes.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál