Kátyúba jutott a közútkezelés

Kátyú kátyút ér az ország útjain, a nyolcvanas éveket idézi a magyar közúthálózat állapota. A közútkezelő a pénzhiányra hivatkozik, a szakemberek azonban a közútkezelő szakmai felkészültségét vonják kétségbe.

2009. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már meleg aszfaltra sem jut elég pénz a 86-os út Zala megyei szakaszán – tette közzé a helyi napilap. Ezért csak a legveszélyesebb pontokon javítják a burkolatban keletkezett hibákat. A nyilatkozó főmérnök abban reménykedik, hogy később még lehetőség nyílhat további javításokra, így eltüntethetik a tél elvonultával sokfelé megjelenő kátyúk egy részét.
Ilyen állapotban húsz évvel ezelőtt voltak a magyar közutak. A harmincezer kilométeres hálózat több mint fele kifejezetten rossz, s csak kevesebb mint a tizede kifogástalan – tette közzé az Országos Közúti Adatbank (OKA). A Magyar Közút (MK) Kht. azzal védekezik, hogy a fenntartásra, illetve felújításra fordítható források szűkösek. A szükséges 80 milliárd forint éves költségnek a felét sem kapja meg a szervezet az Útpénztártól.
A források szűkössége mellett az MK Kht. vezetésének szakmai gyengesége is hozzájárult a közúthálózat állapotának romlásához – mondta el lapunk kérdésére Kovács Jenő. A Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetségének (MTESZ) országos alelnöke szerint az MK Kht. menedzsmentje szakmailag nem kompetens, a 2005-ös szervezeti átalakítással gyengítette a szervezet működésének hatásfokát. Ennek az eredménye már tisztán látszik: három-négy év alatt lényegesen romlott a színvonal. Kovács Jenő példaként említette az útburkolat felületi bevonatának elhagyását. Amikor a közútfenntartó elmulasztja a bevonat elkészítését, látszólag nem történik semmi, s elmondhatja, hogy költséget takarított meg. A bitumenes, zúzalék köves bevonat feladata, hogy megakadályozza a nedvesség beszivárgását az úttest burkolata alá. A nedvesség, ha utat talál az út szerkezetébe, a téli hidegben szétrepeszti azt. A megrepedezett, széttöredezett útburkolatot újra kell aszfaltozni. Ez drága mulatság, ha azonban a közútkezelő elkészíttette volna a felületi bevonatot, amelynek költsége nyolcada az új burkolat elkészítésének, akkor megelőzhette volna a bajt.
No, de ki a gazdája ma mondjuk a 86-os útnak? A kétszáz kilométerre, Győrben székelő regionális központ. Nem működik jól a régiós átszervezés, az MK Kht. új szervezeti struktúrája zsákutcának bizonyult. Valamiért nem jut el a fontos információ a végekről a központba, s ott nem mérik fel jól a szükséges feladatokat. Az eredmény, mondta Kovács Jenő, hogy a közúthálózat állapota az emberéletre és a járművekre is veszélyes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.