Kevésbé boldogok az oroszok a Malévval

Nem vág a banki profilba a légi közlekedés – mutatott rá az orosz Vnyesekonombank elnöke néhány nappal azután, hogy a cég megszerezte az irányítást a Malévot tulajdonló AirBridge Zrt.-ben. A Malév hárommilliárdos gyorssegélyt kapott, új vezérigazgatója azonban még nincs a légitársaságnak.

2009. 04. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz állami Vnyesekonombank (VEB) nem tekinti stratégiai beruházásnak a Malévot – jelentette ki újságírók előtt Vlagymir Dmitrijev, a bank elnöke. – Nem vagyunk légitársaság, s ez az üzletág nem vág a profilunkba – mondta a Malévba való esetleges további beruházásokra vonatkozó kérdésre válaszolva. Bár megfigyelők elgondolkodhattak rajta, vajon ez a tény nem volt-e ismert a VEB bank vezetője számára a tranzakció lebonyolítása előtt, tény, hogy az elnök nem először hangoztatta kételyeit a magyar légitársasággal kapcsolatban. Legutóbb januárban szögezte le, hogy a két kormány megállapodása szerint az orosz fél legfeljebb olyan mértékben járul hozzá a Malév adósságainak rendezéséhez, miként azt a magyarok teszik. Gyurcsány Ferenc minapi moszkvai tárgyalásain Putyin kormányfő hasonló értelemben nyilatkozott. A magyar kormány kétségkívül igyekezett beszállni a finanszírozásba, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. ez év januárjában megvásárolta a Malév földi kiszolgáló leánycégét, s vételárelőlegként 2,2 milliárd forintot juttatott a légitársaságnak. A Malév adósságai azonban meghaladják a tízmilliárd forintot, az orosz bank mérsékelt lelkesedése mögött ez a megfontolás húzódhat meg. A múlt szerdai, többszöri halasztás után megtartott közgyűlésen nem határoztak az új vezérigazgató személyéről, így maradt az ideiglenes megbízatással rendelkező Fehérváry Géza. Orosz sajtóinformációk szerint a VEB bank által szakmai partnernek felkért Aeroflot nem orosz, hanem nyugat-európai menedzsert keres, ám egyelőre nem sikerült megtalálni a megfelelő személyt.
A légitársaság korábbi vezérigazgatói 2000 novembere óta öszszesen nem kevesebb, mint 72,5 milliárd veszteséget hoztak össze – áll az mfor.hu összeállításában. Ebből csaknem 15 milliárdot egymaga Leonov Péter, az AirBridge Zrt. által kinevezett menedzser hozott össze 2007 szeptembere és 2009 februárja között. Igaz, e szám az üzemi eredményre vonatkozik, az adózás utáni eredmény 0,7 milliárd többletet mutat, ám ez csupán a privatizációs folyamat elszámolási technikája miatt mutatkozik így. Leonov előtt néhány hónapig Lloyd Paxton vezette a céget, a privatizációra Gönci János vezetésével „fordult rá” a Malév. Gönci 2005-ben 1,3 milliárd, 2006-ban 10,5 milliárd, 2007-ben 0,7 milliárd forintnyi veszteséget produkált. A korábbi években Antal Erzsébet, Váradi József és Sándor László vezette az akkor még állami tulajdonú Malévot, kivétel nélkül minden évben milliárdos nagyságrendű veszteséggel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.