Nem lesz roncsprémium

Elvetette a kormány az autós nagykoalíció javaslatát az új gépjárművek vásárlását ösztönző programról, mert megítélése szerint nem támasztják alá megbízható számítások, hogy a többlet-adóbevétel fedezné a támogatás összegét. Az érdekvédelmi szervezetek vezetői csodálkoznak, szerintük megalapozottak a kalkulációik.

2009. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áll a használtpiac is. Megtörtént, amit piaci források már a hét elején jeleztek számunkra, és amit akkor még csak valószínűsítettünk: kivonul hazánkból a használtautó-kereskedelemmel foglalkozó, cseh tulajdonú AAA Auto. A társaság bejelentette, hogy március végéig a cseh és a szlovák piac kivételével mindenhonnan visszavonul, közleménye szerint csak időlegesen. A magyar tevékenység megszüntetését szerdán határozta el a cég igazgatósága, tekintettel a kereslet drasztikus visszaesésére. A Budapesti Értéktőzsdéről nem tervezik a részvények kivezetését, és két-három éven belül a magyar piacra visszatérnének. Ennek persze szerintük két feltétele is van, az egyik, hogy legyen magyar használtautó-piac, és persze legyen AAA Auto. A cég a tavalyi évet 15,2 millió eurónyi veszteséggel zárta, ebből 10,4 millió eurónyit tettek ki a megszüntetett tevékenységekkel kapcsolatos leírások.


Bár a hazai jármű- és alkatrészgyártás helyzetéről tájékozódott a kormány legutóbbi ülésén, ezen belül mégis leginkább a környező országokban nagy sikert aratott roncsprémiumról, azaz az autócsere-program bevezetésének lehetőségéről tárgyaltak – mondta el Tukacs István kormánybiztos. A fő kérdés az volt a kormány számára, támogatható-e a program állami pénzből, mert számításaik szerint az új autók után befolyó áfa és regisztrációs adó nem biztos, hogy fedezné a támogatás összegét. – A központi költségvetés szempontjából ugyanis semmilyen számítás nem igazolta, hogy a támogatási rendszer alkalmazása nullszaldós lenne – bizonygatta Tukacs István. Ugyanakkor a kormánybiztos szerint nem kizárt, hogy később személyijövedelemadó-kedvezményt ad az állam az autócsere-programban részt vevőknek.
Tukacs István szerint két tényezőt mérlegeltek. Az egyik, hogy a magyar autókereskedők évi 400 ezer autó értékesítésére rendezkedtek be, míg a szakemberek az idei évben 90 ezres számot várnak, azaz több mint négyszeres a felesleges kapacitás. Másrészt az itthon értékesített autók 90 százaléka importból származik, és csak 10 százaléka készül Magyarországon, ezért érdemes megfontolni, kiket kell támogatnia a kormánynak. – A támogatás nagy része külföldre menne. Emellett a kormány azzal számol, hogy egy ilyen jellegű támogatás az árak emelkedéséhez vezetne a kereslet élénkülése miatt – jelentette ki Tukacs.
Csodálkozva értesült a kormánybiztos bejelentéséről Győző Gábor, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke. Leszögezte, hogy az elhangzottakkal ellentétben a kereskedelmi érdekképviseletek rendelkeznek pontos, valós adatokon alapuló számításokkal, amelyek azt mutatják, hogy a roncsprémium alkalmazásának költségvetési szaldója pozitív lenne. Győző Gábor elmondta, az idei költségvetés 82,5 milliárd forint regisztrációsadó-bevétellel számolt. Csakhogy az új autók értékesítése 40-45 százalékkal visszaesett, az adóbevételek így ugyanilyen mértékben csökkennek. Az MGE számításai szerint a forgalom 10 ezer darabos növekedése 3 milliárd forintos adóbevételi többletet eredményezne a költségvetésben.
Az érdek-képviseleti vezető szerint nem megalapozott az a kormányzati kalkuláció, amely áremelkedést valószínűsít a roncsprémium bevezetése esetén. Győző Gábor elmondta, szakértőik jelenleg is folyamatosan egyeztetnek az egyik tárcával, ezért a kormányzati bejelentést elhamarkodottnak ítélte, és nehezményezte, hogy ezzel kapcsolatban nem kérték ki a szakmai érdekképviseletek véleményét.
Mint ismert, Németországban 2500, Ausztriában 1500, Romániában 1000, Szlovákiában 2000 euró támogatást kap a központi költségvetésből az, aki öreg autóját tisztább és takarékosabb új modellre cseréli. Az MGE, a Magyar Lízingszövetség és a Gémosz javaslata szerint idehaza az állam és a gyártó 300-300 ezer forinttal támogatná a legfeljebb 1600 köbcentiméteres motorral szerelt új autó vásárlóját, ha tízévesnél idősebb gépkocsiját bontóba adja. A roncsprémium sikertörténetté vált Európa-szerte. Szlovákiában már el is fogyott az autók cseréjét támogató költségvetési keret, a Szlovák Autóipari Szövetség közlése szerint az utolsó támogatásokat tegnap fizették ki. Az újabb pénzekről várhatóan a jövő héten dönt a válságtanács, illetve a szlovák kormány. A hatalmas sikerre való tekintettel Németországban is meghosszabbítják az új autók vásárlásához nyújtott, roncsprémium rendszerét, azaz feltöltik az ehhez szükséges pénzalapot. A német kormány eredetileg 1,5 milliárd eurót különített el erre a célra, ami körülbelül 600 ezer gépkocsi vásárlására volt elegendő. Az újabb keret egymilliárd eurós lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.