Pénzszórás a vasútnál

Nem az a kérdés, hogy jó lenne-e több pénzt fordítani a kötött pályás közlekedésre Magyarországon – természetesen jó lenne –, hanem az, hogy a rendelkezésre álló adóforintokat mennyire hatékonyan, észszerűen használja fel a magyar állami vasút – mondta lapunk kérdésére Antal Dániel, a Reformszövetség szakértői anyagának alkotója. A jelenlegi szerkezetben a MÁV büdzséjéből 86 milliárd forintot lehetne megtakarítani úgy, hogy nem romolna a szolgáltatás színvonal.

2009. 04. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Bajnai-kormány egyik elsőként meghirdetett programpontja volt, hogy a MÁV költségvetéséből 30-50 milliárdot el kell vonni. A felvetésre felzúdult az ellenzék, a szakmai közvélemény és a szakszervezetek is, mondván hogy a viszszavágás a szolgáltatás színvonalát rontja majd. A miniszterelnök-jelölt a Reformszövetségre hivatkozott, ennek a szakmai anyagnak a vasúttal kapcsolatos fejezetét ön írta. Mit válaszol a kritikákra, különösen annak fényében, hogy a sajtóban megjelent: Ausztriában többszörösét fordítják a vasút fejlesztésére és fenntartására, mint idehaza?
– Válasszuk szét az össze nem illő érveket. Abban, hogy a fejlett és gazdag nyugati országokban sokkal több pénz jut a vasútra, semmi új nincs. Tudjuk, hogy az átlagkeresetek is jóval magasabbak ott, vagyis nagyobb nemzeti össztermékből többet fordíthatnak fontosnak tartott közösségi kiadásokra, így a környezetbarát és energiatakarékos vasútra is. Ez azonban nem indokolja azt, hogy a MÁV a jelenlegi menedzsmentjével, a jelenlegi szerkezetében több pénzt kapjon, hiszen nem működik hatékonyan, és a pénz jelentős része nem a színvonal javítására megy. A Reformszövetség felkérése egyébként is arra vonatkozott, hogy a jelenlegi – jobban mondva a rendelkezésünkre álló adatsorok miatt – a 2007-es viszonyok között mennyit lehetne megtakarítani a MÁV-csoport működési költségeiből úgy, hogy a szolgáltatás színvonala ne romoljon. Ennek eredménye az a 86 milliárd forint, amely úgy jön ki, hogy számításaim szerint az üzemi veszteség csökkentésével 51 milliárdot lehet megtakarítani, az üzemi bevétel növelésével 20 milliárd többletet beszedni, s emellett a pénzügyi ráfordítások 15 milliárdos csökkentésével előáll a 86 milliárd forintos összeg. Ezt a megtakarítást nem lehet egyetlen év alatt elérni, ezért azzal számoltam, hogy az első évben 40, a további években pedig 45-45 milliárddal lehetne csökkenteni a MÁV állami támogatását.
– A szakszervezetek azért bírálják az ön szakértői anyagát, mert szerintük a megvalósítása vonalbezárásokkal járna, és tovább rombolná a szolgáltatás színvonalát.
– A bírálók nem vették a fáradságot, hogy elolvassák az anyagot, ami egy hónapon keresztül elérhető volt a Reformszövetség honlapján. Ehelyett azt az index.hu hírportálon megjelent álismertetést olvasták, amelynek szerzője a tanulmányom tartalma helyett saját véleményét tette közzé. Magam arra a következtetésre jutottam például a kis forgalmú vonalak bezárásával kapcsolatban, hogy az sokkal szerényebb megtakarítással járna, mint azt korábban remélték tőle. Vagyis azt javaslom, hogy a teljes magyar pályahálózatot elemezni kellene forgalmi szempontból, és ott szüntetni meg pályákat, ahol azok feleslegesek, például olyan pályaudvaron, ahol jelenleg tíz párhuzamos sínpár van, de három is éppen elég lenne.
– Volt olyan merész, hogy leírta: évente 11 milliárd forint közpénz folyik ki korrupciós csatornákon a MÁV költségvetéséből. Ez rengeteg, ha egészségügyre, iskolák korszerűsítésére, vagy akár mozdonybeszerzésre lehetne fordítani. És persze felvetődhet a büntetőjogi felelősség kérdése is…
– Tudom, hogy a kedves olvasó most sötét parkolókban, fekete aktatáskában átadott kenőpénzekre gondol. Ez sem kizárt, azonban az én becslésem – mert hangsúlyozom, hogy nemzetközi felméréseken alapuló becslésről, és nem konkrét ügyek leleplezéséről van szó – a korrupció szélesebb körű értelmezésén alapul. Mondjuk úgy, hogy korrupció minden közpénzzel végzett vásárlás, amikor nem a lehető legoptimálisabb ár-érték arány jön létre. Vagyis megkárosítja az adófizetők közösségét az a vasúti vezető, akinek döntése nyomán – hozzá nem értés, akár személyes haszonra törekvés miatt – drágább, vagy rosszabb árut, szolgáltatást vesz a társaság, mint a piacon elérhető legjobb ajánlat.
– Akár azt is ideszámíthatjuk, amikor egy villanykörte cseréjéért 40 ezer forintos számlát állított ki a beszállító?
– Nem hinném, hogy bárki felfogadna olyan karbantartót a saját lakása felújításához, aki ilyen árakon dolgozik. Csakhogy a MÁV kiszervezései, részleges privatizációi folytán számos olyan helyzet jött létre, amikor nem a piaci verseny döntött a beszállító kiválasztásánál, hanem magánérdekek. A MÁV-csoportban több tucat ember, egykori menedzsmenttag, helyi és országos politikus rendelkezik különféle tulajdoni részekkel, hosszú távú szerződésekkel, és ezek a szereplők nem piaci, hanem annál számukra sokkal kedvezőbb áron szolgáltatnak a vasúttársaságnak. A 11 milliárdos összeg egyébként úgy jött ki, hogy a cégcsoport anyagjellegű ráfordításainak – 2007-ben 112 milliárd forint – tíz százalékát vettem, ami véleményem szerint kifejezetten visszafogott becslés.
– A legjelentősebb megtakarítást a munkaerő-hatékonyság növelésétől várja. Heinczinger István egy lapinterjúban azzal hárította el az erre vonatkozó kérdést, hogy a vasút 24 órás üzem, és a váltókezelő akkor is 8 órában dolgozik, ha ez alatt az idő alatt csak két szerelvény halad el az adott szakaszon.
– Szerencsére van mivel összevetnünk a MÁV munkaerő-hatékonyságát. Nemzetközi adataink is vannak, például a lengyel hatékonyság 40 százalékkal haladja meg a magyart, de az EU15 átlaga 87 százalékkal jobb ebből a szempontból. Ám olyan messzire sem kell mennünk: azokon a vonalakon, ahol a GYSEV vette át a működtetést a MÁV-tól, azonnal racionalizáltak, egyes munkafolyamatokat, amelyeket korábban több ember egy vasutasra bízták.
– Akkor jogosan mondják azt a szakszervezetek, hogy az ön tervezete sok munkahely megszüntetésével jár?
– A szakszervezetek és a menedzsment együttműködése nem olyan egyszerű képlet, mint, hogy vagy végrehajtják a követeléseket, vagy sztrájk van. E két végpont között számos kompromisszumos megoldás lehetséges, ennek kimunkálása a sztrájktörvény szerint a menedzsment és a szakszervezet közös felelőssége. A GYSEV-nél nincs sztrájk, noha a vezetés végrehajtotta a szükséges ésszerűsítéseket.
– Igaz lehet akkor az a vélemény, amit például Molnár Béla, a KDNP szakpolitikusa hangoztat, hogy a MÁV-menedzsment és a szakszervezetek összejátszanak a költségvetési források megszerzése érdekében?
– Nem állíthatok olyasmit, amit nem tudok bizonyítani, ezért nem mondom, hogy létezik ilyen együttműködés, de az bizonyos, hogy érdekazonosság van bizonyos ügyekben a vezérkar és a szakszervezetek közt. Tény, hogy 2002 óta a cégnél nagyon jelentős, a versenyszféráét is meghaladó bérnövekedés zajlott le. Ha a vasutasbérek csak az országos átlag mértékével növekedtek volna, akkor ma több mint 5 százalékkal lennének alacsonyabbak. Ez látszólag a szakszervezetek győzelme, de valójában a menedzsment veresége. Egy felelős MÁV-vezetésnek a tulajdonos, vagyis az állam érdekeit védve, s ezzel a fenntarthatóságot támogatva törekednie kellett volna az értékarányos bérezés fenntartására. Számításaim szerint csak a bérköltségen 38 milliárdos megtakarítás érhető el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.