Ki az a Kádár-korból itt maradt hivatalnok, aki ezt kitalálta? – tette fel a kérdést az Index egyik blogjának szerzője, amikor a Keletiben járva meghallotta, hogy „a vonatok a magyar nyelvű hangos utastájékoztatás szerint ismét Kosicére, Oradeára, Tirgu Muresbe közlekednek.” Lapunk olvasói is jelezték már a furcsaságot, így a napilapok közül a múlt héten mi írhattuk meg elsőként, hogy visszatértek a 70-es évek a Keleti pályaudvarra. Lapunk kérdésére akkor a vasúttársaság még azt közölte, hogy a nemzetközi gyakorlat szerint a külhoni városok neveit az adott országban használatos módon kell bemondani. Egy nappal később, a Hír TV mikrofonja előtt azonban már úgy nyilatkozott a MÁV-Start egyik vezetője, hogy a fenti gyakorlat változni fog. A jövőben a határon túli magyar városok neve elhangzik magyarul is és utána az adott országban használatos nyelven is.
A bevezetőben idézett naplóíró tiszteletlen kérdését úgy tűnik, magára vette Perger Imre, a MÁV osztályvezetője, a földrajzinév-bizottság vasúti delegáltja. Az Indóház szakmai lap online változatán megjelentetett válaszcikkében nemzetközi szabályok, előírások, ajánlások előírásaira hivatkozva indokolta az idegen nyelvű alak használatát az utastájékoztatásban. A szabályok között megemlítette, hogy a magyar nyelvű bemondás esetén amelyik településnek létezik ismert és elfogadott magyar neve, azt magyarul, toldalékolás nélkül kell szerepeltetni. A szerző elismerte, hogy az elvek gyakorlati végrehajtásába sokszor hiba csúszik a MÁV-nál. A végrehajtás hibája, hogy nincs idegen nyelvű tájékoztatás. A szakember elfogadhatatlannak nevezte, hogy az ország főpályaudvarán a nemzetközi vonatokat nem mondják be az érintett országok nyelvén és a turisták által általánosan értett angolul, németül, franciául.
A földrajzinév-bizottság vasúti delegáltja végül visszavágott az internetes napló szerzőjének is. Mint írta, felesleges Ceausescut kiáltani Tirgu Mures miatt! Perger Imre szerint a MÁV a román vezér idejében is terjesztette a tiltott magyar eszmét. Szerinte ezt bizonyítja, hogy a nemzetközi menetrend oldalainak színét a MÁV tudatosan úgy alakította ki, hogy azok sorrendje piros-fehér-zöld legyen.
Olvasóink joggal remélik, hogy a városnév-bonyodalom megnyugtatóan megoldódik a Keleti pályaudvaron, az Indóház online olvasói pedig azt, hogy a honlap nem a fenti vita miatt tűnt el egyik pillanatról a másikra több napra a világhálóról.
Társasházi lakás ég Budapesten