Kárpáti Imola a rendszerváltás után az egyik barátnőjétől hallott arról először, hogy ki lehet jutni egy-egy amerikai óceánjáróra dolgozni, ahol jól lehet keresni. Úgy döntött, hogy a pénzért belevág a nagy kalandba. – Megkerestem egy ügynökséget, ahol elmondták, hogy vendéglátási gyakorlat és angolnyelv-tudás szükséges a munkához. Ezután találkoztam az amerikai Carnival Cruise Lines cég európai képviselőjével, aki az állásinterjú után azt mondta, hogy felvesznek. Nem sokkal később értesítettek, hogy mehetek, elintézték a papírokat, majd kiutaztam Miamiba. Az események ezután gyorsan pörögtek egymás után. Az adatok egyeztetése után szinte azonnal kivittek egy hajóhoz, melyet, amikor megláttam, azt hittem, hogy egy lakótelepen vagyok – emlékezett viszsza az első napokra a hölgy.
Ezután egy hónapig tanfolyamon vett részt az Ecstasy nevű hajón, ahol életmentő és biztonsági kiképzést is kapott. A tanfolyam végén vizsgázniuk kellett, akinek az sikerült, munkába állhatott. – Ez az egy hónap megmutatta, hogy ki termett hajóra. Több férfi is azt mondta, hogy ahhoz képest a katonaság semmi, annyira fárasztó volt a betanulás, és annyira kínozta az embereket a honvágy – jegyezte meg Imola, aki a tanfolyam után egy hétig az Inspiration nevű hajóra került, ami akkor készült el. Ha egy hajót kiengednek a gyárból, akkor utazási ügynökökkel és sajtósokkal töltik fel, akik kipróbálhatják a jármű szolgáltatásait. A hölgy első útja során egy ilyen társaságot szolgált ki hét napon át.
Beleunt a Bahamákba
Az első próbaút után kijelölték, hogy ki melyik hajóra megy. – Nekem az iskolahajó, az Ecstasy jutott, amellyel folyamatosan a Miami–Mexikó–Miami (négy nap) és Miami–Bahama-szigetek–Miami (három nap) utakon dolgoztam. A rövid kirándulások alatt nagyon jól lehetett keresni, mert a vendégek többnyire mulattak. A három-négy napos utakra főleg fiatalok jártak szórakozni, a hosszabb kirándulásokra viszont elsősorban nyugdíjasok fizettek be. Fél év után hazajöttem hat hétre pihenni – számolt be az első szerződéses időszakáról a hölgy.
Imola számára nem volt könnyű a visszatérés, ám nem hagyta, hogy az érzelmek befolyásolják, a cél adott neki erőt. A második időszakban csak a Bahamákra járt a Fantasy nevű hajóval. Nagyon megutálta, és beleunt a Bahamákba, mert néhány puccos helyet leszámítva, ahová a felső tízezer jár, az ország kiábrándítóan piszkos. Később sok egzotikus helyre eljutott útjai során, Puerto Rico, New Orleans, Tampa, Jamaica, Nagy-Kajmán-sziget, St. Thomas, St. Croix, St. Marteen voltak az állomáshelyei. Tíz útja során a vállalat hajóinak felét kipróbálhatta. A szerződések minimum hat hónapra, maximum tizenegy hónapra szóltak, a pihenőidőben mindig hazalátogatott a családhoz. – Azt mondtam, hogy addig nem hagyom abba, amíg el nem jutok a Panama-csatornához, a Hawaii-szigetekre és Alaszkába. Óriási szerencsém volt. Kifogtam egy olyan utat, amibe mind a három helyszín beleesett. Ezen azonban alig kerestem valamit, így még egyszer visszatértem az iskolahajóra, az Ecstasyra, ahol bepótoltam a lemaradást. Többet nem mentem vissza dolgozni – árulta el Kárpáti Imola.
Légi és tengeri hadgyakorlatot kezdett Dél-Korea, Japán és az Egyesült Államok
