Csapás az identitástudatra

Heves vitát váltott ki Ukrajnában A jövőből jöttünk című orosz film második része. Az ukrán művelődési és turisztikai minisztérium szakemberei szerint a második világháború eseményeit feldolgozó filmalkotás durván megsérti az ukránok nemzeti érzéseit, és ezzel együtt rossz szolgálatot tesz az ukrán–orosz kapcsolatoknak is.

Székely Gergely
2010. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden bizonnyal A jövőből jöttünk alkotóit a mű első részének osztatlan sikere ösztönözte a folytatás elkészítésére. A mai kalandfilmek stílusjegyeire emlékeztető alkotás forgalmazása ugyanis csupán Oroszországban több mint 8 millió dolláros bevételt hozott a konyhára. Az első rész főhőseit, a négy önkéntes, saját zsebre dolgozó fiatal orosz archeológust a földből előkerülő különféle tárgyi emlékek a múltba, az 1942-es évbe, a nagy honvédő háború kezdeti időszakának legvéresebb csatáiba röpítik, hogy személyesen is átéljék az események borzalmait. Majd pedig, a jelenbe visszatérve, az átélt borzalmak az akkori eseményekről addig alkotott véleményük átértékelésére készteti őket.
Az elsőhöz hasonló alapmotívumra épül a film második része is, annyi különbséggel, hogy a négy főszereplő, akik közül kettő ukrán nemzetiségű, ezúttal az 1944-es esztendő eseményeibe, egyenesen az Ukrán Felkelő Hadsereg (UPA) fogságába kerülnek. Az alkotói szándék azonban ugyanaz. Az időutazásra késztetett fiatalok gondolkodását, történelemszemléletét – az akkori eseményekkel való szembesítés révén – a megfelelő irányba terelni. A történelemre, a közös múltra, illetve annak értékelésére tartott igény ugyanis egyike azoknak a kérdéseknek, amelyek évek óta heves vitát gerjesztenek Kijev és Moszkva között.
Ennek az ellentétnek egyik sarkalatos pontja pedig éppen az UPA tevékenységének a megítélése, ami még Ukrajnán belül is messze nem egyértelmű. A nyugati megyékben élők hősöknek, a keleti és a déli régiók lakossága pedig árulóknak, közönséges gyilkosoknak tartja őket. S nem segíti őket a helyes értékítélet, illetve történelemszemlélet kialakításában a sokak által csak „találjuk ki a történelmünket” mozgalomnak nevezett, gyakran merő abszurditásokhoz vezető, egyébként pedig a nemzeti önismeret ébresztgetésére és az identitástudat erősítésére irányuló törekvés sem. A más-más politikai táborhoz tartozó, más-más ideológiát és világlátást képviselő történészek és politikusok ugyanis eleve meghatározzák mindenki számára, hogy mi a jó, illetve a rossz, hogy kit kell hőssé avatni, és kit kell a sárba tiporni. Az ukránok esetében ugyanis a „nemzeti emlékezet újraélesztése”, illetve az oroszoknál a „történelemhamisítás elleni harc” valójában nem más, mint a történelmi tényeknek egy előre gyártott ideológiai irányvonal melletti elrendezése.
Ebbe a vitába próbálnak most nyilvánvalóan beleavatkozni „A jövőből jöttünk” című film készítői, akik Jaroszlav Pidhori-Hvjazdovszkij filmkritikus szerint a szó átvitt és egyenes értelmében egyszerűen a mocsokba, a fertőbe tapossák az ukránokat, durván meghamisítva a történelmi tényeket. A film ugyanis az UPA tagjait, akiknek egyikét a fasiszták egyenruhájába bújt neves ukrán színész, Osztap Sztupka alakítja, kegyetlen, alkoholtól bűzlő vérszomjas vadállatokként mutatja be, akik szemrebbenés nélkül lövik halomra a fogságukba került „moszkálokat”. A kijevi Zerkalo Nyegyeli című hetilapnak írt elemzésében a kritikus leginkább azt fájlalja, hogy történetesen Sztupka, a nemzet egyik büszkesége az, aki az ukránokra szándékosan ráaggatott szennyet, kegyetlenséget a szerepe révén megjeleníti. Sztupka viszont, aki határozottan visszautasította a neki címzett vádakat, azt üzente a kritikusoknak, hogy őt kizárólag a szerep s nem a politika érdekli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.