Káosz a kelenföldi garázsban

Nap mint nap elkeseredett küzdelmet folytatnak a járművezetők és a műszaki dolgozók, hogy üzembe helyezzék a BKV garázsainak elgyötört autóbuszait. Az embert próbáló munka mindennapos, a közvélemény azonban csak az utóbbi napokban szerzett tudomást a botrányos körülményekről. Lapunk a helyszínen járt utána, hogy miként indul az élet a kelenföldi autóbuszgarázsban.

2010. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hajnali két óra, szerda a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) Hamzsabégi úti autóbuszgarázsa. A Fürst Közlekedési Szakszervezet főhadiszállásán Bartha Pál, a szervezet vezetője és munkatársai a hajnali műszak kezdetére készülnek, miután napok óta alig aludtak valamit, fáradtan egyeztetnek a stratégiáról. Kiderül, hogy éppen vihar előtti csend van, hiszen Tomasitz István, a BKV jogi igazgatója és Saliga József forgalmiszolgálat-vezető házon kívül van, a vállalati vezérkar által létrehívott szuperkontrollcsoport esti osztaga pedig már fél órája távozott. Az éjszakás „kommandó” színrelépését csak hajnalra jósolják a szakszervezet vezetői. Bartha Pál nem sok értelmét látja a csoportok felállításának. – Az esti társaság tagjainak többsége nem sokat értett a buszokhoz. Akadt köztük diszpécser és jegyellenőr is, akiktől nyilvánvalóan nem lehet elvárni, hogy érdemben ellenőrizzenek egy buszt. A csoport munkatársai mindvégig idegesen sétálgattak a garázsban, a nekik szánt állapotfelmérő kérdőívek jelentős részét pedig itt is hagyták kitöltetlenül – értékeli a kontrollcsoport „munkáját” a Fürst Közlekedési Szakszervezet vezetője.
Rövid egyeztetés után Bartha Pál felajánlja, hogy körbevezet a garázs területén. Mint mondja, csak első pillantásra tűnik kihaltnak a telephely. – A szerelők erejüket megfeszítve dolgoznak azon, hogy életet leheljenek az üzemképtelen járművekbe – mondja.
Amikor belépünk a szerelőműhelybe, benzingőz csapja meg orrunkat. Bartha Pál azonban igyekszik megnyugtatni, hogy a helyzet nem olyan borzasztó. A szerelők ennél sokkal nagyobb füstben szoktak dolgozni, ami nyilvánvalóan egészségtelen. Miután a szemem és az orrom valamelyest megszokja a benzingőzt, több tucat busz sziluettje rajzolódik ki előttem. Akad, amelyiknek látszatra semmi baja, többet éppen javítanak a műszakiak, míg tucatnyi jármű reménytelen állapotban várakozik a csarnokban. A szakszervezeti vezető a „donorsorra” vezet, ahol tucatnyi busz áll. Itt olyan működésképtelen járművek ácsorognak, amelyek már csak alkatrésznek jók, holott papíron bevethetők. Ám a „donorsor” buszai legalább nyomokban emlékeztetnek arra, hogy egykor részt vettek a fővárosi tömegközlekedésben, néhány méterrel távolabb több kibelezett roncs azonban nem több, mint egy halom ócskavas.
Ezután teszünk egy kört az egymás mellett parkoló buszok rengetegében. Több járműnek jár a motorja, de mint hamar kiderül, nem szolgálatra készülnek, hanem csak a közeli szerelőműhelybe. Néhány busszal ahhoz is hosszú perceket kell foglalkozni, hogy egyáltalán a műszakiakhoz eljussanak vele.
A tanulságos garázsbejárás után viszszatérünk a szakszervezet irodájába, ahol Bartha Pál megtartja a „bevetés” előtti utolsó eligazítást. Megegyeznek, hogy ezúttal mindenre figyelnek, még az elakadásjelzőre is. Ez utóbbira annál is inkább, mert a szuperkontrollcsoportok állapotfelmérő kérdőívein is szerepelt ez a kérdés. Ezután kiosztják a sárga mellényeket, többen zseblámpát vesznek magukhoz, majd 2-3 fős csoportokban elfoglalják az ellenőrző pontokat.
Elmúlik hajnali fél négy, amikor az elsőként érkező sofőrök elindulnak a számukra kijelölt járművekhez. Mindenki reménykedve közelít a saját buszához, hogy aztán a szerencsésebbek megkezdhessék a munkát, míg a „vesztesek” újabb – remélhetőleg már üzemképes – járművet igényelnek. Ahogy telnek a percek, a buszok egymás után érkeznek a szakszervezeti munkatársak ellenőrző pontjaihoz. Egy csaknem új jármű máris fennakad a rostán, miután hiányzik az elakadásjelzője. Saliga József azonban csakhamar úgy határoz, hogy enélkül is kimehetnek a buszok, és ezt a döntést ezúttal a szakszervezet is elfogadja. Tennivaló ennek ellenére is akad bőven, több busz ugyanis el sem indul, a működőképes járművek egy részét pedig hiányos világítás, a jegykezelő automata vagy éppen a elektromos kijelző üzemképtelensége miatt félreállítják. A legtöbb gondot az ablakmosó rendszerek üzemképtelensége okozza. Néhány járműben a motor is működésképtelen, míg több buszból csak a folyadék hiányzik. Ez utóbbi sem elhanyagolható körülmény, annál is inkább, mert öt órára a teljes ablakmosófolyadék-készlet kifogy a garázsban. Az egyik szuperkontrollcsoport vezetője is mindhiába próbálja orvosolni a problémát.
Negyed hat körül a telephely már leginkább egy felbolydult méhkashoz hasonlít. Többen a járművek között bolyonganak, reménytelenül keresik a nekik kijelölt buszt, egyszerre két férfi is káromkodva közelít a szakszervezet munkatársaihoz. Egyikük több mint háromnegyed órája nem lel munkaeszközére, míg a másik „csak” alig félórája kering eredménytelenül a garázs területén. Mind a ketten attól tartanak, hogy majd őket veszik elő a késedelem miatt, holott semmiről sem tehetnek. Találkozunk az első fekete 7-es járat sofőrjével is, akinek egymás után a második üzemképtelen járművet adták ki. A malőr miatt ő sem indulhat időben útnak. A telephelyen bolyongók egy része időközben rájön, hogy lajstrom szerint parkolóban álló busza valójában a szerelőműhely vendégszeretetét élvezi. A káosz csak fokozódik, miután fél hatra gyakorlatilag egyirányúsodni látszik a forgalom a parkoló és a szerelőműhely között.
Kevéssel fél hat után már jókora tömeg verődött össze a váróhelyiségben. A járművezetők egy része éppen felveszi a munkát, mások pedig első vagy éppen második üzemképtelen buszuk helyett igyekeznek megfelelőt szerezni. Akadnak olyanok is, akik már feladták a küzdelmet, nekik egyelőre nem jutott használható jármű. Távozóban egy csapat BKV-dolgozót látok, akik busszal érkeztek a garázshoz. Nekik szerencséjük volt, ők eljutottak a munkahelyükre. Csaknem száz busz azonban tegnap sem futott ki a kelenföldi garázsból – a szélmalomharc folytatódik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.