A hazai oktatás helyretétele

Hanthy Kinga
2010. 03. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a hazai oktatási rendszert hatalmas anyahajónak tekintjük, amelyiket a jéghegy érkezése előtt évekkel el kellene kezdeni kormányozni, hogy elkerülje az ütközést, akkor nyilvánvaló, egyetlen kormányzatnak sincs esélye a gyors sikerre. Ennek az anyahajónak ugyanis nemcsak a motorja hibás, hanem jószerével minden alkatrésze, az utolsó mentőcsónakig. Magyar Bálint és csapata túlságosan sokáig és kontroll nélkül garázdálkodhatott a fedélzeten ahhoz, hogy kártételeiket gyorsan ki lehetne javítani, de közrejátszott rendkívüli hatékonyságukban a magyar társadalom hiányos immunállapota is. Meg persze a politikai-közéleti gyávaság, amely megakadályozta a hazai elitet, hogy hangosan és eredményesen tiltakozzon, illetve lépjen fel a nyilvánvaló túlzások ellen. Nem volt erő és közakarat arra a társadalmi megegyezésre, amellyel meg lehetett volna akadályozni a kártételt. Most meg olvashatjuk, milyen szörnyen állunk. Ezt a többség azonban már régóta tudja, érzi.
A közömbösség egyik nyilvánvaló jele volt, amikor az oktatással foglalkozó műsorok előbb csak az éjszakába csúsztak, azután végleg eltűntek a közszolgálatból. Néha még felbukkan ugyan a téma, de az már nem koherens, szakszerű beszéd, hanem magazinműsorok rövidke szösszenete, éppoly felszínes és hatástalan, mint a magyar közoktatás helyzete feletti siránkozás. A közrádióban semleges című műsorok vannak, azaz a többségük tartalma a címe alapján nem beazonosítható. Így a szerkesztők szabadon rendelkeznek az alkalmi tematika meghatározásában. Ilyen műsor a Visszaszámlálás is vasárnaponként, közvetlenül a Vasárnapi újság után (ez volt valamikor az Édes anyanyelvünk adáshelye). Valamikor kívánatos adásidőnek számított, a Vasárnapi újság milliós tábora még nem kapcsolta le ekkorra a rádióját. Ma már aligha ébrednek a rádióra milliók vasárnap hajnalanta. A Visszaszámlálás, Köves Pál és Nagy Iván Zsolt műsora, vezetője Szikra Zsuzsa, éppen olyan, mint a közrádió mai műsorainak többsége. Agyonhajszolt, a napi darálóba belökött rádiósok készítik, akik örülnek, hogy túl vannak rajta. Ezúttal az oktatás volt a téma, a vendég e témához Jelenits István és Ritoók Zsigmond. Mindkettőjükre biztonsággal lehet műsort építeni, megoldják maguktól. Nem rutinból, hanem észből. Van egy hosszú összefoglaló, összedobálva benne egy csomó adat a világ oktatási rendszereiről Kongótól Afganisztánon át Csángóföldig. Csak azt nem értjük, mire e színes és felszínes kép. Mit szeretne a szerkesztő közölni? Hogy máshol is nagy a baj, hogy sok az analfabéta? Aztán jönnek a vendégek, akik helyre teszik a témát. A világot persze meg nem váltják, de nem is kell. Azok a tények és elvek, amelyek az oktatási rendszer megjavításához kellenek, már évszázadok óta evidenciák. Úgy sem sikerül kiiktatni a családot, a tanárt (bár a japánok már készítettek tanárrobotot), és főként nem a társadalmi erkölcsöt. Jelenits és Ritoók tanár urak mindezt szépen elsorolják. A megvalósítás és korrekció már nem az ő dolguk. Várjuk a problémamegoldókat.
(Visszaszámlálás, MR1-Kossuth rádió.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.