Sikerszéria a debreceni színházban

Az idei ősz rangos szakmai elismeréseket és zajos közönségsikereket hozott a debreceni Csokonai Színháznak. A Vidnyánszky Attila vezette társulat alig érkezett haza az egy hétig tartó párizsi vendégszereplésről, Prokofjev Tüzes angyal című operájának ősbemutatójával tegnap máris Szegeden, az Armel-operaverseny zárásaként lépett fel.

2010. 11. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Csokonai-társulatnál öt évvel ezelőtt kezdődött a rendszerváltozás, amikor is a korábbi, szinte kizárólag klasszikus darabokban gondolkodó provinciális színjátszás hagyományát Vidnyánszky Attila elkezdte lecserélni friss szellemű koncepciójára. Ennek a határozott irányváltásnak a gyümölcse már tavaly is érett, az idén viszont eljött a szüret ideje is. A Fodrásznő című, Rizsakov által rendezett Medvegyev-darabbal a POSZT-on a társulat elnyerte a legjobb előadás, Szűcs Nelli pedig a legjobb női alakítás díját. A múlt héten magyar nyelvű előadásban, francia feliratozással hazavitték Párizsba Valere Novarina Képzeletbeli operettjét; az előadással ott is sikert arattak. November 26-án már Debrecenben debütálnak a Mesés férfiak szárnyakkal című Zsukovaszkij–Szénási–Lénárd-darabbal.
Vidnyánszky rendezésének nem a szegedi az első bemutatója; nemrégiben az ezeréves orosz Jaroszláv színpadát is sikerült „bevenniük” vele. A sztálinizmus „munkaversenyében égő”, valójában meghurcolt tudósok Ikarosz-történetét színes, széles vásznú történelmi tablóvá varázsoló előadás az orosz közönség és a szakma elismerését egyaránt kivívta.
Az idei ősz legnagyobb sikere azonban kétségkívül a társulat szereplése az Armel-fesztiválon. A Tüzes angyalt Silviu Purcarete, a román származású, Párizsban élő rendező állította színpadra. Az ötfelvonásos expresszionista operát, amelynek librettóját Bjuszov XVII. századi misztikus története alapján maga a komponista írta, a szerző életében nem mutatták be, csak 1955-ben került színpadra Velencében. A debreceniek előadása egyben a darab magyarországi ősbemutatója is; nem véletlen, hogy a rendkívüli technikai nehézségekkel teletűzdelt operához eddig nem sokan mertek hozzányúlni. Zenei megoldásai messze állnak a klasszikus darabokhoz szokott közönség ízlésvilágától, ráadásul az egyes szerepek is bravúros megoldásokat követelnek az énekesektől. Silviu Purcarete rendezése korántsem nevezhető bátortalannak: keze alatt a darab többszörösen is önmagára talál. A Prokofjev által mindig is kutatott megszállottság témáján túl tud újat és érvényeset mondani az örök dilemmáról, férfi és nő viszonyáról, s teszi mindezt izgalmas jelmezekkel és díszletekkel, költőien.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.