Annak ellenére emelte jelentős mértékben a vasúti pályahasználati díjat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. az árufuvarozók számára, hogy a szakminisztérium államtitkára ezt megtiltotta – mondta el Horváth László, a Hungrail EU és Kiemelt Ügyek Bizottságának elnöke. A szakember szerint Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára egy levélben arra utasította a VPE-t, hogy a vasúti pályadíj terhei ne emelkedjenek 2011-ben. Ezzel ellentétesen cselekedett a VPE – állította Horváth László, aki szerint jövőre nettó 20 fillér többletdíjat kell fizetniük a vasútvállalatoknak tonnánként és kilométerenként, és ezzel a hazai vasúti hálózat versenyhátrányba kerül a környező országokéval szemben. Míg Magyarországon összességében 35 százalékkal drágulnak a díjak, addig Ausztriában csak 2,5 százalékos a drágulás, Szlovákiában pedig 60 százalékos a díjcsökkenés.
Lapunk megkereste az ügyben Fónagy Jánost. A fejlesztési tárca államtitkára elmondta, hogy bármennyire annak látszik, hazánk vasúti szállítási értelemben nem megkerülhetetlen. A XIX. században kiépült magyar vasúti hálózatot kifejezetten áruszállításra találták ki. Ehhez képest ma a magyar állami vasút csak személyszállítással foglalkozik, holott a hálózat alkalmas lenne a jelenleginél sokkal nagyobb volumenű áruszállítási tevékenységre. Ezzel szemben az a veszély áll fenn, hogy a kelet–nyugati irányú szállítási útvonalak Szlovákián, az északnyugat–délkeletiek pedig a balkáni országokon keresztül kerülhetik meg hazánkat.
A Hungrail által készített elemzés szerint 2000 tonna vasérc elszállítása 2011-ben hazánkban lesz a legdrágább, 437 euró, míg ugyanezért Ausztriában csak 320, Szlovákiában pedig 358 eurót kell fizetni. A Hungrail álláspontja szerint a magas pályahasználati díj arra ösztönzi majd a szállítmányozó cégeket és vasúttársaságokat, hogy olyan útvonalat válasszanak, amely elkerüli hazánkat. Az emiatt kimaradó bevétel miatt nem növekedni, hanem csökkenni fognak jövőre a VPE és ezzel a magyar költségvetés bevételei – vélekedett a Hungrail képviselője, aki szerint ennek az elkerülő forgalomnak egy része nem más vasúti hálózatokat, hanem a közutat választja majd, annak minden következményével. A Hungrail ezért levélben fordult a szakminisztériumhoz, egy korábbi jogszabály betartását kérve számon. A 83/2007. számú miniszteri rendelet szerint olyan összehasonlító elemzést kellene elhelyezni a szaktárca honlapján, amely kimutatja, hogy a vasúti és a közúti közlekedési tevékenységek milyen károkat okoznak a környezetben, az infrastruktúrában és az egészségben, valamint hogy ezek arányában kellene kiegyenlítő kedvezményt megállapítani a cégeknek.
A tehervasúti tevékenység fontosságáról beszélt egy rendezvényen Szarvas Ferenc is. A MÁV elnök-vezérigazgatója azt fejtegette, hogy ha szabályozási eszközökkel sikerülne az áruszállítás jelenleginél nagyobb részét vasútra terelni, akkor az nemcsak a teherfuvarozással foglalkozó vállalkozásoknak lenne jobb, hanem a teljes vasúti szektornak. A pályahálózat fenntartásának a terhét ugyanis részben az állam, részben a használó vasutak fizetik meg. Ha a VPE a jelenleginél lényegesen több bevételt hozna, akkor a személyvasút pályahasználati díjai is mérséklődnének.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját