A túl magas pályadíj hátrányt okozhat

A magyarországi vasúti pályahasználati díjak jelentős emelkedése miatt jövőre hazánk versenyhátrányba kerül szomszédaival szemben – állítja a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés. Fónagy János szerint hosszú távú hátrányba kerülhetünk, ha a nemzetközi szállítási útvonalak elkerülik hazánkat.

2010. 12. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Annak ellenére emelte jelentős mértékben a vasúti pályahasználati díjat a Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. az árufuvarozók számára, hogy a szakminisztérium államtitkára ezt megtiltotta – mondta el Horváth László, a Hungrail EU és Kiemelt Ügyek Bizottságának elnöke. A szakember szerint Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára egy levélben arra utasította a VPE-t, hogy a vasúti pályadíj terhei ne emelkedjenek 2011-ben. Ezzel ellentétesen cselekedett a VPE – állította Horváth László, aki szerint jövőre nettó 20 fillér többletdíjat kell fizetniük a vasútvállalatoknak tonnánként és kilométerenként, és ezzel a hazai vasúti hálózat versenyhátrányba kerül a környező országokéval szemben. Míg Magyarországon összességében 35 százalékkal drágulnak a díjak, addig Ausztriában csak 2,5 százalékos a drágulás, Szlovákiában pedig 60 százalékos a díjcsökkenés.
Lapunk megkereste az ügyben Fónagy Jánost. A fejlesztési tárca államtitkára elmondta, hogy bármennyire annak látszik, hazánk vasúti szállítási értelemben nem megkerülhetetlen. A XIX. században kiépült magyar vasúti hálózatot kifejezetten áruszállításra találták ki. Ehhez képest ma a magyar állami vasút csak személyszállítással foglalkozik, holott a hálózat alkalmas lenne a jelenleginél sokkal nagyobb volumenű áruszállítási tevékenységre. Ezzel szemben az a veszély áll fenn, hogy a kelet–nyugati irányú szállítási útvonalak Szlovákián, az északnyugat–délkeletiek pedig a balkáni országokon keresztül kerülhetik meg hazánkat.
A Hungrail által készített elemzés szerint 2000 tonna vasérc elszállítása 2011-ben hazánkban lesz a legdrágább, 437 euró, míg ugyanezért Ausztriában csak 320, Szlovákiában pedig 358 eurót kell fizetni. A Hungrail álláspontja szerint a magas pályahasználati díj arra ösztönzi majd a szállítmányozó cégeket és vasúttársaságokat, hogy olyan útvonalat válasszanak, amely elkerüli hazánkat. Az emiatt kimaradó bevétel miatt nem növekedni, hanem csökkenni fognak jövőre a VPE és ezzel a magyar költségvetés bevételei – vélekedett a Hungrail képviselője, aki szerint ennek az elkerülő forgalomnak egy része nem más vasúti hálózatokat, hanem a közutat választja majd, annak minden következményével. A Hungrail ezért levélben fordult a szakminisztériumhoz, egy korábbi jogszabály betartását kérve számon. A 83/2007. számú miniszteri rendelet szerint olyan összehasonlító elemzést kellene elhelyezni a szaktárca honlapján, amely kimutatja, hogy a vasúti és a közúti közlekedési tevékenységek milyen károkat okoznak a környezetben, az infrastruktúrában és az egészségben, valamint hogy ezek arányában kellene kiegyenlítő kedvezményt megállapítani a cégeknek.
A tehervasúti tevékenység fontosságáról beszélt egy rendezvényen Szarvas Ferenc is. A MÁV elnök-vezérigazgatója azt fejtegette, hogy ha szabályozási eszközökkel sikerülne az áruszállítás jelenleginél nagyobb részét vasútra terelni, akkor az nemcsak a teherfuvarozással foglalkozó vállalkozásoknak lenne jobb, hanem a teljes vasúti szektornak. A pályahálózat fenntartásának a terhét ugyanis részben az állam, részben a használó vasutak fizetik meg. Ha a VPE a jelenleginél lényegesen több bevételt hozna, akkor a személyvasút pályahasználati díjai is mérséklődnének.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.