Alig változott a Volán-menetrend

A jövő évi Volán-menetrendben még nincs nyoma annak a kormányzati törekvésnek, hogy az autóbuszjáratok „ráhordják” az utasokat a nagy forgalmú vasútra – mondta lapunk kérdésére Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. A vasút és a közút közti általános munkamegosztás ideje a jövő év végén jöhet el, amikor megalakul a közlekedési holding.

2010. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előreláthatólag a Volán társaságok december 12-én életbe lépő menetrendje lesz az utolsó, amelyben a vasút városközi, közkeletű nevén intercityjárataival párhuzamosan közlekedő, a költségvetésből támogatott Volán-buszok indulnak. Legalábbis ezt a kormányzati elképzelést közölte Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára egy szakmai konferencián októberben. Mint a politikus elmondta, a nemzeti közlekedési holding létrehozásáról már megszületett a politikai elhatározás, és a tervek szerint a jövő év végén meg is alakul a közösségi közlekedési szolgáltatókat tömörítő szervezet. A munkamegosztás ezen belül pedig az lesz – mondta az államtitkár –, hogy a busztársaságok „ráhordó” járatokkal biztosítják, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen. A párhuzamos kapacitásokat pedig megszüntetik, méghozzá úgy, hogy a 100 kilométernél nagyobb távolságokon a vasút élvez előnyt a közúttal szemben.
A decemberben életbe lépő menetrendben ennek nincs nyoma – mondta lapunk kérdésére Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. A szakember azonban azt is kétségbe vonta, hogy létezik egyáltalán párhuzamosság a kétféle közszolgáltató alágazat járatai között. Mint mondta, például a Budapest–Pécs távon csak a két végpont egyezik meg, útközben a közút és a vasút egészen más településeket érint. Hasonló a helyzet Budapest elővárosi közlekedésében is: a váci vonalon például a közút a települések tengelyében halad végig, míg a vasút távolabb, a faluszélen. A Volán Egyesülés álláspontja szerint a jól működő, sikeres városközi buszjáratokat érdemes megtartani, hogy az utasok ne válasszák az egyéni közlekedést, legfeljebb azt kell megfontolni, hogy kapjanak-e ezek állami támogatást.
Saslics Elemér azt is elmondta, hogy a jövő évi menetrendben újdonság lesz az ütemes menetrend szélesebb körű alkalmazása. Így az eddigieken kívül a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém vonalon is ütemes közlekedés szerint járnak a buszok. A járművek átlagéletkora 10 év körül van, ez némileg javult az utóbbi évek során. Az idén 180, többnyire magyar gyártmányú autóbuszt szereztek be a Volán társaságok, ebből 130 új, 50 használt volt. A beszerzett új járművek 90 százaléka magyar gyártmányú volt, 96 Kravtex Credót, 23 Ikarust és egy Nabit vásároltak a társaságok. Saslics Elemér elmondta, hogy a járműveket maguk vásárolták, és a jövőben is csak saját pénzükre építhetnek a Volán társaságok a járművek beszerzésekor. Az uniós fejlesztési forrásokból ugyanis legfeljebb a kiszolgáló infrastruktúrát fejleszthetik.
A tervek szerint a Volán társaságok jövőre a feladataik ellátásához 27 milliárd forintos költségtérítéssel számolhatnak, ami hárommilliárd forinttal több az ez évi 24 milliárdnál. A cégek nem terveznek tarifa-áremelést. Az alvállalkozókkal kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy a társaságoknál eltérő mértékben, 0–34 százalék között alkalmaznak külső cégeket. Az alvállalkozók szerződései azonban 2012. december 31-én lejárnak, és a határidő jogilag nem hosszabbítható meg, új szerződéseket kell kötni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.