Előreláthatólag a Volán társaságok december 12-én életbe lépő menetrendje lesz az utolsó, amelyben a vasút városközi, közkeletű nevén intercityjárataival párhuzamosan közlekedő, a költségvetésből támogatott Volán-buszok indulnak. Legalábbis ezt a kormányzati elképzelést közölte Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára egy szakmai konferencián októberben. Mint a politikus elmondta, a nemzeti közlekedési holding létrehozásáról már megszületett a politikai elhatározás, és a tervek szerint a jövő év végén meg is alakul a közösségi közlekedési szolgáltatókat tömörítő szervezet. A munkamegosztás ezen belül pedig az lesz – mondta az államtitkár –, hogy a busztársaságok „ráhordó” járatokkal biztosítják, hogy a vasút kihasználtsága meglegyen. A párhuzamos kapacitásokat pedig megszüntetik, méghozzá úgy, hogy a 100 kilométernél nagyobb távolságokon a vasút élvez előnyt a közúttal szemben.
A decemberben életbe lépő menetrendben ennek nincs nyoma – mondta lapunk kérdésére Saslics Elemér, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. A szakember azonban azt is kétségbe vonta, hogy létezik egyáltalán párhuzamosság a kétféle közszolgáltató alágazat járatai között. Mint mondta, például a Budapest–Pécs távon csak a két végpont egyezik meg, útközben a közút és a vasút egészen más településeket érint. Hasonló a helyzet Budapest elővárosi közlekedésében is: a váci vonalon például a közút a települések tengelyében halad végig, míg a vasút távolabb, a faluszélen. A Volán Egyesülés álláspontja szerint a jól működő, sikeres városközi buszjáratokat érdemes megtartani, hogy az utasok ne válasszák az egyéni közlekedést, legfeljebb azt kell megfontolni, hogy kapjanak-e ezek állami támogatást.
Saslics Elemér azt is elmondta, hogy a jövő évi menetrendben újdonság lesz az ütemes menetrend szélesebb körű alkalmazása. Így az eddigieken kívül a Budapest–Székesfehérvár–Veszprém vonalon is ütemes közlekedés szerint járnak a buszok. A járművek átlagéletkora 10 év körül van, ez némileg javult az utóbbi évek során. Az idén 180, többnyire magyar gyártmányú autóbuszt szereztek be a Volán társaságok, ebből 130 új, 50 használt volt. A beszerzett új járművek 90 százaléka magyar gyártmányú volt, 96 Kravtex Credót, 23 Ikarust és egy Nabit vásároltak a társaságok. Saslics Elemér elmondta, hogy a járműveket maguk vásárolták, és a jövőben is csak saját pénzükre építhetnek a Volán társaságok a járművek beszerzésekor. Az uniós fejlesztési forrásokból ugyanis legfeljebb a kiszolgáló infrastruktúrát fejleszthetik.
A tervek szerint a Volán társaságok jövőre a feladataik ellátásához 27 milliárd forintos költségtérítéssel számolhatnak, ami hárommilliárd forinttal több az ez évi 24 milliárdnál. A cégek nem terveznek tarifa-áremelést. Az alvállalkozókkal kapcsolatban a vezérigazgató elmondta, hogy a társaságoknál eltérő mértékben, 0–34 százalék között alkalmaznak külső cégeket. Az alvállalkozók szerződései azonban 2012. december 31-én lejárnak, és a határidő jogilag nem hosszabbítható meg, új szerződéseket kell kötni.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés