Értékelés a kormány munkájáról

Tihanyi Örs
2010. 12. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs mit szépíteni, a harmadik Magyar Köztársaság már az idei kormányváltás előtt olyan válságba sodródott, aminek kezelését nem lehetett tovább halogatni. A hanyatlás folyamata nem az Alkotmánybíróság hatáskörének a jobboldalon is éles vitát kiváltó megcsonkításával kezdődött, hanem korábban.


Az idei esztendő a rekordok éve volt. A többpárti megméretések hazai történetében még soha egyetlen politikai erő sem tudott általános és titkos választójog mellett akkora befolyásra szert tenni a törvényhozásban, mint az idén a Fidesz–KDNP szövetség. Már a kampányban világos volt, hogy a voksolás valódi tétje a nemzeti oldal alkotmányozó többsége. Fideszes szemszögből nézve legalább ekkora léptékű sikernek mondható az önkormányzati választások megnyerése. Itt is egyértelmű volt mindenkinek, hogy nem egyszerűen a helyi politikai elit leendő öszszetétele a tét, hanem az a kérdés is válaszra vár, hogy az emberek miképpen vélekednek a jobboldali kormány első négy hónapjának teljesítményéről, és készek-e a rendszerkorrekció folytatására. Az eredmény itt is félreértelmezhetetlen volt. 1990 óta először került a Fidesz kezébe a főváros irányítása, és emellett a szegedi polgármesteri szék kivételével a jobboldalé lett az összes olyan vidéki önkormányzati pozíció is, ahol ötvenezernél több ember sorsáról kell dönteni. Szintúgy a kormány iránti bizalmat erősítette, hogy a közvélemény-kutató intézetek a pártok népszerűségét vizsgálva az év folyamán végig a Fidesz elsöprő fölényét mutatták ki. Mindezt árnyaltabbá teszik a decemberi felmérések, amelyek érzékelhető elbizonytalanodást mértek a jobboldali szimpatizánsok körében. Pánikra azonban nincs ok, hiszen várható volt, hogy az extrém magas támogatottság apadni fog. Mélyebb következtetéseket akkor lesz érdemes levonni a fentiekből, ha a következő hónapokban folytatódik a most kibontakozó trend.
Ha nem sújtaná az országot a részben a világgazdasági folyamatokban, részben pedig az itthoni böszmeségekben gyökerező általános válság, akkor kormánypárti szemszögből nézve megnyugtatónak lehetne nevezni az erőviszonyok 2010-es alakulását. A hátradőlésre azonban annak ellenére sincs ok, hogy a választási kampányban megígért szimbolikus intézkedések szinte kivétel nélkül törvényerőre emelkedtek. Megnyílt az út a határon túli magyarok kettős állampolgársága felé, megkezdődött a közigazgatási rendszer átalakítása, és az országgyűlési, illetve önkormányzati képviselők számát is a felére csökkentették, illetve csökkentik. Ezenkívül kezdetét vette az elszámoltatási folyamat, aminek eredményeképpen elképesztő mennyiségben kerültek napvilágra az előző két ciklus korrupciós botrányai. Szólni kell azonban a legégetőbb problémákról is, mégpedig az ország eladósodottságáról és az ebből fakadó pénzügyi kiszolgáltatottságról. Az államháztartás állapota változatlanul kritikusnak tekinthető, és a válságkezelő intézkedések elleni tiltakozások is egyre hangosabbak, vagyis borítékolható, hogy rövidesen még nehezebb napok fognak beköszönteni a jobboldali kormány számára. Az Orbán Viktor vezette kabinet szokatlannak és újszerűnek számító terápiát alkalmazva mára az összes olyan hiánycsökkentő lépést megtette, amely a választópolgárok körében népszerű intézkedésnek számított. A bank-, válság- és különadók százmilliárdjai azonban csak rövid távon alkalmasak a pénzügyi krízisből való kilábalásra, mert az állami ellátórendszerek strukturális problémáit nem oldják meg. A magánnyugdíjpénztárak vagyonának államosítása például jelentősen csökkenti az államadósságot, de a nyugdíjrendszer hosszú távú fenntarthatóságához önmagában nem lesz elegendő. Sejthető volt egyébként, hogy a hárompilléres nyugdíjrendszer felszámolása hatalmas vitát fog kirobbantani, és egyelőre abban sem lehet igazságot tenni, hogy mennyire megalapozottak a tiltakozók érvei. Tény viszont, hogy pillanatnyilag nem áll vesztésre a kormány a közvélemény megnyeréséért folyó harcban, hiszen sem az államosítás ellen szervezett tüntetések, sem pedig a nemzetközi pénzpiac reakciói nem voltak elég erősek ahhoz, hogy kikényszerítsék a hátraarcot.
Nem lesz izgalommentes a januárban rajtoló egykulcsos adórendszer sem. A kormányprogramban kulcsfontosságú elemnek számító adócsökkentés növekedésserkentő hatásai a legkedvezőbb helyzetben sem fognak egyik napról a másikra jelentkezni, és közben lehet izgulni, hogy az emberek többsége elégedett legyen, amikor megpillantja a februári fizetési szalagját. Az igazi kihívást tehát a 2011. esztendő fogja jelenteni, hiszen januártól kezdve már nem a kormányzati hatalom megszerzéséről és stabilizálásáról lesz szó, hanem annak bizonyításáról, hogy a Fidesz és a KDNP képes jobban sáfárkodni a neki adott társadalmi felhatalmazással, mint ahogyan ezt a szocialista kormányok tették. Azért is figyelmet érdemel a közeledő új év, mert még nagyon messze van a leendő parlamenti választásoktól, és a legkényelmetlenebb intézkedéseket ilyenkor érdemes meghozni. Szintúgy ekkor dől el, hogy a választási vereség utáni tapasztalatokat feldolgozva mire lesznek képesek a kormány törvényhozásbeli ellenfelei, és körvonalazódik-e egy olyan kihívó, aki izgalmassá teheti a 2014-ig hátralévő időszakot.
A Fidesz–KDNP-nek még jó ideig nem lesz félnivalója. A gyenge és megosztott ellenzék nemcsak a mandátumok számát tekintve van jelentősen lemaradva, hanem szervezeti értelemben sem tud versenyre kelni a kormányoldallal. A stabil és kiszámítható hatalomgyakorlás szempontjából leglényegesebb feltétel, a nagyarányú társadalmi támogatottság egyelőre bőven megvan, ami nem csupán a gazdasági válság orvoslása szempontjából lényeges, hanem a küszöbönálló alkotmányozás miatt is. Nincs mit szépíteni, a harmadik Magyar Köztársaság már az idei kormányváltás előtt olyan válságba sodródott, aminek kezelését nem lehetett tovább halogatni. A hanyatlás folyamata messze nem az Alkotmánybíróság hatáskörének a jobboldalon is éles vitát kiváltó megcsonkításával kezdődött, hanem jóval korábban. A szinte mindent átható korrupció, a közjogi intézményekbe és a politikusok tisztességébe vetett össztársadalmi hit megrendülése vagy a következmények nélküli botrányok tömkelege megannyi vírusként őrölte fel a két évtizeddel ezelőtt amúgy sem túl nagy lelkesedéssel létrehozott rendszer ellenálló képességét. Lehet, sőt kell is vitázni azon, hogy az Orbán-kormány személyi és intézményi döntései megfelelő eszközöket jelentenek-e az ország belpolitikai stabilitásának helyreállítására. Azt azonban nehéz lenne kétségbe vonni, hogy az 1989-ben megalapozott, majd az MDF és az SZDSZ paktumával, illetve a Horn-kormány kétharmados többségű akaratával kiegészített közjogi struktúra egyre aggasztóbb jeleket mutatott.
Az alkotmányos és a pénzügyi válság mellett az etnikai polgárháború veszélye, a tömeges elszegényedés és az ezeket gátlástalanul kihasználó radikalizmus erősödése egyaránt időzített bombaként ketyegett az ország alatt. Ugyanakkor várható volt, hogy a rendteremtő program felerősíti azokat a hangokat, amelyek diktatórikus törekvésekkel vádolják meg az Orbán-kormányt. Ezek a vádak azonban mindaddig alaptalanok, amíg azt lehet érzékelni, hogy az előbb említett társadalmi robbanásveszély kockázata csökkenő tendenciát mutat. A fideszes „önkényuralom” pedig úgysem lesz örök életű, mivel 2014-ben minden érintettnek ugyanakkora esélye lesz arra, hogy megméresse magát a választópolgárok ítélőszéke előtt.
A szerző ellenzékről szóló írását holnapi számunkban olvashatják

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.