Csalárd rendszernek nevezte Illés Zoltán környezetügyért felelős államtitkár a kiterjesztett gyártói felelősség alapján működő hulladék-visszagyűjtést egy lapinterjúban. A szakpolitikus szerint ezért az eddigi önálló, a begyűjtést koordináló szervezetek helyett egyetlen állami tulajdonban lévő ügynökséget kell létrehozni. Az újrahasznosítási kötelezettség érinti a gumiabroncs gyártókat és forgalmazókat is, akik az Autós Nagykoalíció (ANK) tagjaiként minden fórumon tiltakoznak az új szabályozás bevezetése ellen.
A szervezet tagjai nem értik, a kormány milyen adatokra alapozza azt az állítását, hogy a gumiabroncsok visszagyűjtésében és újrahasznosításában közreműködő koordináló szervezetek nem jól végzik a feladatukat. Rácz András, a Vidékfejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára lapunk megkeresésére nem nevezett meg olyan ügyeket, ahol a hatóságok visszaéléseket lepleztek volna le az anyagáram szerint szakosodott hasznosítást koordináló szervezeteknél. A szakember ugyanakkor azt kifogásolta, hogy a koordináló szervezetek általában legfeljebb annyi hulladék begyűjtését és hasznosítását célozták meg, amennyit a termékdíjas jogszabályokban kötelezően előírtak számukra. Ez a gyakorlatban szerinte azt eredményezte, hogy az ország hulladékgazdálkodási teljesítése az utóbbi években jelentős mértékben leromlott. A helyettes államtitkár úgy véli, többek között ezért nem teljesülnek az Európai Unió (EU) által elvárt hasznosítási arányok.
Ezzel szemben az Autós Nagykoalíció szakértői által készített elemzés szerint a hasznosítás arányát tekintve Magyarország az EU élmezőnyébe tartozik, a koordináló szervezetek és hasznosítók jogkövetően működnek, így az államtitkár által megfogalmazott súlyos kritika rontja ezeknek a vállalkozásoknak a hitelét. Mint Knezsik István, az ANK elnöke lapunk kérdésére elmondta, a közutakra kerülő új gumiabroncsok mennyisége például a korábbi évi 52-55 ezer tonnáról mintegy 42 ezer tonnára csökkent. Ebből évente 32-35 ezer tonna hulladék gumiabroncs keletkezik. A szakember szerint a hatályos jogszabályok a közúti közlekedésből adódó kopás figyelembevételével legalább 75 százalékos hasznosítást, azon belül legalább 50 százalékos anyagában történő hasznosítást írnak elő. A hazánkban működő négy cementgyár mindegyike alkalmas a gumiabroncshulladék energetikai hasznosítására, összes kapacitásuk meghaladja a 40 ezer tonnát. Az anyagában történő feldolgozást az őrlő- és az újrafutózó üzemek biztosítják, összkapacitásuk meghaladja a 35 ezer tonnát. A hazai koordináló szervezeti rendszer hatékonyságát mutatja, hangsúlyozta az ANK elnöke, hogy az országban keletkezett gumiabroncshulladéknak csaknem a száz százalékát újrahasznosították.
Akárhogy is, a jogszabálytervezet értelmében a termékdíjra vonatkozó mentességi szabályok megszűnnek. Ez azt jelenti, hogy amíg a gumiabroncsgyártók jelenleg csak az után a termék után fizetnek díjat, amit nem hasznosítottak újra a megfelelő szabályok szerint, az új szabályozás életbelépése után a teljes termékdíjösszeget adók módjára hajtják majd be tőlük. Ennek az lesz a következménye, vélekednek az ANK szakértői, hogy az árak gumiabroncsonként, gyártmánytól, típustól függően 900–7000 forinttal emelkednek.
Az áremelkedés pedig kerülő utakra tereli a kereslet egy részét – mondta Knezsik István. Már ma is megesik, hogy a gumiabroncsot külföldről, szürkeimportként hozzák be egyes kereskedők, illetve magánszemélyek saját használatra. Ebben az esetben a költségvetés teljes egészében elesik a termékdíjbevételtől. Ennél is nagyobb problémát okoz, hogy a vásárló – akinek fogalma sem lesz róla, hogy az olcsóbban vásárolt abroncs újrahasznosítási kötelezettsége rászállt – úgy szabadul majd meg a leharcolt abroncstól, ahogy tud. Vagyis a gumi valószínűleg az árokban vagy az erdőszélen végzi.
Ezzel kapcsolatban Rácz András helyettes államtitkár kérdésünkre azt közölte, hogy feltételezésük szerint a hulladék nem kerül „kerülő utakra”, mivel a termékdíjat a termékdíjköteles termék első belföldi forgalomba hozója vagy saját célú felhasználója fizeti meg. Így ha a gumiabroncsot külföldről hozzák be, akkor is fizetni kell, éppen úgy, mint eddig.
Sasvári Sándor megrázó vallomása: így tették tönkre a családját