Felhördültek a gumiforgalmazók

A kormány tervei szerint jövőre életbe lép a termékdíjról szóló törvény módosítása, amely alapvetően átrendezi majd a hulladékok visszagyűjtésének és újrahasznosításának a rendjét. Az Autós Nagykoalíció szerint a gumiabroncsok esetében több kárt, mint hasznot hozhat az új szabályozás.

2010. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csalárd rendszernek nevezte Illés Zoltán környezetügyért felelős államtitkár a kiterjesztett gyártói felelősség alapján működő hulladék-visszagyűjtést egy lapinterjúban. A szakpolitikus szerint ezért az eddigi önálló, a begyűjtést koordináló szervezetek helyett egyetlen állami tulajdonban lévő ügynökséget kell létrehozni. Az újrahasznosítási kötelezettség érinti a gumiabroncs gyártókat és forgalmazókat is, akik az Autós Nagykoalíció (ANK) tagjaiként minden fórumon tiltakoznak az új szabályozás bevezetése ellen.
A szervezet tagjai nem értik, a kormány milyen adatokra alapozza azt az állítását, hogy a gumiabroncsok visszagyűjtésében és újrahasznosításában közreműködő koordináló szervezetek nem jól végzik a feladatukat. Rácz András, a Vidékfejlesztési Minisztérium helyettes államtitkára lapunk megkeresésére nem nevezett meg olyan ügyeket, ahol a hatóságok visszaéléseket lepleztek volna le az anyagáram szerint szakosodott hasznosítást koordináló szervezeteknél. A szakember ugyanakkor azt kifogásolta, hogy a koordináló szervezetek általában legfeljebb annyi hulladék begyűjtését és hasznosítását célozták meg, amennyit a termékdíjas jogszabályokban kötelezően előírtak számukra. Ez a gyakorlatban szerinte azt eredményezte, hogy az ország hulladékgazdálkodási teljesítése az utóbbi években jelentős mértékben leromlott. A helyettes államtitkár úgy véli, többek között ezért nem teljesülnek az Európai Unió (EU) által elvárt hasznosítási arányok.
Ezzel szemben az Autós Nagykoalíció szakértői által készített elemzés szerint a hasznosítás arányát tekintve Magyarország az EU élmezőnyébe tartozik, a koordináló szervezetek és hasznosítók jogkövetően működnek, így az államtitkár által megfogalmazott súlyos kritika rontja ezeknek a vállalkozásoknak a hitelét. Mint Knezsik István, az ANK elnöke lapunk kérdésére elmondta, a közutakra kerülő új gumiabroncsok mennyisége például a korábbi évi 52-55 ezer tonnáról mintegy 42 ezer tonnára csökkent. Ebből évente 32-35 ezer tonna hulladék gumiabroncs keletkezik. A szakember szerint a hatályos jogszabályok a közúti közlekedésből adódó kopás figyelembevételével legalább 75 százalékos hasznosítást, azon belül legalább 50 százalékos anyagában történő hasznosítást írnak elő. A hazánkban működő négy cementgyár mindegyike alkalmas a gumiabroncshulladék energetikai hasznosítására, összes kapacitásuk meghaladja a 40 ezer tonnát. Az anyagában történő feldolgozást az őrlő- és az újrafutózó üzemek biztosítják, összkapacitásuk meghaladja a 35 ezer tonnát. A hazai koordináló szervezeti rendszer hatékonyságát mutatja, hangsúlyozta az ANK elnöke, hogy az országban keletkezett gumiabroncshulladéknak csaknem a száz százalékát újrahasznosították.
Akárhogy is, a jogszabálytervezet értelmében a termékdíjra vonatkozó mentességi szabályok megszűnnek. Ez azt jelenti, hogy amíg a gumiabroncsgyártók jelenleg csak az után a termék után fizetnek díjat, amit nem hasznosítottak újra a megfelelő szabályok szerint, az új szabályozás életbelépése után a teljes termékdíjösszeget adók módjára hajtják majd be tőlük. Ennek az lesz a következménye, vélekednek az ANK szakértői, hogy az árak gumiabroncsonként, gyártmánytól, típustól függően 900–7000 forinttal emelkednek.
Az áremelkedés pedig kerülő utakra tereli a kereslet egy részét – mondta Knezsik István. Már ma is megesik, hogy a gumiabroncsot külföldről, szürkeimportként hozzák be egyes kereskedők, illetve magánszemélyek saját használatra. Ebben az esetben a költségvetés teljes egészében elesik a termékdíjbevételtől. Ennél is nagyobb problémát okoz, hogy a vásárló – akinek fogalma sem lesz róla, hogy az olcsóbban vásárolt abroncs újrahasznosítási kötelezettsége rászállt – úgy szabadul majd meg a leharcolt abroncstól, ahogy tud. Vagyis a gumi valószínűleg az árokban vagy az erdőszélen végzi.
Ezzel kapcsolatban Rácz András helyettes államtitkár kérdésünkre azt közölte, hogy feltételezésük szerint a hulladék nem kerül „kerülő utakra”, mivel a termékdíjat a termékdíjköteles termék első belföldi forgalomba hozója vagy saját célú felhasználója fizeti meg. Így ha a gumiabroncsot külföldről hozzák be, akkor is fizetni kell, éppen úgy, mint eddig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.