Rendszerváltás a járművezetők képzésében

Rendszerváltással felérő átalakulás veheti kezdetét a hazai gépjárművezetők képzésében, ha a parlament elfogadja a Fellegi Tamás fejlesztési miniszter által beterjesztett törvénymódosítást. Az új szabályozás várhatóan tisztességes megélhetéshez juttatja a gyakorlati oktatókat, megfékezi a korrupciót, s felkészültebbek lesznek a járművezetők.

2010. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapvetően átformálja mind a gépjárművezető-, mind a gépjárműoktató-képzést a parlament előtt lévő, az „egyes közlekedési tárgyú törvények módosításáról” szóló törvényjavaslat. A „rendszerváltás” szó ebben az esetben nem túlzás, ugyanis a jelenlegi képzést és utánképzést mind a mai napig az egykori Magyar Honvédelmi Szövetség (MHSZ) „alvadt struktúráin”, húsz éve továbbélő személyi kapcsolatain és ingatlanvagyonán továbbműködő cégek és az őket kiszolgáló látszat-érdekképviseletek (Moharos társaság, Kulturált Közlekedésért Alapítvány, elnöke: Rajna Ervin) hálózata uralja. Ezen a helyzeten alapvetően változtat majd az új szabályozás, amely leszögezi, hogy a járművezetők képzése „zárt rendszerű elektronikus képzési (e-learning) formában… is végezhető”. Ennek a szabálynak a jelentősége, hogy szakít azzal a jelenlegi gyakorlattal, amelyben az elméleti és a gyakorlati képzést csak ugyanazon a képzőhelyen vehetik igénybe a jogosítványra várók. Tekintve, hogy az elméleti képzéshez tanterem szükséges, így komoly előnyt élveznek a saját ingatlannal rendelkezők, vagyis az egykori MHSZ utódcégei. Az e-learning elméleti képzés előnye, hogy sokkal olcsóbb: a mai 25 ezer forintos tanfolyami díjjal szemben ötezer forintból megszerezhető.
A törvénymódosítás ugyancsak nagy jelentőségű eleme, hogy a „vizsgabiztosok, szakoktatók és iskolavezetők képzése és továbbképzése szakirányú műszaki felsőfokú oktatási intézményekben történik”. Ez azért jelent gyökeres változást, mert a továbbképzéseket az MSZP-kormány jogszabályilag az autósiskolák „érdekvédelmi” szervezeteire bízta. Utóbbiak azonban ugyanazoknak a volt MHSZ-utódcégeknek a befolyása alatt állnak, amelyek a képzési piacot uralják. A továbbképzések jelenleg formálisak, az iskolavezetőket nem látják el naprakész információkkal, csupán a részvételi díjat kasszírozzák.
A törvény életbe lépése – és a végrehajtási rendeletek megszületése – után csak szakirányú felsőoktatási intézmények által indított oktatások és utánképzések lesznek elérhetők. Az e-learning megjelenése nemcsak a legkorszerűbb oktatási mód alkalmazását vonja maga után, de hozzájárulhat az autóvezető-képzés korrupciós jelenségeinek a felszámolásához is. Ki ne hallott volna goromba oktatókról, akik megszelídülnek, ha a tanuló privát pótórákat vesz? Az ok a gyilkos árverseny: az önköltségi ár alatti gyakorlati tanfolyamok csak úgy lehetnek kifizetődők az oktatóknak, ha többletpénzt csikarnak ki a nebulóktól. Az e-learning mintegy 20 százalékkal mérsékelheti a képzés önköltségét, így a gyakorlati oktatók is piaci díjazásban részesülnek, s emellett a jogosítvány megszerzése is olcsóbbá válik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.