Széles nyomtávú érdekharcok

Nem épül széles nyomtávú vasút Szlovákiában – jelentette be a minap a szlovák miniszterelnök. Ezzel egyelőre meghiúsult a Távol-Keletet Béccsel összekötő transzkontinentális vasút, és a Pozsony melletti intermodális központ terve. Egyes magyar elképzelések szerint Záhonytól Dunaújvárosig hosszabbítanák meg az orosz mintájú vágányt.

2010. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amióta bebizonyosodott, hogy a szibériai vasúton rövidebb idő alatt ér az áru Kínából Európába, mint az óceánjárókon, megnőtt a jelentősége a transzszibériai vasútvonalnak. Ez találkozott az osztrák állami vasút vezetőinek elgondolásaival és az orosz kormányok régi tervével, hogy Európa szívéig vezessék a széles nyomtávú infrastruktúrát. Ennek eredményeként a Záhonyig, illetve Kassáig elkészült széles nyomtávú vasútvonalat kívánták Bécsig meghosszabbítani. Az elképzelések szerint Bécs és Pozsony közt a Duna-parton létesült volna az Európa és Ázsia áruforgalmának jelentékeny részét széles nyomtávról keskenyre, valamint közútra és hajóra átrakó, úgynevezett intermodális központ. Gustav Poschalko, a Rail Cargo Austria közelmúltban távozott egyik vezetője egyik nyilatkozatában azt fejtegette, hogy a tengerparttal nem rendelkező Ausztriának létfontosságú lenne a transzkontinentális vasúti kapcsolat. A szakmában ugyanakkor arról is suttogtak, hogy a széles nyomtávú vasút leginkább a végpontokon hoz valódi hasznot, míg az építés költségeit a közbenső országoknak kell viselniük.
Ezért senkit nem lepett meg, hogy a közelmúltban Iveta Radicová szlovák miniszterelnök bejelentette, hogy nem épül meg a széles nyomtávú vasút meghoszszabbítása. A 4,6 milliárd eurós projektet eredetileg Robert Fico kabinetje szorgalmazta. Úgy érveltek, hogy ha Pozsony nem száll be a projektbe, akkor Magyarországon keresztül vezethet a széles nyomtáv.
Hazánk valóban érdekelt abban, hogy a keleti, esetleg távol-keleti vasúti áruforgalom magyar területen kerüljön széles nyomtávról keskenyre, erre azonban évtizedek óta a legalkalmasabb helyszín Záhony, ahol a korábbi években jelentős fejlesztések történtek. Ennek ellenére a hazánk keleti kapujának nevezett logisztikai központ elvesztette korábbi meghatározó szerepét. Míg a rendszerváltás előtt évente 17-18 millió tonna árut rakodtak itt át, 2008-ra ez hárommillió tonna alá esett. Ennek fő oka az, hogy Szlovákiában előbb kaptak észbe, és lényegesen több pénzt fektettek az ágcsernyői átrakó fejlesztésébe.
A széles nyomtávú vágányok továbbépítésének annak ellenére akadnak hazánkban is támogatói, hogy ezzel értelmetlenné válnának az elmúlt években 40 milliárd forintos nagyságrendben Záhonyban végzett felújítási munkák. A magyar széles nyomtávú vasút nyomvonala Záhonytól a Dunáig húzódna, és a dunai vasmű alapanyag-szükséglete miatt Dunaújvárosnál érné el a folyót. A beruházás értéke megközelítené az ezermilliárd forintot, és nem tartalmazza az építendő kikötő költségeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.