Kínában nem okoz zavart a kerozinár

Válságjelenségek tapasztalhatók a légi közlekedés piacán, a magas kerozinár azzal fenyeget, hogy veszteségessé teszi az egész iparágat – áll egy szakmai elemzésben. Mindez azonban csak a nyugati világra igaz, Ázsiában – és különösen Kínában – megállíthatatlan a növekedés; kínai kézbe kerülhet a Malév is.

2011. 07. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén is számos viharfelhő zavarta már a gondtalan repülést, a kerozinárak a sztratoszférába emelkedtek. Mindezek miatt a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) folyamatosan csökkentette ez évi profitprognózisát. Vajon megismétlődik-e az a két évvel ezelőtti időszak, amikor a légitársaságok nem tudtak jövedelmet termelni? – tette fel a kérdést az Air Transport World jelentésében.
A borúlátó előrejelzések ellenére töretlen a növekedés az ázsiai övezetben. A tavalyi év legmagasabb profitját az Air China jelentette, amely egyben átvette a föld legértékesebb légitársasága címet. Kína három nagy állami légitársasága több mint három és fél milliárd dollárt termelt. Ha hozzávesszük ehhez a hongkongi Cathay Pacific teljesítményét, akkor ez a szám már öt és fél milliárdra nő. A pekingi nemzetközi repülőtér pedig az utazók száma szerint felzárkózott a második helyre, az Atlanta Hartsfield mögé.
Az ázsiai helyzet abból a szempontból is érdekes, hogy a kínai cégek befektetőként megjelenhetnek a magyar légiközlekedési piacon. A hazai nemzeti légitársaságot szakmai befektetőnek kívánja értékesíteni a kormány. A Malév esetében megvan a vételi szándék – nyilatkozta Matura Tamás Kína-szakértő. A Magyar Külügyi Intézet munkatársa szerint ugyanakkor hatástanulmányoknak és objektív elemzéseknek kell megelőzniük az esetleges privatizációt. Miként lapunk is beszámolt róla, a Demján-csoport stratégiai megállapodást kötött a közelmúltban a kínai HNA Grouppal, amelynek része a Hainan Airlines is. Korábban Fellegi Tamás megerősítette, hogy a Malév lehetséges új tulajdonosa kínai cég lehet. Demján Sándor az elmúlt években több alkalommal jelezte, szívesen bekapcsolódna a légi közlekedésbe.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.