Létükért küzdenek a lelkisegély-szolgálatok

Megmaradásukért küzdenek a hazai lelkisegély-szolgálatok, ugyanis egyre kevesebb a pályázati lehetőség, és az önkormányzatok sem tudják támogatni őket. A lapunk által megkérdezett szakemberek szerint azonban egyre gyakrabban érkezik hívás olyan telefonálóktól, akik öngyilkosságot fontolgatnak. A Lelki Elsősegély-szolgálatok Szövetségének országos elnökétől megtudtuk, hogy szeptembertől hazánkban számos szolgálat áttér a belföldről és külföldről is ingyenesen hívható 116-123-as központi számra.

Velkei Tamás
2011. 08. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állandó anyagi problémái vannak a székesfehérvári Empátia Mentálhigiénés Egyesületnek. Hortolányi Zsuzsa, a szolgálat önkéntese lapunknak elmondta, hogy az önkormányzat által biztosított ingatlan rezsiköltségeit is alig tudják kifizetni. A szervezet 1990-ben alakult, és azóta Székesfehérvár önkormányzatának, a Lelki Elsősegély-szolgálatok Szövetségének (LESZ) és az egyre ritkuló számban kiírt pályázatokon megnyert támogatásoknak köszönheti létét. A szolgálat ingyenesen hívható 06-80/505-505-ös zöld számát egyelőre csak vonalas készülékről lehet tárcsázni, így számos esetben csak idősebbek telefonálnak, mert jellemzően nekik van még vezetékes telefonjuk.
– Nemrégiben egy idős, nyugdíjas férfi hívott fel, aki elmondta, hogy a felesége hosszú betegeskedés után elhunyt, és ő már nem akar így, egyedül élni, inkább öngyilkos lesz. Sokáig beszélgettünk arról, hogy a felesége mit szólna ehhez a gondolathoz, majd a beszélgetés során kerestük a fájdalom által feledésbe merült emberi kapcsolatait. A telefonálónak eszébe jutottak külföldön élő unokái, akikkel felvehetné a kapcsolatot – mondta Hortolányi Zsuzsa.
– Ha öngyilkosság gondolatával foglalkozó telefonálóval beszélünk, akkor egyfajta kötődés kialakítására törekszünk. Az ügyelők ilyenkor segítenek a hívónak egyfajta akciótervet kidolgozni, megpróbálják a beszélgetések alatt feltérképezni, hogy a hívó a környezetében lévő rokonok, hozzátartozók, illetve barátok közül kitől várhatna segítséget – tette hozzá. A szolgálat önkéntese lapunknak hangsúlyozta, az utóbbi hetekben a telefonálók közül egyre többen panaszkodtak anyagi gondjaikról, illetve arról, hogy a megemelkedett lakáshitel-törlesztőrészletet nem tudják fizetni. A hívók legtöbbje emellett a munkahelyének elvesztésétől is retteg.
Megtudtuk, hogy a telefonos lelkisegély-szolgálatok önkéntesei 20 órás elméleti képzésen, 30-30 órás önismereti és készségfejlesztési tréningen vesznek részt, az empátia, a feltétel nélküli elfogadás, a kongruencia fejlesztése, a bizalmi légkör kialakításának, a segítő beszélgetés technikájának elsajátítása érdekében.
A képzés elvégzése után a segítőnek hospitálnia kell, azaz egy másik, már gyakorlott ügyelő mellett kell dolgoznia, amíg nem érzi magát felkészültnek arra, hogy önállóan is képes legyen hívások fogadására – mondta lapunknak Hortolányi Zsuzsa.
Egedi Ilona, a Bizalom Mentálhigiénés Egyesület elnöke a Szoljon.hu internetes oldalnak arról számolt be, hogy az ország néhány településén már megszűnt a lelkisegély-szolgálat, és az egyesület is a talpon maradásért küzd. Egedi Ilona leszögezte, hogy a fennmaradásukhoz központi támogatásra lenne szükségük, hiszen az önkormányzatok forrásai is egyre szűkösebbek. Az elnök felhívta a figyelmet arra is, hogy a szolgálat megszűnése akár tragikus következményekkel is járhat, hiszen gyakran érkezik hívás olyan emberektől, akik öngyilkosságot fontolgatnak.
– A segítséget kérőkkel folytatott beszélgetésekkel kórházi ágyakat és kezeléseket váltunk ki. Huszonnégy órás szolgálatot látunk el, naponta tizenöt-harminc hívás fut be hozzánk. Mindennapossá váltak a krízishívások, holott korábban ezekre havonta egyszer volt csak példa. Statisztikáink szerint sajnos egyre több fiatalt foglalkoztat az öngyilkosság gondolata – mondta Egedi Ilona.
Hétszázezer forintból gazdálkodik éves szinten a Kapcsolat Lelki Elsősegély Telefonszolgálat Veszprémben. Payrich Mária, a szervezet vezetője lapunknak kijelentette, hogy a támogatások összege az utóbbi években a harmadára csökkent. – A Nemzeti Civil Alaphoz nyújtunk be pályázatokat, a Lelki Elsősegély-szolgálatok Szövetségének a tagjaként is kapunk költségvetési támogatást, és emellett szponzorokat is keresünk – magyarázta a Kapcsolat vezetője. Payrich Mária, a Magyar Gyermek- és Ifjúsági Telefonos Lelkisegély-szolgálatok Országos Szövetségének munkatársaként rámutatott arra is, hogy a telefonos segítségnyújtás megszűnt Debrecenben, Ózdon, Miskolcon, átmenetileg szünetelt Pécsett, míg Veszprémben bár szerződése van a szolgálatnak az önkormányzattal, a helyhatóság kénytelen volt csökkenteni a támogatást. S ugyan a segítségnyújtást önkéntesek végzik, a munkatársak felkészítésén és továbbképzésén, valamint a rezsiköltségen nem lehet spórolni. – A legtöbb helyen éppen ilyen okból szűnt meg a szolgáltatás, sok városban kikapcsolták a telefont a felhalmozódott tartozások miatt. Így azonban borzasztóan nehéz egyben tartani egy feladatra szerveződött stábot, mert a munkatársak úgy érzik: csak számukra fontos tevékenységük – mondta Payrich Mária.
A szakember szerint fontos lenne a PR is, hogy el tudjanak jutni ahhoz a réteghez, amely segítségre szorul, ám sokszor már nem futja szóróanyagra sem. Ha azonban elfogy az ilyen célra fordítható keret, jelentősen csökken a megkeresések száma, s nem azért, mert kevesebb a probléma, egyszerűen a rászorulók nem tudnak a telefonon kérhető segítség lehetőségéről. Hozzátette, az utóbbi időben azt tapasztalta, hogy változott a hívók problematikája, sokkal több a súlyosan elkeseredett, krízishelyzetben lévő telefonáló. Mint mondta, olyanok is gyakran telefonálnak, akiket korábban pszichiátriákon kezeltek, de az intézménybezárások óta nem találják helyüket. A szakember kifejtette: a 15–20 év közötti fiatalok is számtalan gonddal, problémával küzdenek. Ezek között említette az életkorból adódó sajátosságokat, ilyenkor alakul ki ugyanis felnőtt énképünk, és a fiatalok számára ez időszakban derül ki, tudnak-e kapcsolatot teremteni, és ha igen, milyen minőségűt, később képesek-e benne működni, illetve milyen nő vagy férfi válik belőlük. Ekkor kell határozni a továbbtanulásról is, miközben a fiatalokkal szemben nagyok a külső elvárások, és sokszor önmaguk elé is nagy célokat tűznek ki.
– Mindeközben a fiatalok megérzik a családok válság óta igencsak megroggyant anyagi helyzetét, ebben a közegben pedig egyre fontosabbá válnak a kortárs kapcsolatok, és nem mindegy, hogy ezek a csoportok milyen értékrendet közvetítenek – mutatott rá Payrich Mária pszichiáter. A szakember szerint ha az értékrend, illetve az énkép helytelen, a válaszok is szélsőségesek. Krízishelyzetekben sokan fordulnak öngyilkossági szándékkal a szolgálathoz, mert ha a fiatalok úgy érzik, nincs kiút, nincs megoldás problémáikra, nem fontosak senkinek, arra a következtetésre jutnak, hogy nem éri meg folytatni.
– A napokban egy öngyilkosságot fontolgató fiatalember telefonált a viaduktról. Amíg mi telefonon beszélgettünk vele, az egyik arra járó autós kihívta a mentőket. Mi még a vonalban voltunk akkor, amikor hallottuk a mentőautó megérkezését. Jó volt hallani, hogy egy karnyújtásnyira volt tőle a segítség – mondta Payrich Mária.
– A gazdasági válság óta jelentősen megszaporodott az anyagi gondokkal küzdőktől beérkezett hívások száma. Általánosságban elmondható, hogy egyre többen fordulnak a lelki segélyszolgálatokhoz szociális problémák miatt, mivel jelentősen megnőtt a kilátástalan anyagi helyzetbe kerülők száma – mondta lapunknak Szabóné Kállai Klára, a Lelki Elsősegély-szolgálatok Szövetségének országos elnöke. A szakember szerint az elkeseredettséget fokozza az elmúlt hetekben a svájci frank árfolyamának ingadozása, bár kifejezetten a svájci devizával kapcsolatos beérkező hívásokról nem tudott beszámolni.
A LESZ országos elnöke lapunknak megerősítette, az elmúlt időben egyre több hír látott napvilágot arról, hogy komoly problémával küszködnek a telefonos lelkisegély-szolgálatok. Megtudtuk, egy mostani rendelet alapján a LESZ országos vezetése egy évben egyszer, egy forrásból kap 20 millió forintot, ami azonban jelentős viszszaesés a korábbi 30 millióhoz képest. Hazánkban a LESZ kötelékében 22 telefonszolgálat működik.
– Nagy szükség van a lelkisegély-vonalakra, mert egy szolgálatnak legalább kétszázezer hívónak kellene segítséget nyújtania – mondta lapunknak Szabóné Kállai Klára. A LESZ elnöke beszámolt az európai rövidített hívószámrendszerhez való csatlakozásról, azaz a 116-123-as rendszerre való áttérésről. Elmondta: a hazai lelki elsősegély telefonszolgálatok korábban csak vezetékes telefonokról voltak ingyen hívhatók, jelenleg azonban már a 30-as számú, szeptembertől pedig valamennyi mobilszolgáltató telefonjairól is működni fog a szolgáltatás.
Az Európai Bizottság még 2007-ben hozott határozatot arról, hogy bevezetik a 116-tal kezdődő, a közérdeket szolgáló ingyenes telefonszámokat. Ezek közül kettő eddig is elérhető volt itthon: a 116-000 az eltűnt gyermekek vonala, a 116-111-es szám pedig a gyermekek segélyvonala.
– Fontos, hogy minél többen tudjanak az új számról, és tisztában legyenek azzal, hogy hová fordulhatnak kilátástalan helyzetükben. Minden ember élete ér annyit, hogy legalább egyszer telefonáljon – hívja fel a figyelmet a LESZ elnöke.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.