Nagyon rossz üzletet kötött a MÁV

Hirtelen ötlettől vezérelve – vagy talán politikai nyomásra – vásárolt tíz Talent motorvonatot a MÁV a 2006-os választások előtt. A járművek műszaki problémái miatt ma is perben áll a vasúttársaság és a gyártó Bombardier, amely most a karbantartást is kénytelen átengedni a konkurens Stadlernek.

2011. 08. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha még egyszer bedöglik ez a vacak, visszadobjuk – a korabeli osztrák sajtó szerint ezekkel a szavakkal reagált az ÖBB döntéshozója a Bombardier Talent motorvonatok ismétlődő hibáira 2005-ben. És mert a kanadai–német cég nem tudta kiküszöbölni maradéktalanul a felmerülő műszaki problémákat, tíz Talent a gyártó nyakán maradt. A Bombardier gyorsan ajánlatot tett a MÁV-nak a járművek megvételére, s ezt Heinczinger István akkori vezérigazgató-helyettes egy belső feljegyzésben nagyon jónak minősítette. Korabeli pletykák szerint a MÁV-vezető nem magától volt olyan lelkes, ugyanis a motorvonat-ajánlat magas szintű szocialistapárt-hátszelet élvezett. Ezután rendkívül rövid határidővel pályázatot írtak ki tíz motorvonatra, amelyre csak a Bombardier tudott ajánlatot tenni, és amelyet a MÁV elfogadott. A darabonként 4,3 millió euróért megszerzett motorvonatüzlet utólag nem bizonyult éppen fényesnek: kiderült, hogy a Talentek fékberendezése kétszer olyan gyorsan kopik, mint hasonló kategóriás versenytársaié, és a többletkarbantartás költségei harmincéves futamidő alatt tízmilliárdos nagyságrendet érnek el. A MÁV igyekezett garanciában megcsináltatni a fékeket a gyártóval, az azonban a hibás használatot okolta a gyors kopásért. Miközben a vita folyt, 2009 nyarán le kellett állítani a fékek hibája miatt a teljes Talent-flottát. Azóta a MÁV bírósághoz fordult az ügyben, az idén két tárgyalást rendeltek el, de mindkettőt elnapolta a bíró.
Eközben lejárt a motorvonatokra megkötött karbantartási szerződés, ezért a nemzeti vasúttársaság – függetlenül a lezáratlan jogvitától – tavaly év végén új közbeszerzési eljárást írt ki. A tender első szakaszában három cég vett rész, a gyártó Bombardier, a Stadler, valamint az ÖBB karbantartó cége. A MÁV Gépészet Zrt. tíz százalékot meghaladó részaránnyal két pályázatban is alvállalkozó volt, a Bombardier és az ÖBB Technische Services GmbH is igénybe kívánta venni a szolgáltatásait.
Folyosói pletykák szerint a Gépészet készítette elő az ÖBB-tender dokumentációját, de mert egyes iratok hiteles fordítását nem végeztette el, az osztrák céget formai okokból kizárták a pályázatról. A második körre versenyben maradt Bombardier és Stadler fél éven át igyekezett tárgyalásos alapon tisztázni a részleteket, és közben lejjebb alkudni az árakat. Végleges és kötelező érvényű árajánlatot azonban csak a Stadler tett, a Bombardier valamiért nem. Piaci találgatások szerint a kanadai–német cég a függőben lévő perre tekintettel szállt ki a licitből, más vélemények szerint távolmaradásával igyekezett egyszemélyessé tenni, és ezzel érvényteleníteni magát a közbeszerzési eljárást. Ha erre számított, tévedett, mert a Stadler egymagában is alacsonyan tartotta a vállalási árat, amelyet a MÁV elfogadott. Így végül a svájci tulajdonú, de Szolnokon vasúti kocsiszekrényt gyártó, Pusztaszabolcson pedig karbantartó bázist működtető Stadler nyerte el a viszontagságos múltú Talent motorvonatok karbantartását a következő hat évre.
Az iho.hu kérdésére a Bombardier hazai leányvállalata nem kívánta kommentálni a pályázatot. Lapunk megkeresésére a Stadlernél úgy nyilatkoztak, a Bombardier gyártotta szerelvények műszaki problémái jelentette kockázat ellenére is képesnek tartják karbantartó részlegüket arra, hogy a Talent motorvonatok rendelkezésre állását javítsák. Ez beruházásokat igényel a pusztaszabolcsi bázistól, például új csoportemelő aljzatokat kell építeniük, hogy a javításhoz fel tudják emelni a Talenteket. Dunai Zoltán, a Stadler magyar vezetője kijelentette: ugyanolyan színvonalon kívánnak eleget tenni ennek a Talent-megbízásnak is, mint a saját gyártású Flirtök esetében, amelyek igen magas, több mint 94 százalékos rendelkezésre állás mellett üzemelnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.