Ha még egyszer bedöglik ez a vacak, visszadobjuk – a korabeli osztrák sajtó szerint ezekkel a szavakkal reagált az ÖBB döntéshozója a Bombardier Talent motorvonatok ismétlődő hibáira 2005-ben. És mert a kanadai–német cég nem tudta kiküszöbölni maradéktalanul a felmerülő műszaki problémákat, tíz Talent a gyártó nyakán maradt. A Bombardier gyorsan ajánlatot tett a MÁV-nak a járművek megvételére, s ezt Heinczinger István akkori vezérigazgató-helyettes egy belső feljegyzésben nagyon jónak minősítette. Korabeli pletykák szerint a MÁV-vezető nem magától volt olyan lelkes, ugyanis a motorvonat-ajánlat magas szintű szocialistapárt-hátszelet élvezett. Ezután rendkívül rövid határidővel pályázatot írtak ki tíz motorvonatra, amelyre csak a Bombardier tudott ajánlatot tenni, és amelyet a MÁV elfogadott. A darabonként 4,3 millió euróért megszerzett motorvonatüzlet utólag nem bizonyult éppen fényesnek: kiderült, hogy a Talentek fékberendezése kétszer olyan gyorsan kopik, mint hasonló kategóriás versenytársaié, és a többletkarbantartás költségei harmincéves futamidő alatt tízmilliárdos nagyságrendet érnek el. A MÁV igyekezett garanciában megcsináltatni a fékeket a gyártóval, az azonban a hibás használatot okolta a gyors kopásért. Miközben a vita folyt, 2009 nyarán le kellett állítani a fékek hibája miatt a teljes Talent-flottát. Azóta a MÁV bírósághoz fordult az ügyben, az idén két tárgyalást rendeltek el, de mindkettőt elnapolta a bíró.
Eközben lejárt a motorvonatokra megkötött karbantartási szerződés, ezért a nemzeti vasúttársaság – függetlenül a lezáratlan jogvitától – tavaly év végén új közbeszerzési eljárást írt ki. A tender első szakaszában három cég vett rész, a gyártó Bombardier, a Stadler, valamint az ÖBB karbantartó cége. A MÁV Gépészet Zrt. tíz százalékot meghaladó részaránnyal két pályázatban is alvállalkozó volt, a Bombardier és az ÖBB Technische Services GmbH is igénybe kívánta venni a szolgáltatásait.
Folyosói pletykák szerint a Gépészet készítette elő az ÖBB-tender dokumentációját, de mert egyes iratok hiteles fordítását nem végeztette el, az osztrák céget formai okokból kizárták a pályázatról. A második körre versenyben maradt Bombardier és Stadler fél éven át igyekezett tárgyalásos alapon tisztázni a részleteket, és közben lejjebb alkudni az árakat. Végleges és kötelező érvényű árajánlatot azonban csak a Stadler tett, a Bombardier valamiért nem. Piaci találgatások szerint a kanadai–német cég a függőben lévő perre tekintettel szállt ki a licitből, más vélemények szerint távolmaradásával igyekezett egyszemélyessé tenni, és ezzel érvényteleníteni magát a közbeszerzési eljárást. Ha erre számított, tévedett, mert a Stadler egymagában is alacsonyan tartotta a vállalási árat, amelyet a MÁV elfogadott. Így végül a svájci tulajdonú, de Szolnokon vasúti kocsiszekrényt gyártó, Pusztaszabolcson pedig karbantartó bázist működtető Stadler nyerte el a viszontagságos múltú Talent motorvonatok karbantartását a következő hat évre.
Az iho.hu kérdésére a Bombardier hazai leányvállalata nem kívánta kommentálni a pályázatot. Lapunk megkeresésére a Stadlernél úgy nyilatkoztak, a Bombardier gyártotta szerelvények műszaki problémái jelentette kockázat ellenére is képesnek tartják karbantartó részlegüket arra, hogy a Talent motorvonatok rendelkezésre állását javítsák. Ez beruházásokat igényel a pusztaszabolcsi bázistól, például új csoportemelő aljzatokat kell építeniük, hogy a javításhoz fel tudják emelni a Talenteket. Dunai Zoltán, a Stadler magyar vezetője kijelentette: ugyanolyan színvonalon kívánnak eleget tenni ennek a Talent-megbízásnak is, mint a saját gyártású Flirtök esetében, amelyek igen magas, több mint 94 százalékos rendelkezésre állás mellett üzemelnek.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását