Újragondolják a MÁV Cargo szerepét

Sokan ma is alapjaiban elhibázott lépésnek tartják a MÁV Cargo eladását. A magyar MÁV-leány az osztrák Rail Cargo Ausztria tulajdonában csak most kezd kilábalni a válságból, és legalább részben visszakerülhet magyar állami tulajdonba.

2011. 08. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben a régiós versenytársak még a privatizáció előtt állnak, a magyar MÁV Cargo utódja, a Rail Cargo Hungaria (RCH) – átesvén a magánosításon – úgy tűnik, túlélte a válság okozta megrázkódtatást. Lapunk információi szerint a Kovács Imre vezette cég az idén már csak minimális veszteséggel működik, s jövőre nyereségessé válik. Időközben számos találgatás jelent meg a sajtóban arról, hogy a magyar állam versenytársat állít az RCH-nak – esetleg ez lehetne a GYSEV Cargo. Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatójának május végi budapesti látogatása óta azonban makacsul tartják magukat azok a sajtóhírek, hogy hazánk és Ausztria valamilyen stratégiai partneri viszonyra törekszik a volt MÁV Cargo működése során. Ennek része lehet, hogy a magyar kormány részesedést vásárol az RCH-ban, ráadásul nem az eladáskori, hanem a válság utáni árfolyamon. Emlékezetes, az ÖBB 2007-ben 102,5 milliárd forintért vásárolta meg a MÁV Cargót, amelynek mai ára a sajtóhírek szerint már csak harmada. Ráadásul az RCH kiszolgáltatott a MÁV Trakciónak, és a magyar állam a pályahasználati díj megállapításával egyébként is jelentős befolyással lehet az RCH profitjára. Értelmes kompromiszszumnak tűnik tehát a stratégiai együttműködés a két kormány között. A sajtóban megjelent híreket a magyar kormány részéről érdemben nem cáfolták.
Eközben eladók mindazok a régióbeli vasúttársaságok, amelyek licitáltak a magyar MÁV Cargo privatizációján 2007-ben – az osztrák sajtó szerint még a nyertes Rail Cargo Austria (RCA) részbeni eladását is megfontolja az osztrák kormány. Az ÖBB leányvállalatának legnagyobb versenytársa pedig épp az a ZSSK Cargo Slovakia volt, amelynek többségi részesedését, 66 százalékát áruba bocsátja most a szlovák kormány. Az állami cég a válság miatt az utóbbi időben veszteséges volt, de Szlovákia földrajzi adottságai, régiós központi helyzete vonzó célponttá tehetik. Ismert, hogy az RCA egyszer már pályázott a szlovák vállalatra, nyert is, de a 2006-os privatizációs pályázatot a Robert Fico vezette baloldali ellenzék – a későbbi kormány – nyomására leállították.
Ugyancsak az RCA a legesélyesebb a román tehervasút, a CFR Marfa megszerzésére is. A román közlekedési miniszter azt mondta, hogy még az idén végre kívánják hajtani a CFR állami vasúttársaság teherszállítási leányvállalatának privatizációját. A CFR Marfa lehetséges vevői között a miniszter a Deutsche Bahn (DB) német vasúttársaságot és az osztrák RCA-t említette. Ha az RCA szerzi meg a román céget, akkor Ausztria nyugati határától egészen a Fekete-tenger partjáig ellenőrzése alá vonhatja a vasúti teherszállítást.
A lengyel PKP állami vasút is eladja többségi tulajdonrészét az áruszállító vállalatában. A cég értékét 740 millió euróra becsülik. A társaság 2010-ben – sok év után – nyereséggel működött, amely a becslések szerint meghaladta a 40 millió zlotyt (2,7 milliárd forint). A sikert az átalakítási programnak tulajdonítják, többek között negyvenszázalékos létszámleépítést követően 27 000-re csökkent az alkalmazottak száma. Szervezeti változások és rendező-pályaudvari bezárások is zajlottak a program keretében. A csőd szélén tántorgó görög kormány az állami tulajdonú cégek eladásával kívánja stabilizálni helyzetét. Ennek keretében dobra verik a görög vasút 49 százalékos állami tulajdonrészét.
Az orosz állami vasúttársaság (RZSD) 18 leányvállalatát is privatizálják. Az Orosz Vasutak ráadásul számos nagy beruházás előtt áll. Nemrégiben belépett a 2014-es téli olimpiai játékok nemzeti szponzorai közé. Szocsiban a cég teljesen új vasúti pályát épít az olimpia külső helyszínei és a városközpont között.
A vállalat további 115 milliárd dolláros támogatást nyújt az ötkarikás játékok rendezéséhez, 2014-re gyorsvasutat szeretnének kiépíteni Moszkvától Kurszkig, hasonló működik már a főváros és Szentpétervár között is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.