Miközben a régiós versenytársak még a privatizáció előtt állnak, a magyar MÁV Cargo utódja, a Rail Cargo Hungaria (RCH) – átesvén a magánosításon – úgy tűnik, túlélte a válság okozta megrázkódtatást. Lapunk információi szerint a Kovács Imre vezette cég az idén már csak minimális veszteséggel működik, s jövőre nyereségessé válik. Időközben számos találgatás jelent meg a sajtóban arról, hogy a magyar állam versenytársat állít az RCH-nak – esetleg ez lehetne a GYSEV Cargo. Christian Kern, az ÖBB vezérigazgatójának május végi budapesti látogatása óta azonban makacsul tartják magukat azok a sajtóhírek, hogy hazánk és Ausztria valamilyen stratégiai partneri viszonyra törekszik a volt MÁV Cargo működése során. Ennek része lehet, hogy a magyar kormány részesedést vásárol az RCH-ban, ráadásul nem az eladáskori, hanem a válság utáni árfolyamon. Emlékezetes, az ÖBB 2007-ben 102,5 milliárd forintért vásárolta meg a MÁV Cargót, amelynek mai ára a sajtóhírek szerint már csak harmada. Ráadásul az RCH kiszolgáltatott a MÁV Trakciónak, és a magyar állam a pályahasználati díj megállapításával egyébként is jelentős befolyással lehet az RCH profitjára. Értelmes kompromiszszumnak tűnik tehát a stratégiai együttműködés a két kormány között. A sajtóban megjelent híreket a magyar kormány részéről érdemben nem cáfolták.
Eközben eladók mindazok a régióbeli vasúttársaságok, amelyek licitáltak a magyar MÁV Cargo privatizációján 2007-ben – az osztrák sajtó szerint még a nyertes Rail Cargo Austria (RCA) részbeni eladását is megfontolja az osztrák kormány. Az ÖBB leányvállalatának legnagyobb versenytársa pedig épp az a ZSSK Cargo Slovakia volt, amelynek többségi részesedését, 66 százalékát áruba bocsátja most a szlovák kormány. Az állami cég a válság miatt az utóbbi időben veszteséges volt, de Szlovákia földrajzi adottságai, régiós központi helyzete vonzó célponttá tehetik. Ismert, hogy az RCA egyszer már pályázott a szlovák vállalatra, nyert is, de a 2006-os privatizációs pályázatot a Robert Fico vezette baloldali ellenzék – a későbbi kormány – nyomására leállították.
Ugyancsak az RCA a legesélyesebb a román tehervasút, a CFR Marfa megszerzésére is. A román közlekedési miniszter azt mondta, hogy még az idén végre kívánják hajtani a CFR állami vasúttársaság teherszállítási leányvállalatának privatizációját. A CFR Marfa lehetséges vevői között a miniszter a Deutsche Bahn (DB) német vasúttársaságot és az osztrák RCA-t említette. Ha az RCA szerzi meg a román céget, akkor Ausztria nyugati határától egészen a Fekete-tenger partjáig ellenőrzése alá vonhatja a vasúti teherszállítást.
A lengyel PKP állami vasút is eladja többségi tulajdonrészét az áruszállító vállalatában. A cég értékét 740 millió euróra becsülik. A társaság 2010-ben – sok év után – nyereséggel működött, amely a becslések szerint meghaladta a 40 millió zlotyt (2,7 milliárd forint). A sikert az átalakítási programnak tulajdonítják, többek között negyvenszázalékos létszámleépítést követően 27 000-re csökkent az alkalmazottak száma. Szervezeti változások és rendező-pályaudvari bezárások is zajlottak a program keretében. A csőd szélén tántorgó görög kormány az állami tulajdonú cégek eladásával kívánja stabilizálni helyzetét. Ennek keretében dobra verik a görög vasút 49 százalékos állami tulajdonrészét.
Az orosz állami vasúttársaság (RZSD) 18 leányvállalatát is privatizálják. Az Orosz Vasutak ráadásul számos nagy beruházás előtt áll. Nemrégiben belépett a 2014-es téli olimpiai játékok nemzeti szponzorai közé. Szocsiban a cég teljesen új vasúti pályát épít az olimpia külső helyszínei és a városközpont között.
A vállalat további 115 milliárd dolláros támogatást nyújt az ötkarikás játékok rendezéséhez, 2014-re gyorsvasutat szeretnének kiépíteni Moszkvától Kurszkig, hasonló működik már a főváros és Szentpétervár között is.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását