Visszaszámlálás a Malévnál

Rendeznie kell a Malév tőkehelyzetét a tulajdonosnak augusztus végéig, hogy ne sértsen törvényt. A vagyonkezelő mára hívta össze a társaság közgyűlését, a cél a mintegy 18 milliárdnyi negatív saját tőke pozitívba fordítása.

2011. 08. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Összehívta mára a Malév Zrt. közgyűlését a tulajdonost képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) – erősítette meg lapunk kérdésére Zichermann Zsolt. A szóvivő elmondta, a cél a társaság tőkerendezése. Mint ismert, a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint a Malév beszámolójának elfogadását – 2011. május 27. – követő kilencven napon belül meg kell szüntetni azt a helyzetet, hogy a társaság saját tőkéje mínuszban van. A Malév a 2010-es mérlege szerint 24,5 milliárd forintos veszteséget termelt. A vagyonkezelő idén eddig két részletben hétmilliárd forintot juttatott a társaságnak, vagyis augusztus 25-ig nagyságrendileg további 18 milliárddal kell emelnie a Malév tőkéjét, hogy megfeleljen a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak.
Ha erre a mai ülésen nem kerül sor, újabb közgyűlést kell összehívni még ebben a hónapban. A társaság idén kétszer kapott tulajdonosi juttatást. Az április 1-jei rendkívüli közgyűlésén az MNV bejelentette, a többségi tulajdonos 2,5 milliárd forint összegű tőkeemelést hajtott végre, amelyből 25 millió a jegyzett tőkét növelte, 2,475 milliárd forint pedig a tőketartalékba került. A következő, június 24-én megtartott közgyűlésen 4,5 milliárd forinttal emelték meg a Malév tőkéjét.
A légitársaság a 2007-es privatizáció óta összesen mintegy 80-100 milliárd forintnyi támogatást kapott az államtól, állapította meg az Európai Bizottság múlt év végén indult eljárása. Ha Brüsszel ezek egy részét szabálytalannak tartja, annak súlyos költségvetési hatása lehet, a Figyelő cikke szerint akár 70-100 milliárd forintot vissza kell fizetnie a Malévnak. Az elmúlt évben a nemzeti légitársaság menetrend szerinti járatain 2,984 millióan utaztak, 8 százalékkal kevesebben, mint 2009-ben, miközben a járatok száma 13 százalékkal csökkent.
A kormány célja közismerten az, hogy új szakmai befektetőt találjon a Malévnak. A magyar légitársaság korábban nem bizonyult vonzónak a nagy európai cégcsoportoknak. Az eddigi privatizációs próbálkozások során sem a német, sem a francia, sem a brit dominanciájú vállalkozások nem érdeklődtek iránta, vonzónak tűnhetett ugyanakkor az unión kívüli, de az EU piacára igyekvő légitársaságoknak. Ilyen volt az Abramovics testvérek által vezetett AirBridge, amely 2007-ben megvásárolta a magyar kormánytól a Malév 49 százalékát. A kísérlet kudarcba fulladt, az orosz tulajdonosok hazai vállalkozásai csődbe mentek. A napokban került nyilvánosságra, hogy a volt Malév-tulajdonost a céget finanszírozó Vnyesekonombank (VEB) 40 millió dollárra perli.
A fejlesztési tárca lassan egy éve tárgyal a Malévről az orosz kisebbségi tulajdonossal, azaz a VEB-bel, valamint török és kínai befektetőkkel. A közelmúltban bejelentkezett a magyar légitársaságért a cseh Unimex Group és a hozzá tartozó magyarországi Travel Service konzorcium, amely jelezte a magyar kormánynak, hogy szándékában áll megvenni a magyar légitársaságot. A tárcánál jelezték, vizsgálják az ajánlatot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.