Összehívta mára a Malév Zrt. közgyűlését a tulajdonost képviselő Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) – erősítette meg lapunk kérdésére Zichermann Zsolt. A szóvivő elmondta, a cél a társaság tőkerendezése. Mint ismert, a gazdasági társaságokról szóló törvény szerint a Malév beszámolójának elfogadását – 2011. május 27. – követő kilencven napon belül meg kell szüntetni azt a helyzetet, hogy a társaság saját tőkéje mínuszban van. A Malév a 2010-es mérlege szerint 24,5 milliárd forintos veszteséget termelt. A vagyonkezelő idén eddig két részletben hétmilliárd forintot juttatott a társaságnak, vagyis augusztus 25-ig nagyságrendileg további 18 milliárddal kell emelnie a Malév tőkéjét, hogy megfeleljen a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásainak.
Ha erre a mai ülésen nem kerül sor, újabb közgyűlést kell összehívni még ebben a hónapban. A társaság idén kétszer kapott tulajdonosi juttatást. Az április 1-jei rendkívüli közgyűlésén az MNV bejelentette, a többségi tulajdonos 2,5 milliárd forint összegű tőkeemelést hajtott végre, amelyből 25 millió a jegyzett tőkét növelte, 2,475 milliárd forint pedig a tőketartalékba került. A következő, június 24-én megtartott közgyűlésen 4,5 milliárd forinttal emelték meg a Malév tőkéjét.
A légitársaság a 2007-es privatizáció óta összesen mintegy 80-100 milliárd forintnyi támogatást kapott az államtól, állapította meg az Európai Bizottság múlt év végén indult eljárása. Ha Brüsszel ezek egy részét szabálytalannak tartja, annak súlyos költségvetési hatása lehet, a Figyelő cikke szerint akár 70-100 milliárd forintot vissza kell fizetnie a Malévnak. Az elmúlt évben a nemzeti légitársaság menetrend szerinti járatain 2,984 millióan utaztak, 8 százalékkal kevesebben, mint 2009-ben, miközben a járatok száma 13 százalékkal csökkent.
A kormány célja közismerten az, hogy új szakmai befektetőt találjon a Malévnak. A magyar légitársaság korábban nem bizonyult vonzónak a nagy európai cégcsoportoknak. Az eddigi privatizációs próbálkozások során sem a német, sem a francia, sem a brit dominanciájú vállalkozások nem érdeklődtek iránta, vonzónak tűnhetett ugyanakkor az unión kívüli, de az EU piacára igyekvő légitársaságoknak. Ilyen volt az Abramovics testvérek által vezetett AirBridge, amely 2007-ben megvásárolta a magyar kormánytól a Malév 49 százalékát. A kísérlet kudarcba fulladt, az orosz tulajdonosok hazai vállalkozásai csődbe mentek. A napokban került nyilvánosságra, hogy a volt Malév-tulajdonost a céget finanszírozó Vnyesekonombank (VEB) 40 millió dollárra perli.
A fejlesztési tárca lassan egy éve tárgyal a Malévről az orosz kisebbségi tulajdonossal, azaz a VEB-bel, valamint török és kínai befektetőkkel. A közelmúltban bejelentkezett a magyar légitársaságért a cseh Unimex Group és a hozzá tartozó magyarországi Travel Service konzorcium, amely jelezte a magyar kormánynak, hogy szándékában áll megvenni a magyar légitársaságot. A tárcánál jelezték, vizsgálják az ajánlatot.
Orbán Viktor: Három év alatt közel 40 százalékos minimálbér-emelés