Alagsori dizőzök

2005. 02. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A zárt ajtós kafkai univerzumból senki sem tért vissza. Épp ez volt a lényege. Már az sem a régi, jelezhetik az alkotók. Megúszhatjuk, de micsoda meghurcoltatás árán! (Adaptáció: Vinnai András és Bodó Viktor).
Az egymásba nyitott, alagsori helyiségek hosszú sora, vészjósló, fekete falaival, lerobbant, gyanús kellékeivel cellasornak tűnik, ahonnan nincs visszatérés a szabad életbe (díszlet: Bagossy Levente m. v.). A rendező a Kamra pincehelyiségeinek funkcióját felforgatva, a nézőteret a játéktérrel egy szinten, a fura alagsor végébe helyezi, hogy a néző a szünetben csak a színpadon átvonulva juthasson ki a büfébe. Amiként a helyére is csak egy gyanúsan labirintusszerűen kialakított folyósón jut el az előadás előtt. Benne vagyunk a nyomasztó kafkai világban.
Bodó Viktor mindenekelőtt a kilátástalan, rémisztő atmoszférát kívánta megteremteni, brutális jelenetek során át. A színpadi momentumok nehezen követhetők, kivált a regény vonatkozásában, a rendező mindenekelőtt az előadás ritmusát, a fenyegető hangulatot tartotta elsődlegesnek, nem egy öncélú mozzanattal megfejelve. A főszereplő, Keresztes Tamás üvöltve lázongó Józsija, a kafkai jellemtől eltérően, nem tűnik elveszett embernek, vadul, magabiztosan áll ellent anonim nyomorgatóinak. A titokzatos hatalmak itt kevésbé titokzatosak, az elmúlt rendszer világát asszociálják, nincs jele annak, legalábbis én nem fedeztem föl, hogy bármi köze lenne a mai magyar valósághoz. Némileg ugyan általánossá tágítható a megjelenítés, a diktatúrák örvénylő pokla sejlik föl benne, annak is inkább a paródiája (okkal), ám az amerikai sztárkultuszt sűrűn idéző, agyoncicomázott, flitteres csábruhákba bújtatott dizőzök (Ónodi Eszter, Szantner Anna, Rezes Judit, Kiss Eszter) vonagló énekeltetése a vélhetőleg kontrasztot képező kvázi filmjelenetekben – igencsak olcsó ötletnek hat. (Jelmeztervező: Berzsenyi Krisztina m. v., koreográfus: Schmidt Áron m. v., zene: Kunert Péter m. v., Vajdai Vilmos.) A színészek rendezői instrukcióra, teszik a dolgukat, Fekete Ernő, Takátsy Péter, Vajdai Vilmos, Nagy Ervin karakteres figurákat teremtenek az ÁVO és kevésbé a kafkai világból. Lengyel Ferenc egy kiszolgáltatott, sziszifuszi munkát végző szolgát alakít, aki értelmetlenül hordoz a hátán fel-alá egy irodai szekrényt – ami viszont sokatmondó ötlet; Kun Vilmos nagybácsija hagyományosabbra vett karakter, Olsavszky Éva rettegő házinéni, aki igyekszik a fölöttesek hatalmi elvárásaihoz igazodni.
Hol pörögve, hol lassítva, hatásszünetekkel dúsítva – tehát átgondolt kompozícióba foglalva – zajlanak a színpadi események, ám csaknem előre sejtjük, mi történhetik, annyiszor jött már elő a téma (és a brutális eszköztár) a különféle filmváltozatokban, hogy nem hat ránk kellő erővel. Nem érezni Bodó Viktor rendezésének célirányát, inkább egy hatalmával vészjóslóan visszaélő, diktatórikus rend puszta illusztrációjaként hat, s ez ma már nem vált ki revelációt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.