Tinédzserkorban - Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Hybrid teszt (top5)

Már a második modellfrissítéssel készítették fel a korosodó, de kedvező árú Suzuki Vitarát pályafutása folytatására. Összkerékhajtással teszteljük az esztergomi gyártású SUV-ot, amely a Magyarország egyik legnépszerűbb új autója – de vajon van esélye megtartania pozícióit?

2025. 03. 11. 16:55
Fotó: Stefler Balázs
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy évtizeddel a piacra dobását követően megkapta a módosított első lökhárítóról felismerhető második frissítését a Suzuki Vitara, amelytől még nem búcsúzunk, hiszen az akkumulátoros-elektromos e-Vitara mellett még van pár éve a piacon. Nincs éles váltás villanyautóra, a japán gyártó a vásárlókra bízza a döntést, persze azért a megváltozott előírásokat és preferenciákat ők sem hagyhatják figyelmen kívül. Öt pontban mutatjuk be a lágy hibrid rendszerrel kiegészített turbómotoros, összkerékhajtású kivitel fő újdonságait, illetve általános tulajdonságait. 

Ismerős berendezés analóg műszeregységgel, különálló klímapanellel és mechanikus kézifékkel
Fotó: Stefler Balázs

1. A nagy testvér figyel minket

Amíg korábban felszereltségtől függően egy Suzuki feliratú takarólemez vagy egy míves óra volt látható a két kerek központi légbeömlő között, addig az esztergomi gyártású SUV legújabb reinkarnációjában itt helyezték el a vezetőt figyelő kamerát. Elég pár pillanatig levenni a szemünket az útról, és máris jön a figyelmeztetés. Ezen kívül is fejlődött a vezetőtámogató rendszerek tudása, amiből leginkább azt lehet érzékelni, hogy megszűntek a vakriasztások, így normál használatnál nem szükséges kikapcsolni őket. 

Érdekes módon nem a kormányoszlopra, hanem a középső szellőzők közé került az új, vezetőt figyelő kamera
Fotó: Stefler Balázs

2. Egy lépés előre, egy oldalra

Örvendetes, hogy nagyobb lett a központi képernyő azáltal, hogy felszámolták a korábban a szélén elhelyezett, a gyakorlatban menet közben használhatatlan érintésérzékeny hangerőszabályzó csúszkát, de a 9 colos képátló még így is a kicsik közé tartozik. Már nemcsak kábelen keresztül, de vezetékmentesen is megoldható a telefoncsatlakoztatás. 

Ezzel aztán el is értünk a pozitívumok végére, mert az áttervezett menürendszer logikátlan:

térképnézetben nem lehet címet megadni, csak érdekes pontok (POI) közül lehet választani, illetve oda tud minket elnavigálni az autó, ahová rábökünk a térképre. Aki klasszikus módon, címbeadással akarja kezdeni utazását, annak ki kell mennie a főmenübe. Aztán maga a processzor is lassú, a térkép nem folyamatosan megy a képernyőn, hanem apró ugrásokkal követi le a mozgásunkat.

A minden eddiginél nagyobb képernyő manapság már kicsi. De nem ez a fő probléma vele
Fotó: Stefler Balázs

3. Nyugodt erő, szerényebb étvágy

Noha a lágy-hibrid hajtásra való átállással az 1,4-es turbómotor veszített némi teljesítményt, azért így sem panaszkodhatunk a 129 lóerőre, hiszen könnyű autót kell mozgatnia. Persze a korábbi 140 lóerőhöz képest érezhető a gyengülés, de ezzel párhuzamosan a fogyasztás is szerényebb lett vagy fél literrel - ez fontosabb a hétköznapok során. Kevés kapcsolással lehet haladni, hiszen alacsony fordulaton kisegíti a belső égésű motort a 16 LE/53 Nm teljesítményű indítógenerátor, szerencsére, mert a tesztautónál akadozott a váltó: különösen a negyedik fokozat kapcsolása kívánt határozott kezet (gyorsabb szinkront…).

Nincs különösebb zajvédő burkolat, mégis csendes a négyhengeres turbómotor. 6,4 liter volt a tesztfogyasztásunk
Fotó: Stefler Balázs

4. Biztos lábakon halad a Suzuki Vitara

Továbbra is azoknak kedvez a Vitara hangolása, akik dinamikusan vezetnek. Még mindig japánosan kemény a felfüggesztés, ami ugyan az éles ütéseket kiszedi, de emellett sokat mozog a karosszéria. Kanyarban finoman lehet kontrollálni a dolgokat, jól érezni az autó szándékát, és így tudunk időben beavatkozni. 

Az AllGrip összkerékhajtás jóvoltából nem kell félni a havazástól sem,

 feltéve, hogy nem spórolunk a téli abroncson. A mostohább terepezést ne nagyon erőltessük: egy-egy csúszós-sáros szakaszon áthajtva gyorsan kuplungszag tölti meg az utasteret…

Mostoha időjárásra és nem terepre van kitalálva a Suzuki Vitara összkerékhajtása. A hasmagasság 175 mm
Fotó: Stefler Balázs

5. Hazai pálya és árazási előny

A devizaárfolyamból adódó kockázatot ki tudja mozogni a Suzuki a helyi gyártás okán, így a vetélytársakhoz képest jó áron képes adni termékét – úgy, hogy nem nevezhető fapadosnak az alapváltozat sem. Utóbbi (2WD GL) kedvezményesen 8,14 millió forintba kerül; a kisméretű szabadidő-autók között lassan ritkaságszámba menő összkerékhajtás felára azonos felszereltségnél 750 000 forint, a tesztautó kék/fekete színe pedig 240 000 forintos feláras tétel. Ami a kínálat csúcsát illetti, ott a full hibrid hajtású Vitarákat találjuk, napfénytetős GLX kivitelben 11,89 milliós áron. 
 

Kétszemélyes a második sor, aki többre vágyik, annak ott az S-Cross. Mögötte alaphelyzetben 375 literes a csomagtér
Fotó: Stefler Balázs

ÉRTÉKELÉS

 

Tetszett:
– vezethetőség
– takarékos
– jó ár/érték arány

 

Nem tetszett:
– akadozó fokozatkapcsolás
– nincs automatikus váltó
– lassú fejegység, navigáció

 

ÖSSZEGZÉS
Autóként nem lehet belekötni a Vitara tudásába, „okoseszközként” nem remekel – bár ezt úgy is lehet értelmezni, hogy igyekszik nem elvonni az ember figyelmét a vezetésről. Manapság úgyis a legtöbben saját telefonnal navigálnak...



 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.