Egy évtizeddel a piacra dobását követően megkapta a módosított első lökhárítóról felismerhető második frissítését a Suzuki Vitara, amelytől még nem búcsúzunk, hiszen az akkumulátoros-elektromos e-Vitara mellett még van pár éve a piacon. Nincs éles váltás villanyautóra, a japán gyártó a vásárlókra bízza a döntést, persze azért a megváltozott előírásokat és preferenciákat ők sem hagyhatják figyelmen kívül. Öt pontban mutatjuk be a lágy hibrid rendszerrel kiegészített turbómotoros, összkerékhajtású kivitel fő újdonságait, illetve általános tulajdonságait.

Fotó: Stefler Balázs
1. A nagy testvér figyel minket
Amíg korábban felszereltségtől függően egy Suzuki feliratú takarólemez vagy egy míves óra volt látható a két kerek központi légbeömlő között, addig az esztergomi gyártású SUV legújabb reinkarnációjában itt helyezték el a vezetőt figyelő kamerát. Elég pár pillanatig levenni a szemünket az útról, és máris jön a figyelmeztetés. Ezen kívül is fejlődött a vezetőtámogató rendszerek tudása, amiből leginkább azt lehet érzékelni, hogy megszűntek a vakriasztások, így normál használatnál nem szükséges kikapcsolni őket.

Fotó: Stefler Balázs
2. Egy lépés előre, egy oldalra
Örvendetes, hogy nagyobb lett a központi képernyő azáltal, hogy felszámolták a korábban a szélén elhelyezett, a gyakorlatban menet közben használhatatlan érintésérzékeny hangerőszabályzó csúszkát, de a 9 colos képátló még így is a kicsik közé tartozik. Már nemcsak kábelen keresztül, de vezetékmentesen is megoldható a telefoncsatlakoztatás.
Ezzel aztán el is értünk a pozitívumok végére, mert az áttervezett menürendszer logikátlan:
térképnézetben nem lehet címet megadni, csak érdekes pontok (POI) közül lehet választani, illetve oda tud minket elnavigálni az autó, ahová rábökünk a térképre. Aki klasszikus módon, címbeadással akarja kezdeni utazását, annak ki kell mennie a főmenübe. Aztán maga a processzor is lassú, a térkép nem folyamatosan megy a képernyőn, hanem apró ugrásokkal követi le a mozgásunkat.

Fotó: Stefler Balázs
3. Nyugodt erő, szerényebb étvágy
Noha a lágy-hibrid hajtásra való átállással az 1,4-es turbómotor veszített némi teljesítményt, azért így sem panaszkodhatunk a 129 lóerőre, hiszen könnyű autót kell mozgatnia. Persze a korábbi 140 lóerőhöz képest érezhető a gyengülés, de ezzel párhuzamosan a fogyasztás is szerényebb lett vagy fél literrel - ez fontosabb a hétköznapok során. Kevés kapcsolással lehet haladni, hiszen alacsony fordulaton kisegíti a belső égésű motort a 16 LE/53 Nm teljesítményű indítógenerátor, szerencsére, mert a tesztautónál akadozott a váltó: különösen a negyedik fokozat kapcsolása kívánt határozott kezet (gyorsabb szinkront…).

Fotó: Stefler Balázs
4. Biztos lábakon halad a Suzuki Vitara
Továbbra is azoknak kedvez a Vitara hangolása, akik dinamikusan vezetnek. Még mindig japánosan kemény a felfüggesztés, ami ugyan az éles ütéseket kiszedi, de emellett sokat mozog a karosszéria. Kanyarban finoman lehet kontrollálni a dolgokat, jól érezni az autó szándékát, és így tudunk időben beavatkozni.
Az AllGrip összkerékhajtás jóvoltából nem kell félni a havazástól sem,
feltéve, hogy nem spórolunk a téli abroncson. A mostohább terepezést ne nagyon erőltessük: egy-egy csúszós-sáros szakaszon áthajtva gyorsan kuplungszag tölti meg az utasteret…

Fotó: Stefler Balázs
5. Hazai pálya és árazási előny
A devizaárfolyamból adódó kockázatot ki tudja mozogni a Suzuki a helyi gyártás okán, így a vetélytársakhoz képest jó áron képes adni termékét – úgy, hogy nem nevezhető fapadosnak az alapváltozat sem. Utóbbi (2WD GL) kedvezményesen 8,14 millió forintba kerül; a kisméretű szabadidő-autók között lassan ritkaságszámba menő összkerékhajtás felára azonos felszereltségnél 750 000 forint, a tesztautó kék/fekete színe pedig 240 000 forintos feláras tétel. Ami a kínálat csúcsát illetti, ott a full hibrid hajtású Vitarákat találjuk, napfénytetős GLX kivitelben 11,89 milliós áron.

Fotó: Stefler Balázs
ÉRTÉKELÉS
Tetszett:
– vezethetőség
– takarékos
– jó ár/érték arány
Nem tetszett:
– akadozó fokozatkapcsolás
– nincs automatikus váltó
– lassú fejegység, navigáció
ÖSSZEGZÉS
Autóként nem lehet belekötni a Vitara tudásába, „okoseszközként” nem remekel – bár ezt úgy is lehet értelmezni, hogy igyekszik nem elvonni az ember figyelmét a vezetésről. Manapság úgyis a legtöbben saját telefonnal navigálnak...