VDSZSZ: megszűnik több ezer vasutas menetkedvezménye

A társszakszervezetek által pénteken elfogadott, menetkedvezménnyel kapcsolatos miniszteri rendelet legnagyobb fogyatékossága, hogy figyelmen kívül hagyja a kormány vasút átalakítására vonatkozó terveit – olvasható a VDSZSZ közleményében.• Már a hét végétől sztrájkolhatnak a vasutasok + Hang• VDSZSZ: sztrájk lesz

MNO
2009. 10. 12. 12:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A VDSZSZ úgy véli, emiatt tartalmilag egyenértékű azzal a tervezettel, amelyet a kollektív munkaügyi vita október 6-i fordulóján az érdekképviseletek még egyöntetűen elutasítottak. A korábbi szöveg értelmében ugyanis a miniszteri rendelet az idei év végéig maradt volna hatályban – teszik hozzá. Bár az év végi határidő valóban kikerült a tervezetből, a kormány által tervezett átalakítások miatt január elsejétől a rendelet már amúgy se lesz képes garantálni a vasutasok menetkedvezményét – vélik.

„A VDSZSZ Szolidaritáson kívül az összes többi szakszervezet által október 9-én elfogadott tervezet szerint kedvezményezettnek többek között az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság számít. Ez jelenleg egyet jelent a MÁV Zrt. legnagyobb részét kitevő pályavasúti üzletággal” – írják. A szervezet szerint a kormány azonban a több mint hétezer kilométeres vasúti hálózatból jövőre országosan csupán mintegy 3000 kilométeren kívánja megrendelni a személyszállítást. Emiatt a többi vonalon dolgozó pályavasúti munkavállaló arcképes igazolványa egyből a múlté lesz – teszik hozzá.

„Másrészt a rendelettervezet rögzíti: az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság minősített többséget biztosító befolyása alatt álló vasúti társaságokat illeti meg a menetkedvezmény. Ilyen, a MÁV többségi tulajdonában álló leányvállalat a MÁV-Gépészet Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt. is” – számolnak be. A kormány azonban januártól a pályahálózat üzemeltetésével foglalkozó pályavasúti üzletágat a nemzeti vagyonkezelő zrt.-hez szervezné át. Ennek következtében viszont megszűnne a jelenlegi holdingstruktúrában az anyacég és a leányvállalatok közötti tulajdonosi viszony, tehát a MÁV-nak nem lenne a továbbiakban minősített tulajdonosi többsége – írják. Emiatt a két cég munkavállalóinak se jár majd a menetkedvezmény – teszik hozzá. Ráadásul a nemzeti vagyonkezelő még csak meg sincs említve a menetkedvezményre jogosultak között, ami a pályavasúti munkavállalók arcképes igazolványára szintén veszélyt jelent – fejtették ki.

Ismeretes: az érdekképviseletek közül csak a VDSZSZ nem írta alá azt az emlékeztetőt, amely a vasutasok utazási kedvezményét rögzítő miniszteri rendelettervezet jóváhagyását is magában foglalta. A kialakult helyzetet a VDSZSZ Szolidaritás országos választmánya október 13-án értékeli.

(MNO)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.