VDSZSZ: megszűnik több ezer vasutas menetkedvezménye

A társszakszervezetek által pénteken elfogadott, menetkedvezménnyel kapcsolatos miniszteri rendelet legnagyobb fogyatékossága, hogy figyelmen kívül hagyja a kormány vasút átalakítására vonatkozó terveit – olvasható a VDSZSZ közleményében.• Már a hét végétől sztrájkolhatnak a vasutasok + Hang• VDSZSZ: sztrájk lesz

MNO
2009. 10. 12. 12:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A VDSZSZ úgy véli, emiatt tartalmilag egyenértékű azzal a tervezettel, amelyet a kollektív munkaügyi vita október 6-i fordulóján az érdekképviseletek még egyöntetűen elutasítottak. A korábbi szöveg értelmében ugyanis a miniszteri rendelet az idei év végéig maradt volna hatályban – teszik hozzá. Bár az év végi határidő valóban kikerült a tervezetből, a kormány által tervezett átalakítások miatt január elsejétől a rendelet már amúgy se lesz képes garantálni a vasutasok menetkedvezményét – vélik.

„A VDSZSZ Szolidaritáson kívül az összes többi szakszervezet által október 9-én elfogadott tervezet szerint kedvezményezettnek többek között az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság számít. Ez jelenleg egyet jelent a MÁV Zrt. legnagyobb részét kitevő pályavasúti üzletággal” – írják. A szervezet szerint a kormány azonban a több mint hétezer kilométeres vasúti hálózatból jövőre országosan csupán mintegy 3000 kilométeren kívánja megrendelni a személyszállítást. Emiatt a többi vonalon dolgozó pályavasúti munkavállaló arcképes igazolványa egyből a múlté lesz – teszik hozzá.

„Másrészt a rendelettervezet rögzíti: az országos vasúti pályahálózatot működtető vasúti társaság minősített többséget biztosító befolyása alatt álló vasúti társaságokat illeti meg a menetkedvezmény. Ilyen, a MÁV többségi tulajdonában álló leányvállalat a MÁV-Gépészet Zrt. és a MÁV-Trakció Zrt. is” – számolnak be. A kormány azonban januártól a pályahálózat üzemeltetésével foglalkozó pályavasúti üzletágat a nemzeti vagyonkezelő zrt.-hez szervezné át. Ennek következtében viszont megszűnne a jelenlegi holdingstruktúrában az anyacég és a leányvállalatok közötti tulajdonosi viszony, tehát a MÁV-nak nem lenne a továbbiakban minősített tulajdonosi többsége – írják. Emiatt a két cég munkavállalóinak se jár majd a menetkedvezmény – teszik hozzá. Ráadásul a nemzeti vagyonkezelő még csak meg sincs említve a menetkedvezményre jogosultak között, ami a pályavasúti munkavállalók arcképes igazolványára szintén veszélyt jelent – fejtették ki.

Ismeretes: az érdekképviseletek közül csak a VDSZSZ nem írta alá azt az emlékeztetőt, amely a vasutasok utazási kedvezményét rögzítő miniszteri rendelettervezet jóváhagyását is magában foglalta. A kialakult helyzetet a VDSZSZ Szolidaritás országos választmánya október 13-án értékeli.

(MNO)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.