A Malév körül közben elfogyott a levegő. Az Európai Bizottság ugyanis megtiltotta a magyar kormánynak a nemzeti légitársaság támogatását, a cégnek pedig fizetnie kell a lízingdíjakat, a béreket, a beszállítókat, és emellett törleszteni a több száz milliárdos adósságot. A cég közgyűlése pénteken döntés nélkül zárult, ám hétfőn folytatják a napirendek tárgyalását. Sajtóinformációk szerint egy spanyol légitársaság viszont érdeklődik a Malév iránt. A kormány egyelőre nem nyilatkozott. Giró-Szász András kormányszóvivő korábban megerősítette, a kabinet tárgyalt a Malévról, ám az eredmény egyelőre titkos.
A Malév január 6-án kezdett, felfüggesztett, majd hétfőn folytatódó részvényesi találkozójának napirendjén az ILFC lízingcéggel kötött szerződések módosítása és a tőkeemelés szerepelt. Az amerikai cégtől bérli a légitársaság repülőgépflottája túlnyomó részét. Miként a Magyar Nemzet korábban beszámolt róla, az év elején lejár a flotta egy részének szerződése, amely millió eurós nagyságrendű kiadást jelent. A Malév 2001 novemberében írt alá lízingszerződést a Los Angeles-i székhelyű, elsősorban repülőgépek lízingelésével foglalkozó ILFC-vel összesen 18 Boeing 737 Next Generation repülőgépre. Az akkori közlés szerint a magyar légitársaság operatív lízing formájában béreli a gépeket, és a szerződés lejáratakor volt lehetőség annak meghosszabbítására. Az első repülőgép szállításakor, 2003-ban az akkori vezérigazgató, Váradi József – azóta a WizzAir vezérigazgatója – azt nyilatkozta, hogy a Malév 750 millió dollárért, évi 54-55 millió dollár lízingköltséggel jut a 18 repülőgéphez.
Az állam keze meg van kötve
Ami a tőkeemelést illeti, sok esély nem maradt arra, hogy a tulajdonos magyar kormány pénzt tegyen a cégbe az Európai Bizottság elmarasztalása után. Sokan reménykedtek abban, hogy szakmai befektető mentheti meg a Malévot szorult helyzetéből. A tulajdonosi szerkezet minden befektetőt elriaszt a Malévtól – nyilatkozta Budai Gyula elszámoltatási kormánybiztos egy tévéműsorban pénteken. A kormánybiztos szerint a Gyurcsány-kabinet által a Malévnak juttatott támogatások jogellenesek voltak. Egy 2004-es uniós irányelv meghatározza, hogy milyen támogatások adhatók a cégeknek, ám magánforrásokat nem lehet bevonni, márpedig a Malév esetében az Airbridge által megjelenített banktőke magántőke volt. Az Európai Bizottság január elején határozatot hozott, amelyben felszólította Magyarországot a Malévnak – 2007 és 2010 között nyújtott, az EU-s szabályokkal összeegyeztethetetlen – 70–100 milliárd forint közötti állami támogatás visszafizetésére. Budai mindebből arra következtetett, hogy a légitársaság nem tud a későbbiekben forráshoz jutni, s rövid időn belül működésképtelenné válhat. Mindezekért Budai Gyula a Malév 2007-es privatizációját, majd három évvel későbbi visszaállamosítását okolta, a felelősség pedig egyértelműen az előző szocialista kormányzatokat terheli. Mint ismeretes, az Európai Bizottság januári döntése alapján a légitársaság 2010-es állami finanszírozása jogellenes támogatásnak minősül, így azt vissza kell fizetnie a Malévnak, vagy ha nem képes rá, az államnak. Budai Gyula leszögezte, hogy a fenti, 2004-ben hozott EU-s irányelvet – amely alapján szerkezeti átalakításokhoz magánforrás nem vonható be – szándékosan szegték meg az előző kormányok, hiszen ismerniük kellett az akkori döntéshozóknak az erre vonatkozó szabályozást, amiből az következik, hogy a légitársaság privatizációjából származó bevételt nem lehetett volna a Malév szanálására fordítani.