A jelentés MTI-hez csütörtökön eljuttatott összefoglalója szerint a 2009. és a 2010. évi gazdálkodásról szóló LMP-beszámolókat a párttörvényben előírt április 30-i határidőn túl – egy hónapos, illetve egyhetes késedelemmel – tették közzé a Hivatalos Értesítőben. A párt – önellenőrzést követően – a 2010. évi módosított beszámolót az ÁSZ-ellenőrzés előtt, a Hivatalos Értesítő 2011. évi 45. számában megjelentette.
A közzétett beszámolók lényeges hibák miatt egyik évben sem mutattak megbízható és valós képet a gazdálkodásról, 2009-ben a bevételeknél 99,2 százalék, a kiadásoknál 52,6 százalék, 2010-ben a bevételeknél 3,3 százalék volt az átfogó, lényeges hiba – állapította meg a számvevőszék.
Kifejtették: specifikus lényeges hibát okozott, hogy 2009-ben két esetben az adományt más beszámoló soron és hibásan szerepeltették. Az LMP a számvevőszéki ellenőrzés által 2009-re és 2010-re feltárt hibákat kijavította, a módosított beszámolókat közzétette, a korrigált beszámolók valós képet adnak a párt 2009. és 2010. évi bevételeiről és kiadásairól.
A számviteli törvényben kötelezően előírt teljes körű számviteli szabályozással csak 2010. január 1-jétől rendelkezett az LMP, ugyanis a megalakulása időpontjától számított 90 napon belül nem készítette el a számviteli politikát és a kapcsolódó szabályzatokat, számlarendet. A kiadott számviteli szabályozásban nem rögzítették a párttörvény szerinti éves beszámoló szerkezetének megfelelően a beszámoló sorokhoz tartozó főkönyvi számlákat, nem jelölték ki az egyéb bevételek, működési kiadások, az eszközbeszerzések, a politikai tevékenység és az egyéb kiadások kapcsolódó főkönyvi számláit, nem írták elő a nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás értékelését, könyvelését – sorolja az ÁSZ, amely rámutat arra, hogy a szabályozási hibák egy része összefügg azzal, hogy a párttörvény vonatkozó melléklete szerinti beszámoló mintához magyarázatot, útmutatót nem készítettek a jogalkotók, így ennek kitöltése pártonként – kialakított számviteli politikájuknak megfelelően – eltérő lehet.