ÁSZ: Hibák az LMP beszámolóiban

Az ÁSZ jelentésében felhívta az LMP figyelmét arra, hogy a jövőben tartsa be a beszámoló megjelentetésének törvényes határidejét, szerezzen érvényt a számviteli elveknek, bizonylati fegyelemnek.

WL
2012. 02. 16. 9:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelentés MTI-hez csütörtökön eljuttatott összefoglalója szerint a 2009. és a 2010. évi gazdálkodásról szóló LMP-beszámolókat a párttörvényben előírt április 30-i határidőn túl – egy hónapos, illetve egyhetes késedelemmel – tették közzé a Hivatalos Értesítőben. A párt – önellenőrzést követően – a 2010. évi módosított beszámolót az ÁSZ-ellenőrzés előtt, a Hivatalos Értesítő 2011. évi 45. számában megjelentette.

A közzétett beszámolók lényeges hibák miatt egyik évben sem mutattak megbízható és valós képet a gazdálkodásról, 2009-ben a bevételeknél 99,2 százalék, a kiadásoknál 52,6 százalék, 2010-ben a bevételeknél 3,3 százalék volt az átfogó, lényeges hiba – állapította meg a számvevőszék.

Kifejtették: specifikus lényeges hibát okozott, hogy 2009-ben két esetben az adományt más beszámoló soron és hibásan szerepeltették. Az LMP a számvevőszéki ellenőrzés által 2009-re és 2010-re feltárt hibákat kijavította, a módosított beszámolókat közzétette, a korrigált beszámolók valós képet adnak a párt 2009. és 2010. évi bevételeiről és kiadásairól.

A számviteli törvényben kötelezően előírt teljes körű számviteli szabályozással csak 2010. január 1-jétől rendelkezett az LMP, ugyanis a megalakulása időpontjától számított 90 napon belül nem készítette el a számviteli politikát és a kapcsolódó szabályzatokat, számlarendet. A kiadott számviteli szabályozásban nem rögzítették a párttörvény szerinti éves beszámoló szerkezetének megfelelően a beszámoló sorokhoz tartozó főkönyvi számlákat, nem jelölték ki az egyéb bevételek, működési kiadások, az eszközbeszerzések, a politikai tevékenység és az egyéb kiadások kapcsolódó főkönyvi számláit, nem írták elő a nem pénzbeli vagyoni hozzájárulás értékelését, könyvelését – sorolja az ÁSZ, amely rámutat arra, hogy a szabályozási hibák egy része összefügg azzal, hogy a párttörvény vonatkozó melléklete szerinti beszámoló mintához magyarázatot, útmutatót nem készítettek a jogalkotók, így ennek kitöltése pártonként – kialakított számviteli politikájuknak megfelelően – eltérő lehet.

A beszámolóminta a számviteli törvény rendelkezéseivel nem harmonizál, nem felel meg sem a mérleg, sem az eredménykimutatás követelményeinek – közölte az ÁSZ. Jelentése úgy folytatódik: a beszámolókban lényeges hibákhoz vezetett, hogy a könyvvezetésben nem érvényesültek a számviteli törvényben foglalt teljesség, valódiság és következetesség elvei, illetve a bizonylatolás alaki-tartalmi követelményei.

Az LMP-s bevételek – a 2009. évi 9,9 millióról a 2010-es 279,4 millió forintra – növekedésének oka a parlamentbe kerüléssel összefüggő állami támogatásra való jogosulttá válás, a hitelfelvétel és az egyéb hozzájárulások, adományok csaknem nyolcszoros növekedése volt. A párt a vizsgált időszakban könyvviteli nyilvántartásai szerint a párttörvényben meg nem engedett forrásból származó vagyoni hozzájárulást nem fogadott el, kizárólag a párttörvényben engedélyezett gazdálkodó tevékenységet folytatott, gazdasági társaságban részesedést nem szerzett, tiltott értékpapírt nem vásárolt, a munkavállalókat 2010-ben a munkáltatói jogot gyakorló szabályszerű munkaszerződések alapján foglalkoztatta – állapította meg az ÁSZ.

A jelentés szerint az adózási, társadalombiztosítási törvényi előírásoknak a párt munkáltatói jogkörében 2010. első fél évében nem tett eleget. A megbízási díjakhoz és kifizetői kötelezettségekhez kapcsolódó adó- és járulékbevallási, illetve -befizetési kötelezettségét késedelmesen és tévesen teljesítette a párt, amely 2010 végi adó- és járulékhátralékait 2011. szeptember végéig önellenőrzéssel rendezte. Az LMP a magán-telefonhasználatot kizáró nyilvántartással 2009. és 2010. első fél évére nem rendelkezett, a természetbeni juttatásnak minősülő magáncélú telefonhasználat után az adófizetési és 2010. január 1-jétől járulékfizetési kötelezettségét nem teljesítette, amit az ellenőrzés időszakában pótolt.

A belső ellenőrzés rendszerét 2009. november 20-ától a gazdálkodást országosan átfogó pénzügyi és a területi szervezetek gazdálkodásának feltételrendszeréről szóló szabályzatokban határozták meg. A területi szervezetek 2010 júniusától folyamatosan készítették el saját szabályzataikat, amelyek szerint a számvizsgáló bizottság, a pénzügyi vezető és a területi választmányok feladata a gazdálkodásra vonatkozó rendelkezések betartásának ellenőrzése. A számvizsgáló bizottság az alapszabályban rögzített feladatát ellátta, ennek keretében megvizsgálta és írásban véleményezte a kongresszus elé terjesztett költségvetést, illetve az annak végrehajtásáról szóló beszámolót, azonban az ellenőrzés által feltárt lényeges hibákat nem észlelte. A számviteli és gazdálkodási szabályzatok jogszabályban előírt határidőn túli elkészítése, hatályba léptetése miatt a vezetői és munkafolyamatba épített ellenőrzés nem működött – olvasható a dokumentumban.

Az ÁSZ e jelentésében is a párttörvény módosítását szorgalmazza a pártfinanszírozás átláthatósága, a pártok elszámoltathatósága fokozottabb érvényesülése érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.