Dohányzást tiltó tábla és enyhe bagószag fogadta a belvárosi Anker Klubba hívott újságírókat hétfő délelőtt, ahol egy országos, közlekedési célú kampány indulását jelentették be. Ekkora összefogást még soha nem teremtett kezdeményezés hasonló témában, éppen ezért volt fontos, hogy a „Mindenki gyalogosnak születik” akció rá eső részét felvállalta a országos és a budapesti rendőrség, a baleset-megelőzési bizottság, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Critical Moms, a kerékpárosklub, valamint a látás- és a mozgáskorlátozottak intézményei, szervezetei is. A gyalogosok mellett a kerékpárosoknak és az autóval közlekedőknek is hasznos kezdeményezés Veszprémben szökkent szárba, onnan karolta fel a közigazgatási tárca és szélesíti most ki országosra.
– Az kézenfekvő, hogy a rendőrség részt vesz minden ilyen megelőző akcióban – ragadta magához a szót Garamvölgyi László rendőrségi szóvivő, aki beszámolt arról, hogy a gyalogoshalállal végződő évi balesetszám a tavalyi évben már 192-re csökkent, ennek egyik forrása az objektív felelősség elvének a bevezetése volt. Maga az akció éppen ennek a számnak a további csökkentéséről szól; az autóvezetők, kerékpárosok nyíltan vállalhatják, hogy jobban odafigyelnek a gyalogátkelőhelyek biztonságára. Garamvölgyi ennek szükségességét további számokkal támasztotta alá: a gázolásos balesetek számát 64 százalékban az autósok okozzák, és bizony 23 százalékát gyalogos-átkelőhelyen.
A hibát az 1970-es években követték el
A BKK a legfölsőbb szinten képviseltette magát a beszélgetésen. Vitézy Dávid igazgató el is mondta, a központ létrejötte óta arra törekszik, hogy Budapest közlekedését egy fenntartható pályára állítsa, a rendszer legkörnyezetbarátabb elemeinek (kerékpáros, gyalogos) kedvezve, mivel a város minden egyes útjának forgalmi megoldásaiért a BKK felel.
– Az 1970-es években teljesen autócentrikussá tették a fővárost, elég csak a Flórián térre, a Ferenc körút–Üllői út kereszteződésére, a Határ útra vagy a Nyugati pályaudvarra gondolni, ahol biztonságosan csak autóval kelhetünk át. Messze van ez egy modern nagyváros filozófiájától, az évek során sok rejtett zebra alakult ki, amit betanultak a gyalogosok. Sok balesethez vezetett ez – mondta Vitézy, aki szerint mégis az irányíthatta rá a figyelmet egy ilyen kampány szükségességére, hogy sok olyan új lakónegyed jött létre, amihez nem volt megkövetelve a gyalogoskapcsolat, noha „Jánoson kívül mindenki gyalogos”, de erről később.