János kivételével mindenki gyalogos

Veszélyes pont gyalogos, bringás, autós számára? Egy-két klikkelés, és máris eljut az üzenet a döntéshozókhoz. Látványos közlekedésbiztonsági kampány indul.

2012. 02. 20. 15:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dohányzást tiltó tábla és enyhe bagószag fogadta a belvárosi Anker Klubba hívott újságírókat hétfő délelőtt, ahol egy országos, közlekedési célú kampány indulását jelentették be. Ekkora összefogást még soha nem teremtett kezdeményezés hasonló témában, éppen ezért volt fontos, hogy a „Mindenki gyalogosnak születik” akció rá eső részét felvállalta a országos és a budapesti rendőrség, a baleset-megelőzési bizottság, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), a Critical Moms, a kerékpárosklub, valamint a látás- és a mozgáskorlátozottak intézményei, szervezetei is. A gyalogosok mellett a kerékpárosoknak és az autóval közlekedőknek is hasznos kezdeményezés Veszprémben szökkent szárba, onnan karolta fel a közigazgatási tárca és szélesíti most ki országosra.

– Az kézenfekvő, hogy a rendőrség részt vesz minden ilyen megelőző akcióban – ragadta magához a szót Garamvölgyi László rendőrségi szóvivő, aki beszámolt arról, hogy a gyalogoshalállal végződő évi balesetszám a tavalyi évben már 192-re csökkent, ennek egyik forrása az objektív felelősség elvének a bevezetése volt. Maga az akció éppen ennek a számnak a további csökkentéséről szól; az autóvezetők, kerékpárosok nyíltan vállalhatják, hogy jobban odafigyelnek a gyalogátkelőhelyek biztonságára. Garamvölgyi ennek szükségességét további számokkal támasztotta alá: a gázolásos balesetek számát 64 százalékban az autósok okozzák, és bizony 23 százalékát gyalogos-átkelőhelyen.

A hibát az 1970-es években követték el

A BKK a legfölsőbb szinten képviseltette magát a beszélgetésen. Vitézy Dávid igazgató el is mondta, a központ létrejötte óta arra törekszik, hogy Budapest közlekedését egy fenntartható pályára állítsa, a rendszer legkörnyezetbarátabb elemeinek (kerékpáros, gyalogos) kedvezve, mivel a város minden egyes útjának forgalmi megoldásaiért a BKK felel.

– Az 1970-es években teljesen autócentrikussá tették a fővárost, elég csak a Flórián térre, a Ferenc körút–Üllői út kereszteződésére, a Határ útra vagy a Nyugati pályaudvarra gondolni, ahol biztonságosan csak autóval kelhetünk át. Messze van ez egy modern nagyváros filozófiájától, az évek során sok rejtett zebra alakult ki, amit betanultak a gyalogosok. Sok balesethez vezetett ez – mondta Vitézy, aki szerint mégis az irányíthatta rá a figyelmet egy ilyen kampány szükségességére, hogy sok olyan új lakónegyed jött létre, amihez nem volt megkövetelve a gyalogoskapcsolat, noha „Jánoson kívül mindenki gyalogos”, de erről később.


A BKK azon túl, hogy részt vesz a kampányban, várja mindenkinek az észrevételét a hétfő délben beüzemelt honlap Magyarország-térképéhez arról, hol talál autós, kerékpáros vagy – leginkább – gyalogos számára nem biztonságos csomópontot. Számos forgalomtechnikai eszköz rendelkezésre áll – színes zebra, szűkített átkelők –, ennek kiválasztása majd a BKK dolga lesz. Rejtett zebra felszámolására egyébként máris tudott Vitézy pozitív példával számolni: – A Blaha Lujza téren mindenki úgy érezheti, hogy az a zebra mindig is ott volt. Ugyanez tapasztalható a Károly körúton és a Margit hídon, és hamarosan megoldjuk a felszíni átkelést a Ferenciek terén is. Ez a természetes módja annak, ahogy egy város működik – például London vagy Manchester.

Ő a „Jani”

László János (ő a Vitézy Dávid által említett János), hazánk „városi kerékpárosa” a vakok és a babakocsisok védelmében is beszélt: – Szeretnénk sokkal jobb közlekedést, de még mindig híján vagyunk a partneri viselkedésnek az utcán. Az ellentét nem gyalogos és bringás között van; tele vagyunk ellentétekkel, ezeket fel kell oldani – mondta el általános tapasztalatát a Magyar Kerékpárosklub vezetője. Úgy véli, a szabályozásnál is fontosabb, hogy ismerjük meg egymást, de ehhez szükségük van például a városvezetőknek azt belátni: nem telepítünk kerékpárutat a járdára.

A gyalogoskampányhoz kitaláltak egy matricás játékot is, ami március 1-jével indul; a bringások által gyakran látogatott helyeken kihelyeznek matricákat, amikkel lehet fotózkodni, majd jöhet a megosztás – a játék cégeket is szólít, hogy szórjon matricákat, ez ugyanis remek reklámlehetőség a KIM kampányában való ingyenes részvételre. (A helyszínek listája szintén a Mindenkigyalogos.hu honlapon érhető el.)

Az egész akció lelkivilágára talán László János hangolt rá leginkább: – Partnerként akarunk viselkedni ebben az országban. A munkánk azért lényeges, hogy közösségben éljünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.