Nincsen még húsz évünk

Markáns véleményt fogalmazott meg oktatásügyben az újfajta felzárkóztató képzéssel próbálkozó jezsuiták tartományfőnöke, Forrai Tamás.

2012. 02. 27. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

1998 és 2010 között egy miskolci lakótelepi gimnáziumban tanított – állítja, tudja, miről beszél. Forrai Tamás jezsuita tartományfőnök hosszan sorolta a hazai társadalom válságjelenségeit A jezsuiták – Személyes megszólítás és társadalmi küldetés című előadásában. A jelenségek természetesen az oktatás mindennapjaiba is beférkőztek.

– Egy olyan kultúrában vagyunk, amelyben a nagybetűs igazság sok kisbetűs igazságra cserélődött, a pap, a szülő és a tanár tekintélye pedig a celebvilág résztvevőiével kell, hogy versenyezzen. Közösség helyett egy atomizált tömeg van, és hiába próbálunk hagyományokat erősíteni, fönntartani, a napi médiahatás felborítja. Ma már nem dialógus van, hanem „kommunikáció”, rendelésre el lehet adni bármit. Az otthon biztonságát felváltotta az idegentől való félelem, és a fiatalság sehol sincs otthon. Folyamatosan „poszt”-korszakban vagyunk, vagyis mindig csak valami után, de a mi saját korunkat nem tudjuk meghatározni. Általános céltalanság, reményvesztettség, demotiváció van a családokban, a közösségekben, tele vagyunk technikai mütyürökkel, ezek tesznek minket felületessé. A sok-sok feszültséget pedig a fiatalok mind magukban hordozzák – fejtegette a Pázmány jogi karán tartott előadásában Forrai Tamás.

Mi az, ami ezzel szembeállítható? – Van egy pozitív emberképünk, amire fel lehet sok mindent fűzni. Az evangélium alaptapasztalata az, hogy az ember szabad, szabadon képes gondolkodni, felépíteni a közegét, a kultúráját és a hitét. A mai világban nehezen működik ez. A másik alaptapasztalat, hogy az ember noha „lezárt”, képes a végtelen befogadására, és képes a teremtésben való részvételre is.

Sok kis „Noé bárkája”

Forrai szerint van egy feketére festett kép, hogy mivel küzd a világ; hogy bizalom-, pénz- és koncepcióhiány, valamint kiégés van, amivel szemben viszont ott áll a nagyon pozitív keresztény emberkép. „Azt látjuk, hogy válság van, az a kérdés, hogy hol van a remény, és mi adja” – vélekedik a szerzetesrendi elöljáró. A tennivalókat elsősorban „belül” keresi: – Nekünk kell megteremteni a közeget, vállalni a mintaadás szerepét. Nem arról van szó, hogy amire otthon már nem képesek az emberek, azt mi pótoljuk. De azt gondolom, hogy igenis az a legnagyobb kérdés, hogy ha maga a társadalom nem tud keresztény lenni, akkor a családunkban, a környezetünkben mégis „tud lenni” ilyen közeg. Ezek a kis közegek egyfajta „Noé bárkáják”, de nem izolált gettók, mert a gettó az öl. A kis közegek, a család, az iskola és az egyház közös halmazát kell megtalálni – figyelmeztet Forrai Tamás, aki szerint azt azért nem lehet kikerülni, hogy a legfontosabb erőforrás a szülő, a nevelő mintaadása.

Kijelentette azt is, hogy a „kulturális túlkínálattal” nem kell versenyezni, hanem fel kell állítani egy alternatívát; a globális helyett lokálist és patriótát, a technicizált helyett természetest és csendest, az önző és fogyasztói helyett empatikusat és szolidárist, individualizált helyett közösségit. – Nem lehet egy iskola presztízsét csak digitális táblában mérni – fogalmaz plasztikusan a szerzetes, hozzátéve, hogy a kémia, az ének és a testnevelés sem mehet egymás rovására az iskolában. Az általa elérendő célnak vélt oktatási közegben hitében elkötelezett, fejlődésre nyitott, társait és önmagát elfogadni tudó emberek fejlődnek ki, hogy lehessen „új kereszténység” – a keresztény pedig nem más, mint másokért élő ember.

A cselekvésre – úgy látja – vannak jó receptek is. A szeretetszolgálatról van szó; önkéntes programról – adott esetben cigány óvodásoknál, amiben a 9. évfolyamon tanuló diákok heti egy órát egy kiválasztott helyen dolgoznak, s felkészítés, kísérés, valamint reflexió zajlik. Maga a program Venezuelában indult 1955-ben, 2003-ra már 1,232 millió diák részesült benne, mára pedig másfél millió. Chicagóban – mint Forrai említi – úgy csinálják a „jó iskolát” (Cristo Rey), hogy négy nap tanítás után egy nap munkát iktatnak be a spanyol ajkú bevándorlóknak azért, hogy megfelelően felkészüljenek az egyetemista létre.

Heccelhető tömeg, elvadult értelmiség

A hazai helyzettel kapcsolatban nem kertel: nincs még egyszer elvesztegetni való 20 év. – Demográfiai és gazdasági válság van, régiók és rétegek szakadtak le, aszociális, segélyekből élő, elidegenedett, heccelhető tömeg, asszimilált, elvesztett, elvadult értelmiség van – fogalmaz kerek perec. A jezsuita rendtársak ezért az ezredforduló óta már több dolgot is elkezdtek, Hofher József vezetésével: 2004-ben „a remény iskolája” nyílt Tápiószecsőn, 2008-ban Budapesten, 2010-ben Miskolcon nyílt ilyen felzárkóztató „képzés”, motivációval, személyes tanítással próbálják „visszahozni” a cigány ifjúságot. 2004-ben elindult a Virtuális Roma Szakkollégium, amihez nagy reményeket fűz; 2010-ben bekapcsolódott az egyház, 2011-ben pedig felekezetközi összefogás társult mellé, ami példátlannak számít.

– Nincs húsz évünk, és roma értelmiség nélkül nem fog menni. Mivel lehet hatni elsősorban? Eddig az volt, hogy összeterelték a problémagócokat, ehelyett viszont kis csoportra kell szedni azokat. Ezt fogja csinálni a roma szakkollégiumi hálózat, és ezt bizony meg kell tudni finanszírozni, hogy biztonságban érezzék magukat a tanárok is – adott hangot előadása végén markáns véleményének Forrai Tamás jezsuita tartományfőnök.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.