Ettől végre olcsóbb lehet a magyar termék

Multi élelmiszerláncot is sikerült bevonni abba a most alakult klaszterba, amely arra tesz kísérletet, hogy jobban előtérbe kerüljenek a magyar élelmiszerek.

2012. 04. 16. 10:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagy események tanúja a Vidékfejlesztési Minisztérium Darányi-terme. Január 16-án itt mutatta be Orbán Viktor „a vidék alkotmányát”, ezúttal pedig a hazai élelmiszerpiac olyan szereplőit terelték egy klaszterba egy virtuális piactér létrahozatalával, amelynek része nemzetközi élelmiszerlánc éppúgy, mint a fiatal gazdákat képviselő ernyőszervezet vagy civil egyesülések, szállítók. Egész pontosan tizenkét szervezet célozza meg első körben a hazai élelmiszer-kereskedelem élénkítését.

– Kiváló lehetőséget biztosít ez a jó ötlet arra, hogy a hazai élelmiszeripar szereplői egységes rendszerben kapcsolódjanak össze. Ugye a világháború után tömegtermelést követelt meg az élet, mostanra viszont már a nagyobb hozzáadott értékkel lehetünk sikeresek itthon és az exportban is – hangsúlyozta a Magyar Gasztro Térkép Klaszter alakulása kapcsán hétfő délelőtt Kardeván Endre élelmiszer-biztonságért felelős agrárminisztériumi államtitkár. Mint azt korábban az új szakhatóság alapításakor is aláhúzta, közös érdekünk, hogy hazai alapanyagokból oldjuk meg a magyar fogyasztók biztonságos élelmiszer-ellátását, emellett viszont meg kell erősíteni az exportra termelő hazai cégek piaci pozícióit is. – A hagyományos, kiemelt minőségű termékek előállítását kell segítenünk, ezt szolgálja az Országgyűlés által már elfogadott hungarikumtörvény is, ugyanakkor a klaszter szerepvállalásának növelése a közétkeztetésben kulcsfontosságú a helyi termék fogalmának felértékelődésében – tette hozzá Kardeván Endre.

A klaszter a hazai termékek piacának fellendítése érdekében egy olyan netes piacot indít, ahol a termelőket és a gyártókat azonnal bő ötszáz éttermi és kiskereskedelmi egység várja. Az elmúlt időszak számos piackutatása mutatott rá arra, hogy maga a fogyasztói affinitás nőtt ugyan a hazai termékek vásárlására, de annak ellenére, hogy ugyanakkora ár mellett ma már inkább választunk magyart, mint 2-3 éve, az élelmiszer-gazdaság számos szereplője számára nem szempont a hazai előtérbe helyezése, noha „a belső növekedés” volna a munkahelyteremtés egyik sarokköve.

Orsolyák Zoltán, a klaszter elnöke a felemás előtörténetről beszélt: – Hat évvel ezelőtt fogalmazódott meg a klaszter gondolata, de az igazi munka egy éve kezdődött. Persze végigkísértük a hasonló kezdeményezéseket, vagyis hogy melyik miért nem működött, az igazi okokra nem jöttünk rá, amíg el nem kezdtük a valódi munkát.

A „diagnózis” felállítása után „fordítva” kezdték a klaszter megszervezését, vagyis a „vevői” oldalt győzték meg, hogy igenis van kereslet. Érdekesség, hogy az itthon működő bolthálózatok közül egyelőre csak a Profi és a Tesco vállalta, hogy változtat korábbi beszerzési politikáján, és élnek az ingyenreklám lehetőségével...

A virtuális piacon nem történik üzletkötés, csupán „ajánlattétel”. Rajta csak a klaszter által hitelesített szereplők, termelők árusíthatnak, kiemelt feltételek biztosítása mellett, figyelemmel az áru eredetére, az árut kísérő dokumentumokra és igazolásokra, „ezek hiányában nem lehet a piacon” – erősíti meg Bereczki Zsolt, a Magyar Gasztro Kontroll Kft. ügyvezetője. Lesz egy azonnali pozitív hozadéka is a dolognak, hiszen a megbízhatatlan beszállítókat és a nem megfelelő minőségű árukat egyből ki lehet szűrni majd. És hogy mitől lesz olcsóbb a hazai a végén Orsolyák Zoltán szerint?

– A klaszter e helyzetből abban látja a kilábalást, hogy a termelők és a kereskedők egy tanulási és kereskedelmi önszabályozó politikának vetik alá magukat, illetve jelen összefogással a nem tisztességes „árfelhajtó tényezők” is könnyebben kiszűrhetők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.