Évi 319 halottat enged nekünk az unió

Föl lehet-e ülni egy fröccs után kerékpárra? Volán mögé ülhet-e a miséző pap? Indul a nagy KRESZ-vita.

2012. 05. 18. 8:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harminchét esztendős miniszteri rendelet szabályozza hazánkban a közlekedés rendjét, nem csoda, ha azóta negyven alkalommal módosítani kellett. A rendelkezésre azóta ráeresztettek egy szabálysértési törvényt is, és darabra 396 helyen került elő a radír és a ceruza.

– Ez a rendelkezés teljesen alkalmatlan arra, hogy tovább lehessen toldozgatni-foltozgatni; teljesen új szerkezetbe kell foglalni – vélekedik az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője. A szabálysértési törvény, amely hatályba lépett április 15-én, voltaképp a KRESZ szankciórendszerét tartalmazza, a KRESZ-ben ugyanis ilyen nincs, ott csak szabályok és magatartások vannak felsorolva. – Három szempontnak kell megfelelni az új KRESZ-nél. Ma már nem sokat mond az, hogy „mindenki közlekedik”, konkrétan kell megnézni, hogy az egyes szereplőkre mi vonatkozzon. A második a közlekedés biztonsága, a harmadik pedig a belső és a külső jogharmonizáció; 2020-ra uniós előírásra el kell érnünk azt, hogy a halálos balesetek száma felére csökkenjen – bontja ki a részleteket Garamvölgyi László.

319 élet

A bázisadat egyébként a 2011-es, akkor közúti közlekedési balesetben 638-an vesztették életüket, 319 emberi élet megmentéséről van szó tehát 2020-ig, évente. A szankciórendszer alapját a 2012. évi 2-es törvény, a 63/2012-es kormányrendelet, a közigazgatási törvény és az „objektív felelősség” szerves egésze adja. Késlekedésnek helye nincs, egy munkabizottság már május végén elkezdi a paksaméta konkrét összeállítását, három szekcióban; a szakpolitikusok, a belügyminisztériumi felelősök és a civil szekció (KRESZ-oktatók, érdek-képviseleti vezetők, szakújságírók) külön légtérben gereblyézi össze javaslatait – már meg is nyitottak ehhez egy elérhetőséget a világhálón. És hogy mi lesz a markáns változás?

– Nem mennék előre. Azt nyugodtan kijelenthetem, hogy azokat a tényállásokat, amelyeket az idő meghaladott, ki kell venni a törvényből. Miről van szó? A vegyes rendelkezéseknek semmi értelmük; hogy szövetkezeteket, kisiparosokat arra kényszerítsenek, hogy ha javítanak egy autót, akkor azt jelentsék be a rendőrségnek, mert gyanús, hogy balesetet, személyi sérülést okozott. Lesznek tehát releváns változtatások. Azt azért nem előlegezném meg, hogy ezeket mind elfogadja a rendőrség, mert 2008-ban egy szövegszerű tervezetet készítettünk a Közlekedéstudományi Intézettel, az ORFK országos baleset-megelőzési bizottságával, társadalmi szervezetekkel, tehát mi majdnem készen vagyunk. Azt mondom, év végére egy szakmai anyag elkészülhet, amit majd a jogalkotási folyamatban nyilván társadalmi vitára bocsátunk, attól nagyon sokat várunk. Törvény ebből 2014-re lehet – mondta el Garamvölgyi a köztévé péntek reggeli műsorában.

Bringa fröccs után? Misebor?

Sok európai országban egy sör vagy egy fröccs után még föl lehet ülni a kerékpárra, de semmiképpen nem a közúton. A belügyminiszter nemrégiben azt jelezte, hogy ez nem volna annyira elvetendő dolog nálunk sem. Ezzel kapcsolatban magára a konfliktusra világított rá Garamvölgyi.

– Ugye az egyik kívánalom az, hogy nagyon szigorú közlekedési rendszert kell kialakítani, a szankciók már erre utalnak, és az unió sem nagyon enged. Azt is látni kell, hogy a KRESZ-nél életekről van szó, a szabályokat nagyon egzakt módon és precízen kell kidolgozni, nincs vagylagos lehetőség. Pontosan arról van szó, hogy a társadalom teljes egészét kell megszólítania a törvénynek, nem tudom, hogy lehetséges-e ebből kivenni valakit vagy valamit. Amikor az objektív felelősség elvét és a totális tiltást bevezettük, fölmerült az, hogy például a miséző pap elfogyasztja a ceremónia alatt a misebort és autóba ülhet; nem ülhet autóba, itt nem lehet privilegizálni csoportokat – zárta gondolatait a dandártábornok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.