Munkahelyvédelmi akcióterv: be a Házba

Általános vitára bocsátotta a munkahelyvédelmi akcióterv törvényi formáját a Tisztelt Ház költségvetési bizottsága.

BuL
2012. 09. 10. 14:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Általános vitára alkalmasnak találta a parlament számvevőszéki és költségvetési bizottsága a munkahelyvédelmi akciótervre vonatkozó törvényjavaslatot hétfői ülésén. Az ellenzéki képviselők a program finanszírozhatóságát vitatták, amire a kormány képviselője kijelentette: rendelkezésre áll a fedezet az akcióterv végrehajtásához.

Pleschinger Gyula, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) adóügyekért felelős államtitkára közölte: a munkahelyvédelmi akcióterv keretében a kormány 2013-tól kedvezményt biztosítana a munkaerő-piaci szempontból hátrányos helyzetű munkavállalók foglalkoztatóinak a munkahelyek megőrzése és új munkahelyek létesítése érdekében az élőmunkára rakódó közterhekből. A munkáltatót terhelő szociális hozzájárulási adó és szakképzési hozzájárulás meghatározott időre vonatkozó csökkentésével a 25 év alattiak, az 55 év felettiek, a gyesről, gyedről, gyetről visszatérők, a képzettséggel nem rendelkezők és a tartósan munkanélküliek alkalmazását segítené a kabinet.

Hozzászóltak

Vágó Gábor (LMP) szerint a program céljaival egyet lehet érteni, ám kérdés, hogy honnan lesz erre pénz. A képviselő szerint „eléggé bajos lesz” a járulékcsökkentési tervet úgy végrehajtani, hogy ne módosítsa a kormány a költségvetés fő számait. Szekeres Imre (MSZP) is úgy vélekedett, hogy „a szándék helyénvaló és támogatható”, ám a program költségvetési fedezete rendkívül bizonytalan, a 2013-as költségvetési törvényt várhatóan még hatályba lépése előtt módosítani kell. A szocialista képviselő szerint emellett a program csak szűk rétegnek – a kkv-k nagy részének pedig nem – jelent tehercsökkenést. Kifogásolta továbbá, hogy nem kapcsolódnak hozzá egyéb, például a munkavállalók képzését segítő intézkedések.

Puskás Imre (Fidesz), a bizottság alelnöke arra hívta fel a figyelmet: nem arról van szó, hogy valakiknek pénzt osztanak a költségvetésből, hanem hogy valakik kedvezményben részesülnek, így ezen a címen a költségvetésbe kevesebb forrás fog bekerülni. Nem az a kérdés, hogy hány millió ember számára jelent védelmet, hanem az, hogy azoknak jelent nagyobb biztonságot, akik a legnehezebb munkaerő-piaci helyzetben vannak – mondta.

A támogatás számokban

Pleschinger Gyula az elhangzottakra reagálva kifejtette: a támogatás a 25 év alattiak körében 200 ezer, az 55 év felettiek körében félmillió, a képzetlenek és alacsony képzettségűek körében mintegy 250 ezer, a tartósan munkanélküliek körében pedig 30 ezer főt érint.

A források tekintetében a benyújtott költségvetési törvény „kerek egész”, a tranzakciós illetékekkel, az adóbeszedés hatékonyságának növelésével és számos más intézkedéssel megteremtették a program fedezetét – mondta az államtitkár.

Veres János (MSZP) érdeklődésére ismertette: a Költségvetési Tanács (KT) és az Európai Unió (EU) is kérdéseket tett fel ezzel kapcsolatban. A KT elnöke elfogadta a válaszokat, egy aggályt tartott fenn, a pénzügyi tranzakciós adó kiterjesztését a jegybankra, de tekintettel arra, hogy ez törvénybe van foglalva, ezt nem vitatja. Az Európai Bizottság aggályai a tranzakciós illeték jegybankra kiterjesztésére vonatkoztak. A bizottság attól tart, hogy a kormány ily módon beleszólhat a monetáris politikába, másrészt, hogy ez felveti a monetáris finanszírozás aggályát, harmadrészt pedig, hogy ellehetetlenítheti a jegybank működését – mondta Pleschinger Gyula.

Hozzátette: mivel a jegybank ezt a terhet nem hárítja át a bankrendszerre, a monetáris politikát nem befolyásolja a tranzakciós illeték. Az államtitkár szerint az is megkérdőjelezhető, hogy ez monetáris finanszírozás lenne, hiszen a jegybank most is elég sokféle címen fizet adót, járulékot, illetéket, ha ehhez még egyféle illeték járul, nem feltétlenül jelenti azt, hogy monetáris finanszírozásról lehet beszélni.

A jegybank esetleges vesztesége esetén a költségvetésnek visszapótlási kötelezettsége van. Ráadásul a jegybank esetleges nyeresége vagy vesztesége nem is köthető össze egyértelműen a tranzakciós illeték mértékével. A jegybank eredményessége sok tételtől függ, a tartalékok mértékétől, az árfolyamoktól, tehát ebből a szempontból sem látják úgy, hogy közvetlen összefüggés lenne a tranzakciós illeték bevezetése és a jegybank működésének eredményessége között – fejtette ki az államtitkár.

Matolcsy: Lehet, hogy nem lehet

A foglalkoztatási bizottságban Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter azt mondta, „valószínűleg nem” lehet kiterjeszteni a Magyar Nemzeti Bankra a pénzügyi tranzakciós illetéket, de a munkahelyvédelmi akcióterv ezen bevételi lába – attól függetlenül, hogy a teljes pénzügyi rendszer vagy csak 70-80 százaléka fizeti a tranzakciós illetéket – stabil.

Éves meghallgatásán a miniszter közölte: az ősszel elfogadandó, 2013. január elsejétől hatályba lépő munkahelyvédelmi akciótervet a kormány szeretné elfogadtatni a Nemzetközi Valutaalappal és az Európai Unióval is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.