Balog: Tiszteletre méltó a pedagógusok küzdelme

A miniszter szerint minden rendelkezésre áll ahhoz, hogy sikeres legyen a következő tanév.

MNO
2014. 08. 26. 9:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Balog Zoltán kiemelte: tiszteletre méltó fegyelmezettséggel küzdik végig a pedagógusok a köznevelés megújítását, amely az elmúlt 25 év legnagyobb átalakítása. Megjegyezte: ugyanakkor minden megújítási folyamat konfliktusokkal jár, és az eredmények nem egy-két év múlva jelentkeznek. A megújulás nem pont-, hanem rendszerszerű, és a cél egy erős nemzeti középosztály kiépítése, amely képes „magával húzni azokat”, akik még nem tartoznak oda.

Hagyomány és modernitás a meghatározó stratégiai értékek – vélte Balog Zoltán, aki azt szeretné, ha az intézményi reform a tartalmi kérdések felé fordulna és versenyképes tudást tudnának a diákoknak biztosítani. Jelezte, hogy a lakóhely, régió kultúrájára most először kiemelt hangsúlyt fektetnek.

A pedagóguséletpálya-modellről a miniszter azt mondta: a változások közepén járnak, de bízik benne, hogy az előnyöket már érzékelik. Fontos, hogy az intézményfenntartó rendszer és a pedagógusok között itt is erősítsék az együttműködést. Kitért a Klebelsberg-ösztöndíjprogramra is, amelynek keretei között majdnem 500 pedagógus képzi magát komoly állami támogatással. Az új tankönyvekről szólva azt mondta: felelősséget éreznek a minőségi javulásért és az elvárt takarékossági szempontokat is megemlítette.

Balog Zoltán szólt arról is: a több mint ezeréves magyar oktatás erős talapzaton áll, alapja az egyik oldalon a hagyományok tisztelete, a másik oldalon az új tudás befogadása. Mindazok az intézkedések, amelyeket a kormány a köznevelési rendszer újraszervezése során tett, egyszerre épülnek a hagyományainkra és a 21. század új tudására. A magyar oktatás mindig képes volt a megújulásra és tisztelte a hagyományokat. Előbbi a köznevelés egyik legfontosabb képessége – állapította meg. Kiemelte: az átfogó köznevelési stratégia megvalósításához mindenekelőtt bizalom szükséges, a pedagógusok és a szakmai irányítás, a kormány, valamint a pedagógusok és a szülők, a szülők és a kormány között.

Szavai szerint rendelkezésre áll minden ahhoz, hogy sikeres legyen a következő tanév: a hit abban, hogy összefogással meg tudják valósítani a céljaikat, a szándék a partnerségre, az együttműködésre, a bizalom és a szükséges infrastruktúra, a taneszközök, a tantermek, a megfelelő tantervek és a pedagógusok.

Czunyiné Bertalan Judit köznevelési államtitkár azt mondta: a köznevelési rendszernek és iskolának a tudás mellett identitást is kell adnia. A köznevelés megújítása ezt a célt szolgálja – rögzítette. Jelezte: a most induló tanévben osztálytermi gyakorlat során próbálják ki az új tankönyveket, a tananyagfejlesztés ugyanakkor egy többéves folyamat. Azt kérte, a pedagógusok segítsék ezt tapasztalataikkal. A szakmai tanácsadás és tanfelügyelet rendszere megújul, ami fontos, biztonságot adó intézkedés – mutatott rá.

A pedagóguséletpálya-modellről kiemelte: hosszú idő után először kapnak a minőségi fejlődést is díjazó, egzisztenciális elismerést a pedagógusok, amely a társadalomban helyén kezeli az elvégzett munkájukat. Minden a gyermekekért történik – fogalmazott az államtitkár, aki hozzátette: az iskolában elsősorban a gyermekek a fontosak, értük zajlik a tananyagfejlesztés és az infrastruktúra megújítása is.

Pölöskei Gáborné helyettes államtitkár a hároméves kortól kötelező óvodáztatás kapcsán kiemelte: az óvónők számát is növelni kell az infrastruktúra fejlesztése mellett. A helyettes államtitkár a korai iskolaelhagyás csökkentését célzó programokat is sürgetett.

Sipos Imre helyettes államtitkár a változásokról elmondta: integrált elektronikus nyomon követő rendszert vezetnek be a sajátos nevelési igényű gyermekek intézményváltásához kapcsolódva. A szakszolgálati intézményekben dolgozóknak is biztosítják a pótszabadság intézményét, és feladatként említette a fizikai állapotfelmérés pontosítását, kiegészítését. Ezt az első négy évfolyamon és felnőttképzésben nem, de egyébként a teljes köznevelési rendszerben elvégzik. Előkészítés alatt van egy rendeletmódosítás, miszerint a közösségi szolgálat „az otthoni településen” is elvégezhető lesz a jövőben. Idegen nyelveket, testnevelést és művészeti tárgyakat nem csak mesterfokozatú végzettséggel lehet majd tanítani a hat és nyolc évfolyamos gimnáziumokban.

Pósfai Péter, az Oktatási Hivatal elnöke elmondta: az első tanfelügyeleti ellenőrzések 2015 januárjától indulnak, elsősorban annál a 18 ezer pedagógusnál, akik bekerültek a minősítési tervbe, s lesznek intézményvezetői ellenőrzések is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.