Nem kellett volna jogsértéssel kezdeni a menekültkérdés rendezését – mondta el az MNO-nak Valki László nemzetközi jogász, aki szerint a dublini rendelet felfüggesztése egyértelműen jogsértő lehet. A 2013-as jogszabály ugyanis nem adja meg a felfüggesztés lehetőségét, csak azt, hogy az érintett ország a válságkezelő intézkedéseit érintően kapcsolatba lépjen az Európai Bizottsággal és az Európai Menedékügyi Támogatási Hivatallal.
A szlovén külügyminisztérium viszont bírálta Magyarországot amiatt, hogy felfüggesztette az úgynevezett dublini rendelet végrehajtását, vagyis a migránsok visszafogadását más uniós országokból. A STA szlovén hírügynökség által ismertetett közlemény szerint Ljubljana álláspontja az, hogy a Dublin III rendelet az átfogó európai uniós menekültügyi szabályozások része, és megváltoztatásáról a tagországoknak közösen kell dönteniük. „Egyes országok egyoldalú döntései nem járulnak hozzá az égető migrációs probléma megfelelő kezeléséhez” – áll a közleményben.
Azonban a magyar fél lépése után a bizottság eljárást kezdeményezhet az Európai Bíróság előtt kötelezettségszegés címen, ennek alapján Magyarországot elítélhetik, és egy újabb eljárásban anyagi szankciókat állapíthatnak meg velünk szemben – emelte ki Valki László.
Kérdésünkre, hogy milyen jellegű bírságra számíthatunk ebben az esetben, a szakértő elmondta: az uniónak nincs lehetősége arra, hogy a rendelet felfüggesztésére hivatkozva megállítsa a kohéziós alap kifizetéseit, azonban a kötelezettségszegési eljárások után napi keretben megszabott bírságot szoktak kiróni az országokra. De ezzel a lépéssel nemcsak az uniós támogatást veszíthetjük el, hanem általában véve akadályozhatjuk a 28 ország együttműködését – tette hozzá.
Lattmann Tamás nemzetközi jogi szakértő is egyetért azzal, hogy a rendelet felfüggesztésére nincs lehetőség. Mint mondta: semmilyen uniós jogszabályt, még annak egyes pontjait sem lehet „felfüggesztenie” egy tagállamnak, így erre még nem is volt példa. Ugyan előfordult, hogy ezeket megszegték vagy trükköztek vele, de explicit módon még senki nem mondott nemet egy meglévő rendelet végrehajtására. Ilyen esetben biztosra vehető a kötelezettségszegési eljárás, aminek a vége egy „nagyon vastag” büntetés is lehet az Európai Bíróság részéről – hangsúlyozta.