Tarlós a falig hátrált

Valóban komoly szűkítések várhatók, ha a kormány nem fizeti ki a tömegközlekedés finanszírozásából rá jutó pénzeket – mondta a Magyar Nemzetnek a főpolgármester.

2015. 11. 24. 8:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A kormány sokadszorra sem oldotta meg a BKV hosszú távú finanszírozását, és még az idei állami forrásnak is csak az időarányos részét utalták át. Készpénznek vehető-e fenyegetése a Budapest határán leálló járatokról vagy a tömegközlekedés „visszaadásáról”?
– Visszautasítom, hogy bárkit is fenyegetnék! Az, hogy például a budapesti HÉV Szentendréig közlekedik, és ezt az emberek megszokták, nem alap-, hanem szokásjog. A törvény alapján a HÉV-közlekedés biztosítása Gödöllőig vagy Ráckevéig sem fővárosi, hanem állami feladat, és így van ez a buszok esetében is. Önként nem tudunk vállalni ennyi feladatot ennyi pénzből.

– Tényleg beszól majd az utastájékoztató: Békásmegyer, végállomás, leszállás?
– Erre az idén még nem kell számítani. Bízom benne, a kormány is úgy gondolja, hogy ez jövőre sem történhet meg, de rögzítenünk kell: ezután csak annyi szolgáltatást rendelünk meg, amennyire fedezet van. Nem azért, mert nem szeretnénk az agglomerációban élőket, hanem azért, mert nincs rá módunk. Mindez a budapestieket nem érintené. Ha lesz felháborodás, a háborgóknak nem hozzánk kell fordulniuk. Nem volna méltányos.

– Ne vicceljenek! A „keményen dolgozó kisembereknek” lakóhelytől függetlenül tudniuk kell, mi lesz itt 2016-tól: rezsinövelés, bölcsődések, óvodások, nyugdíjasok megsarcolása, netán tarifaemelés?
– Nem véletlenül írtam alá azt a levelet, amelyet egyáltalán nem riogatásnak szántak a fideszes polgármesterek. Minden lehetőséget számba vettünk, mielőtt a BKV finanszírozásáról megtettük a kormánynak a javaslatainkat. Ahhoz, hogy az agglomerációban is járjanak a HÉV- és a buszjáratok, továbbá a tanulóknak, a nyugdíjasoknak biztosítani tudjuk a kedvezményes, a 6 éven aluli gyermekeknek és a 65 év feletti időseknek, a fogyatékkal élőknek pedig a díjmentes utazás lehetőségét, az államnak fizetnie kell. Önként vállalt állami feladataink többletterhe évente együttesen meghaladja a harmincmilliárd forintot. Tehát vagy átvállalják azokat, vagy – önhibánkon kívül – komoly szűkítések várhatók.

– Nem furcsállja ezt, miközben más területekre százmilliárdokat sem sajnál a kabinet?
– Olyat nem játszunk, hogy nekiállunk együtt általában szidni a kormányt. Amiről én beszélek, az nem politikai szimpátia kérdése. Én továbbra is lojális vagyok. Amiről én beszélek, az matematika, ami a fővárost érinti. A közösségi közlekedés biztosítása Budapest határáig a fővárosi önkormányzat kötelező feladata, amit az államnak finanszíroznia kellene, hiszen elvileg feladat-finanszírozási rendszer van érvényben. Furcsa, ha ez alól kivétel lenne a fővárosi közösségi közlekedés. Ezért is mondtam: ha a „kancellárián” tovább hangsúlyozzák, hogy a főváros örüljön annak, ha „támogatást” kap, vagy hogy ezek után a BKV-problémát oldjuk meg magunk, akkor van egy javaslatom: oda kell adni ezt a feladatot a „kancelláriaminiszternek”. Kizárólag ugyanolyan feltételekkel, mint amilyenekkel mi ellátjuk. Meglátnánk, elboldogul-e vele. Öt éve nyűglődünk ezzel a problémával.

– Van még meggyőző ötlete?
– Ha sokan unják is, az igazságot ezután sem hallgathatjuk el: a BKV működési finanszírozásának a problémája nem az utóbbi években képződött, az 26 éve egyfolytában létezik. Összességében 112 milliárd forintos működési hitel felvételére kényszerítették 2010 előtt a BKV-t. Itt maradt ez a város 180 milliárdos adóssággal, a BKV 73 milliárdos tartozással és teljesen leromlott járműállománnyal, félbehagyott 4-es metróval, lerobbant 3-as metróval. Akik ezért felelősek voltak, most a legnagyobb hangerővel támadnak, pedig az adósságot az Orbán-kormány átvállalta, mi pedig befejeztük a metróépítést, megkezdjük a metrófelújítást, néhány hónap csúszással, de megvalósítjuk a Széll Kálmán tér 15 éven át ígért rendezését, a budai fonódó villamoshálózat kiépítését. Annak, hogy az „egyszínű mezben focizó” kormány és városvezetés egymással is kénytelen vitatkozni, az a fő oka, hogy az elődök állították elő a BKV-problémát, amelynek csak az igazságtartalmáról vagyok hajlandó beszélni.

– Az igazságban azonban az elmúlt öt év is benne van, és a fideszesek is képtelenek rendezni a BKV ügyét. Ön állandóan Orbán Viktor kormányfőben bízik, de 2010 előtt nem hasonlóképpen „zsarolta” a balliberális kormányokat a velük akkor szintén azonos mezben játszó Demszky Gábor?
– Bízom a miniszterelnökben, több miniszterében is, s velük valóban hajlandó vagyok tovább tárgyalni, de kérem, ne hasonlítson az elődömhöz. Az ő idején állandóan csak újabb és újabb működési hiteleket vetettek fel a BKV-val, s főpolgármesterként ennek tudatában „fenyegetőzött”. Én viszont az észrevételeimet úgy teszem meg, hogy a közlekedési cégnek 2010 októbere óta nincs szüksége efféle kölcsönökre. Nem csapom be a kormányt, nem költöm másra a pénzt, hanem őszintén elmondom a lehetőségeket, azt, hogy elmentünk a falig. Tény, az adók túlnyomó többségét átcsoportosították tőlünk. Ha a közpénzeket a kormány elvonja, például a személyi jövedelemadót, azt mi nem tudjuk pótolni, nekünk nincs profitunk. Nagyon kevés olyan kérdés van, amiben Demszky meg én ugyanazt mondtuk volna korábban, de ha ebben a témában ez mégis így lenne, akkor lehet, hogy érdemes utánanézni, hátha igaz. Egyébként biztosítjuk mi továbbra is az agglomerációs közlekedést, ha kifizetik. Ám abból jelenleg nettó 11-12 milliárd forint veszteségünk származik. Az állami költségvetés pedig jövőre hatmilliárd forinttal kevesebbet irányoz elő a fővárosi tömegközlekedésre, mint eddig. Ez nem egyezik a 2013-ban aláírt „Budapest 21” megállapodásban foglaltakkal sem.

– Az említett idei 24 milliárd visszatartásáról, majd kétmilliárdos csökkentéséről nem is beszélve.
– Egyáltalán nem veszem jó néven, hogy a költségvetési törvényben megfogalmazottakkal ellentétben az ütemes utalás helyett novemberig egy fillért sem kaptunk meg. A Fővárosi Közgyűlésben fideszes abszolút többség van, és bízom abban, hogy fordulat áll be a BKV-ügy kezelésében. Ellenkező esetben nagyon fogom sajnálni a Fidesz kerületi polgármestereit. Ők szeretnének ugyanis újraindulni a választáson 2019-ben, nem én, s várhatóan az ő esélyeik nem javulnának erre számottevően, ha Budapest sikertelen lesz.

– Ez igaz akkor is, ha a közlekedési dugókban, a füstölő buszokban a választó eszébe jut: mennyit szidta elődjét a felújítások szervezetlenségéért.
– Nem mondom, hogy ma tökéletesen zajlana minden beruházás, de méltánytalan, hogy minden apró hibát felnagyítanak. Mi a korábbi üres szólamokkal szemben mégiscsak megvalósítjuk a fejlesztéseket. A buszállomány csaknem felét lecseréltük. Azelőtt mennyit cseréltek le? A gátlástalanságnak is van határa!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.