Az állam fizethet a BKK-nak

Nem áll le a BKV január elsején a városhatáron, mivel az agglomerációs buszközlekedést az állam finanszírozza.

2015. 12. 28. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legkorábban 2016 júniusától jöhet az elővárosi tömegközlekedés működtetésében változás, ami azonban az utasokat egyáltalán nem érinti a Volánbusz járatain, de a várható állami átvétel után a HÉV-vonalakon sem – értesült lapunk. Úgy tudjuk, ezt is tartalmazza Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István (Fidesz–KDNP) főpolgármester egy héttel ezelőtti megállapodása arról, hogy a Budapest-környéki tömegközlekedés finanszírozását teljes egészében átveszi az állam.

A BKV hosszú távú finanszírozásáról szóló tárgyalások januárban folytatódnak, azonban az elmúlt napokban számos téves információ borzolta a Budapest környékén élők idegeit. – Leállítja Tarlós a megyei járatokat – írta a Blikk karácsony előtt, azonban ezt a főpolgármester határozottan cáfolta, mint ahogyan azt is, hogy január elsejétől bármilyen változás, fennakadás lenne az agglomerációs tömegközlekedésben. A fővárosi önkormányzatnak és közlekedésszervező cégének, a Budapesti Közlekedési Központnak (BKK) ugyanis nemcsak hatályos költségvetései, hanem érvényes szerződései is vannak. Egyik ilyen dokumentum a 2013-ban a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a BKK közötti megállapodás, amelynek alapján 2014 őszétől – a fővárosi cég megrendelésére – már teljes egészében a Volánbusz Zrt. végzi a szolgáltatást az agglomerációs buszvonalakon. – Az agglomerációs közlekedés biztosítása nem kötelező feladat a főváros számára, viszont egy hatályos megállapodás szerint a Budapesti Közlekedési Központon keresztül 2022-ig szükséges megszerveznie – írta még december 24-én is a Magyar Idők a Nemzetgazdasági Minisztériumra hivatkozva.

A szerződést a Fővárosi Közgyűlés hagyta jóvá 2013 szeptemberében, s a dokumentum szerint az agglomerációs személyszállítás finanszírozása a kormány és az önkormányzat közötti Budapest 21 megállapodás kereteihez illeszkedik, azaz a finanszírozást az állam állja.

Mint ismeretes, Budapestnek ezen felül is több mint húszmilliárd forint hiánya keletkezik a BKV fenntartása miatt, így nemcsak a város önként vállalt, hanem más kötelező feladatainak ellátása is veszélybe került. A parlament ugyanis úgy módosította december közepén az adótörvényeket, hogy a fővárosi önkormányzat a közösségi közlekedéshez szükséges saját forrásait 2016-tól iparűzésiadó-bevételeiből köteles finanszírozni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.